جام جم آنلاین اصفهان؛ علیرضا صلواتی امشب در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه 80 پروژه ملی در دست اقدام است، اظهار داشت: از این تعداد 30 پروژه در دست اجرا و 50 پروژه در مراحل مطالعاتی یا طراحی قرار دارد.
وی با بیان اینکه یکی از پروژهها، قطار اصفهان - قم - تهران است، افزود: قطار اصفهان - قم - تهران مگاپروژهای است که برخی اجرای آن را تقریبا امکانناپذیر میدانستند، ولی با توجه به جایگاه منحصر به فرد اصفهان در کریدور شمال به جنوب امری ضروری است.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به بیش از دو سال پیگیری این طرح از طریق مسئولان مختلف کشوری، گفت: بیش از هزار ساعت جلسه کارشناسی با ردههای مختلف کشوری داشتیم و مصوبه شورای اقتصاد در شرف آنها شدن است و اگر این طرح اجرایی شود بسیاری از کمکاریها در خصوص اصفهان جبران میشود.
وی تصریح کرد: راهاندازی این طرح نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور و استان اصفهان خواهد بود و امیدواریم تا 2 ماه آینده خبرهای خوبی بدهیم و تا پایان دولت این اقدام را انجام دهیم، زیرا با راهاندازی این قطار زمان طی مسیر این پروژه بین 100 تا 120 دقیقه خواهد بود و منجر به کاهش مهاجرت افراد به ویژه نخبگان و حتی مهاجرت معکوس نخبگان به سمت اصفهان خواهد شد.
صلواتی گفت: با راهاندازی این خط ریلی هر ساعت یک قطار به سمت تهران حرکت خواهد کرد و سپس استان فارس نیز به این پروژه خواهد پیوست و در آینده هم این مسیر به طور یکپارچه تحت پوشش قطار سریعالسیر قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی پروژه اکنون بر مسیر قم - اصفهان است، ادامه داد: دکل مسیر این طرح 245 کیلومتر است که 70 درصد پیشرفت زیرسازی دارد و آماده روسازی و ریلگذاری است. درواقع زیرسازی 150 کیلومتر از مسیر انجام شده است، همچنین 85 درصد معارضات تاسیساتی و ملکی در کل مسیر برطرف شده است و یکی از دو تونل مسیر به اتمام رسیده است.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان گفت: با راهاندازی قطار سریعالسیر اصفهان دانش فنی بومیسازی شده و شبکه یکپارچه قطار سریعالسیر خواهیم داشت و بر این اساس هشت استان کشور به شبکه سراسری قطار سریعالسیر متصل میشود.
وی اضافه کرد: در 20 سال اخیر ترافیک سالیانه بین شهری یک درصد رشد داشته است، اما در مسیر قم - تهران هر سال 3.5 درصد و اصفهان تهران رشد 5.7 درصدی ترافیک را داشتهایم، بنابراین بدون راهاندازی قطار سریعالسیر در 10 سال آینده نیازمند راهاندازی یک آزادراه دیگر در این مسیر خواهیم بود.
صلواتی در ادامه با اشاره به بهرهبرداری از آزادراه شیراز - اصفهان پنجشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور در شیراز، تصریح کرد: شهر ایزدخواست در مرز اصفهان و شیراز قرار گرفته است، مسیر اصفهان شهرضا در یک سال آینده شش خطه خواهد شد و مسیر این آزادراه در استان اصفهان مناسب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: نیمی از مسیر آزادراه کوهستانی و نیم دیگر آن دشت است که مسیر اصفهان تا شیراز را دو ساعت کاهش میدهد. در سال ابتدای افتتاح این آزادراه 130 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت و 105 هزار میلیارد تومان آورده ریالی خواهد داشت.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان اضافه کرد: این آزادراه چشمانداز بسیار زیبایی دارد و از مناطق بکری همچون بهشت گمشده، تنگه براق و غیره عبور میکند. حدود 10 مجموعه بین راهی در این آزادراه افتتاح میشود، اکنون جایگاههای سوخت موقتاً در این مسیر مستقر شده است.
وی ادامه داد: 9 کیلومتر از قطعه هفتم آزادراه در این هفته افتتاح خواهد شد و سه کیلومتر باقیمانده نیز تا بهمنماه به پایان میرسد. آزادراه ناتمام نیست و شش قطعهای که از ابتدای طرح برای آن تعریف شده بود به پایان رسیده است، در مجموع تاکنون حدود هفت هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و ارزش روز آن 25 هزار میلیارد تومان است.
صلواتی بیان کرد: در گذشته اقدامی در مسیر اصفهان به ایزدخواست آزادراه اصفهان شیراز انجام نشده است، در دو سال گذشته رایزنیهای بسیاری انجام شد تا سرمایهگذار بخش خصوصی به این پروژه جذب شود، طراحی این بخش انجام شده است و فولاد مبارکه، صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ غدیر و چند سرمایهگذار دیگر در این مسیر سرمایهگذاری خواهند کرد و پیشبینی میشود در دو تا سه سال آینده افتتاح میشود.
وی همچنین درباره کنارگذر شرق اصفهان اضافه کرد: این مسیر به طول 93 کیلومتر است که 55 کیلومتر آن تا سال 99 افتتاح شد و مسیر اصفهان به تهران را 40 دقیقه کوتاه کرد. در مردادماه 1400 مسیر تا باغ رضوان افتتاح شد، از این مسیر قطعه سوم این کنارگذر در حال اجراست که موانعی از جمله پارک کلاه قاضی در مسیر آن است.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: به دنبال آن بودیم که مسیر این کنارگذر به محیط زیست آسیبی وارد نکند، از طرفی از منظر پدافند غیرعامل نیازمند راهاندازی این مسیر هستیم، یک پیوست زیست محیطی به ارزش 25 میلیارد تومان برای مسیر تهیه شده است که باید در شورای عالی محیط زیست تصویب شود و بار مالی هزار میلیارد تومانی به پروژه اضافه خواهد کرد.
وی اضافه کرد: ثابت ماندن عوارض آزادراه کاشان اصفهان در طول سالها منجر شده که بازسازی آن به خوبی انجام نشود، به دنبال آن هستیم که همزمان با ایمنی، تا سال آینده لکهگیری آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز این مسیر انجام شود.
صلواتی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که قطار سریعالسیر اصفهان تهران راهاندازی شود و به دنبال راهاندازی مسیر جدید نیستیم. پیش بینی شده 35 درصد مسافران اصفهان تهران به سیستم ریلی جذب خواهند شد. البته مطالعاتی برای یک مسیر جدید از اصفهان مستقیماً به تهران انجام شده است که مسیر را 50 دقیقه کوتاهتر خواهد کرد.
وی گفت: آزادراهی از مسیر نطنز، نائین، یزد، مهریز، انار، سیرجان، بندرعباس نیز طراحی شده است و پس از آن به دنبال طراحی کریدورهای ترانزیتی هستیم.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد