مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه؛

کرمانشاه با سرعت بیشتری “پیر” می‌شود

یک فعال کارگری:

خطر بکارگیری “کارگران بیگانه” بازار کار کرمانشاه را تهدید می‌کند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه با اشاره به معضل بکارگیری اتباع غیرمجاز در برخی مشاغل غیررسمی، گفت: خطر این موضوع به بیخ گوش کرمانشاه رسیده است.
کد خبر: ۱۴۲۴۷۶۸

جام جم آنلاین؛ مختار داوودی، با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز در کشور و با بیان اینکه متاسفانه شاهد بکارگیری این اتباع در برخی مشاغل غیررسمی هستیم، گفت: این موضوع در برخی استان‌های همجوار ما نیز به وفور دیده می‌شود که این اتباع به عنوان کارگر در رستوران‌ها و… مشغول به کار هستند و امکان سرایت این مشکل به کرمانشاه نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: اگرچه هنوز معضل بکارگیری اتباع غیرمجاز در کرمانشاه جدی نشده، اما لازم است تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه از پیامدهای بکارگیری اتباع غیرمجاز یاد کرد که در درجه اول به مشکل بیکاری کرمانشاه دامن می‌زند و اظهار کرد: کرمانشاه بین استان‌های همجوار بیشترین نرخ بیکاری را دارد و روزانه کارگران ما مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر از جمله عسلویه، بوشهر، بندرعباس، قزوین، اراک و … هستند و استفاده از اتباع غیرمجاز در برخی مشاغل باعث می‌شود مشکل بیکاری در استان حادتر شود.

داوودی بیشترین بکارگیری اتباع غیرمجاز را مربوط به مشاغلی مانند نگهبانی باغات، اراضی کشاورزی، کارگران غیررسمی واحدهای کوچک و … دانست و افزود: چون این اتباع از حق و حقوقی مانند حداقل دریافتی، بیمه و… محروم هستند، برخی کارفرمایان سراغ چنین نیروهایی که هزینه کمتری برایشان دارند، می‌روند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه از راهکارهای مقابله با استفاده از اتباع غیرمجاز در برخی مشاغل نیز یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه بکارگیری اتباع غیرمجاز در کرمانشاه ممنوع است، تقاضا داریم دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کار، نیروی انتظامی و … نظارت‌های خود را بیشتر کنند و برای کارفرمایانی که تخلفی در این زمینه دارند، جرائم بازدارنده و سنگین تعریف کنند.

داوودی همچنین پیشنهاد داد، شرکت های مسافربری فعال در حوزه حمل و نقل که برای اتباع غیرمجازی که برگه ورود ندارند بلیت صادر می‌کنند جریمه شوند، تا امکان جابجایی این افراد در سراسر کشور وجود نداشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها