فوت‌و‌فن‌های پخت یک غذای اصیل گیلانی

کال‌کباب طعم‌خوش بادمجان کبابی با چاشنی انار

کال‌کباب یکی از انواع غذاهای معروف و بسیار خوشمزه شمالی است که با بادمجان تهیه می‌شود. طعم این غذا به‌دلیل دودی بودن بادمجان شباهت‌هایی به میرزا قاسمی دارد.
کد خبر: ۱۴۲۴۶۲۲

در این غذا به‌عنوان چاشنی از آب انار استفاده می‌شود، البته جایگزین‌هایی مانند آبغوره هم می‌توان استفاده کرد. حالا که کم‌کم آمار به بازار میوه و تره‌بار می‌رسد چه خوب است تا این غذای خوشمزه محلی را امتحان کنیم.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان: ۶ عدد متوسط
گردو: ۱۰۰ گرم
سیر: ۶ حبه
آبغوره: ۴ قاشق غذاخوری
نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
چوچاق(اختیاری): یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

۱- کبابی‌کردن بادمجان
ابتدا بادمجان را با پوست روی منقل زغال یا حرارت شعله گاز قرار می‌دهیم تا کبابی شود. اگر دوست ندارید بادمجان‌ها مانند میرزا قاسمی طعم دودی داشته باشد حتما بادمجان‌ها را در فر کبابی کنید، زیرا با این کار بادمجان‌ها طعم دودی نمی‌گیرد.

نکته ۱: روش‌های متنوع کبابی‌کردن بادمجان
برای کبابی‌کردن بادمجان‌ها می‌توانیم از اجاق گاز هم استفاده کنیم و نکته دیگر این‌که در زمان کبابی‌کردن حتما باید بادمجان‌ها  با پوست باشد وگرنه طعم دودی نمی‌گیرند.

۲- جداکردن پوست بادمجان
پس از این‌که بادمجان‌ها را کبابی کردیم صبر می‌کنیم تا کمی خنک شوند، سپس آنها را به آرامی پوست می‌گیریم و داخل یک قابلمه جادار و مناسب می‌ریزیم. در ادامه سیرها را پوست می‌گیریم و به بادمجان اضافه می‌کنیم.

۳- خرد کردن سبزیجات
در این مرحله سبزیجات معطر را به صورت ساطوری خرد می‌کنیم و به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می‌کنیم. در آخر گردوهای آسیاب شده را به همراه آبغوره به سبزی‌ها اضافه کرده و تمام مواد را میکس می‌کنیم.

۴- میکس کردن مواد
برای میکس کردن مواد می‌توانیم از گوشتکوب برقی استفاده کنیم یا این‌که تمام مواد را داخل میکسر یا مخلوط کن بریزیم تا کاملا یکدست و شبیه پوره شود. در صورت تمایل می‌توانیم مقداری آب انار ترش هم به کال‌کباب اضافه کنیم.

۵- تزئین و سرو کال‌کباب
در آخر کال‌کباب را داخل ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به سلیقه خود با موادی مثل گلپر، انار دان‌شده، مغز گردو و آب‌انار تزئین می‌کنیم. این غذای خوشمزه را به همراه نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌کنیم.

جایگزین‌های آب انار در کال‌کباب گیلانی
اگر در خانه آب انار تازه ندارید، نگران نباشید. یکی از بهترین جایگزین‌ها برای آب انار، آبغوره تازه است، البته آبلیمو در تهیه این غذا توصیه نمی‌شود و باعث بدطعم شدن کال‌کباب می‌شود.

طبع کال‌کباب چیست؟
چنانچه در رابطه با طبع کال‌کباب سؤالاتی نظیر: طبع کال‌کباب چیست؟ طبع کال‌کباب گرم است یا سرد؟  یا حتی، طبع کال‌کباب تر است یا خشک؟ سؤالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کال‌کباب گرم و خشک است. بنابراین کال‌کباب برای سردمزاجان مناسب بوده و توصیه می‌شود گرم‌مزاجان در مصرف آن دقت کرده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها