در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

این نشانه‌ها را در سالمندان جدی بگیرید

یک روانشناس با اشاره به اینکه نشانه‌هایی مانند افسردگی و اضطراب خاص دوران سالمندی نیست، تاکید کرد: اعضای خانواده باید چنین نشانه‌هایی را جدی بگیرند و برای درمان آن‌ها اقدام کنند،، زیرا هرچه نشانه‌های اضطراب و افسردگی بیشتر شود، شخص مستعد ابتلا به اختلالات روانی دیگری نیز خواهد شد.
یک روانشناس با اشاره به اینکه نشانه‌هایی مانند افسردگی و اضطراب خاص دوران سالمندی نیست، تاکید کرد: اعضای خانواده باید چنین نشانه‌هایی را جدی بگیرند و برای درمان آن‌ها اقدام کنند،، زیرا هرچه نشانه‌های اضطراب و افسردگی بیشتر شود، شخص مستعد ابتلا به اختلالات روانی دیگری نیز خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۰۸
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر لیلا کریمی فرشی با اشاره به اینکه باید به نیازهای خاص سالمندان توجه کرد، گفت: دوران سالمندی با موضوعات مختلفی در ارتباط است. برای نمونه افراد بازنشسته می‌شوند و دیگر سرکار نمی‌روند، فرزندان آنها ازدواج ‌و خانه را ترک می‌کنند یا ممکن است افرادی که به این دوران می‌رسند‌، همسرشان را از دست بدهند.

این روانشناس ادامه داد: علاوه بر این ممکن است،‌ افراد در این دوران دچار بیمارهای زمینه‌ای یا ضعف در شنوایی و‌ بینایی شوند‌. باید توجه داشت که این مسائل سبب می‌شود که‌ شخص دچار افت عملکرد شود و نیازهای خاصی پیدا کند.

وی عنوان کرد: در واقع در این دوران شخص تجربه دیگری خواهد داشت. برای نمونه فردی را در نظر بگیرید که تا مدتی پیش در اجتماع فعالیت‌‌های خودش را داشته و روی مسائل مختلفی نیز نظارت می‌کرده است. اما به یکباره این فرد متوجه می‌شود که دچار محدودیت‌هایی شده است.

‌دکتر کریمی فرشی یادآور شد: به طور معمول نشانه‌های اضطراب و ‌‌افسردگی در چنین افرادی بیشتر می‌شود.

این روانشناس افزود: بسیاری از شهروندان اما به اشتباه تصور می‌کنند که این نشانه‌ها خاص دوران سالمندی است، مثلا می‌گویند طبیعی است که ‌اضطراب و افسردگی در ‌افراد سالخورده بیشتر باشد.

وی تاکید کرد: این درحالی است که اگر اعضای خانواده‌ این نشانه‌ها را جدی بگیرند و به آنها رسیدگی کنند می‌توان با یکسری اقدامات ساده مشکل سالمندان را برطرف کرد و  روحیه آنها را به حالت اول برگرداند، افسردگی سالمندان را از بین برد و اضطراب‌شان را نیز کاهش داد.

‌دکتر کریمی فرشی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین افزود: اعضای خانواده باید آگاه باشند که هر چه نشانه‌های اضطراب و افسردگی بیشتر شود، شخص مستعد ابتلا به اختلالات روانی دیگری نیز می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: مهم است که بدانیم چنین نشانه‌هایی خاص دوران سالمندی نیست و به دلیل محدودیت‌های  ایجاد شده در دوران سالمندی این نشانه‌ها بیشتر در شخص دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مسائل قابل پیشگیری و درمان است، گفت: با مراجعه بموقع به روانشناس و حتی مشاوره تلفنی می‌توان این مشکلات سالمندان را برطرف کرد.

‌دکتر کریمی فرشی با بیان اینکه  بهتر است، سالمندی فعال نیز درکشورمان جدی گرفته شود، توضیح داد: باید شرایطی ایجاد شود که ‌افراد درحالی که پا به دوره سالمندی می‌گذارند، زندگی فعال و سالمی نیز داشته باشند.

این روانشناس با اشاره به اینکه سبک زندگی سالم در این بین بسیار تاثیرگذار است، بیان کرد: باید توجه داشت که سالمندی مثل یک سراشیبی نیست که همه با سرعتی یکسان از آن پایین می‌روند. در واقع این دوران شبیه پلکانی است که افراد مختلف با سرعت‌های متفاوت از آن پایین می‌روند.

وی تاکید کرد: بنابراین بهتر است با انتخاب سبک زندگی سالم شرایطی ایجاد کنیم که سرعت حرکت به سمت سالخوردگی کاهش پیدا کند و حتی وقتی افراد وارد دوران سالمندی شدند، بتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.‌

دکتر کریمی فرشی یاد آور شد: تغذیه و ورزش مناسب می‌تواند شرایط مناسب‌تری را برای اشخاص ایجاد کند تا سالمندی فعالی را تجربه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها