فروپاشی یک نکبت
هفتاد و پنجمین سالگرد روز نکبت با چاشنی ضعف و استیصال صهیونیست‌ها

فروپاشی یک نکبت

یک کارشناس حوزه غرب آسیا در گفتگو با جام جم آنلاین:

قرارداد کمپ دوید اولین گام سازش در برابر رژیم صهیونیستی بود

در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با امضای قرارداد کمپ دیوید میان مناخیم بگین، جیمی کارتر و انور سادات اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی منعقد شد و این توافق سرآغاز روندی برای به سازش کشاندن کشور‌های عربی با رژیم اشغالگر قدس بود.  
در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با امضای قرارداد کمپ دیوید میان مناخیم بگین، جیمی کارتر و انور سادات اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی منعقد شد و این توافق سرآغاز روندی برای به سازش کشاندن کشور‌های عربی با رژیم اشغالگر قدس بود.  
کد خبر: ۱۴۲۳۰۱۱
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین
بعد از چند جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی برخی از کشور‌های عرب ادامه نبرد با این رژیم را بی‌فایده تشخیص دادند و یا این‌که بیشتر هزینه کردن به نفع فلسطینی را با منافع اقتصادی خود سازگار ندیدند. از سوی دیگر آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی نیز از همه ابزار‌های لازم برای ایجاد استیصال برای کشور‌های عربی و سازمان‌های چریکی بهره برد. در نهایت تلاش‌های غرب برای کشاندن مصر به عنوان جلودار جهان عرب در مبارزه با اسرائیل به پای میز سازش نتیجه داد و در نهایت در سال ۱۹۷۹ قرارداد کمپ دیوید با حضور مصر، آمریکا و اسرائیل منعقد شد. در همین ارتباط صباح زنگنه کارشناس غرب آسیا در گفتگو با جام‌جم آنلاین به تشریح چرایی این عقب نشینی از سوی کشور‌های عربی پرداخت.
 
وی با بیان این‌که انعقاد قرارداد کمپ دیوید تلاشی برای منصرف کردن بخشی از جهان عرب از مبارزه علیه رژیم صهیونیستی بود به جام‌جم آنلاین گفت: غرب و در راس آن‌ها آمریکا برای رسیدن ایجاد تزلزل در بین کشور‌های عربی طراحی‌های مختلفی را در پیش گرفتند و در نهایت با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی مصر توانستند مقامات این کشور را قانع کنند که به این سازش تن در دهد.  

وی ادامه داد: این اقدام با تشویق‌های ایالات متحده آمریکا و همچنین صهیونیست‌ها همراه بود و برای تطمیع مقامات مصری وعده‌های عجیب و غریبی دادند و در نهایت انور سادات از افسران ارشد مصر را قانع کردند تا به سرزمین‌های اشغالی سفر کند و با مقامات رژیم صهیونیستی ملاقات کند و با آن‌ها به توافقی برسد که نتیجه آن کنار گذاشتن بحث مبارزه از سوی مقامات مصری و گام برداشتن دولت این کشور در مسیر مذاکره‌ای برای صلح بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به روند شکل گیری این پیمان گفت: آمریکایی‌ها انور سادات و مقامات رژیم صهیونیستی را به کمپ دیوید دعوت کردند و بعد از مذاکراتی توافقی میان مصری‌ها و رژیم اشغالگر قدس منعقد شد که حاصل آن ایجاد شکاف در دنیای اسلام در مسیر مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی بود.

زنگنه ادامه داد: این توافق عملا اعلام حالت صلح میان رژیم اشغالگر قدس و مصر تلقی شد و در جریان مذاکرات صهیونیست‌ها تعهد کردند که از سرزمین‌های اشغال شده مصر از جمله صحرای سینا خارج شوند در مقابل مصری‌ها هم قول دادند که هیچگونه حمله‌ای به سرزمین‌های اشغالی نکند و از مابقی حق و حقوق خود صرفنظر کنندو به این تعهد ملتزم باشند.

این کارشناس مسائل دنیای عرب درباره آثار و تبعات چنین سازشی گفت: این قرداد همه ظرفیت‌های مصر را از محور مبارزه و همچنین احقاق حقوق خودش خارج کرد و این کشور را به سمت گفتگو و نرمش در برابر رژیم صهیونیستی سوق داد. طبعا انتظار مصری‌ها این بود که با توجه به وعده‌های گزافی که از سوی غرب و آمریکا داده شده بود ثروت‌های زیادی متوجه سرزمین شان شود و تصور می‌کردند که اقتصاد آشفته مصر از این پس سروسامان خواهد گرفت و مردم این کشور به رفاه خواهند رسید. این در حالی بود که این وعده‌ها هم توخالی بود.

زنگنه درباره شرایط مصر در جریان انعقاد این قرارداد خاطرنشان کرد: مصری‌ها این وعده‌ها را باور کرده بودند و البته در آن شرایط وضعیت مناسبی هم برای ایستادگی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی نداشتند، چون همه امکانات خود را از دست داده بودند و با توجه به جنگ‌های متعددی در برخی از آن‌ها خیانت‌های برخی از سران کشور‌های عربی هم موج می‌زد امکانی برای پیروزی خود متصور نبودند و برای این‌که روحیه مصری‌ها به این سازش جلب شود یک جنگ صوری کوتاه مدتی را براه انداختند.

وی افزود: در این زد و خورد نمایشی قرار شد در روز کیپور که صهیونیست‌ها در تعطیلات بسر می‌برند یک حمله مختصر و ناگهانی از سوی مصری‌ها صورت بگیرد و در این حرکت ظاهری ارتش مصر براساس یک برنامه ریزی قبلی از خاکریز‌هایی عبور کرد و در نهایت همین تحرک را به عنوان یک پیروزی قلمداد کردند و این ادعا مطرح شد حالا که مصری‌ها در این جنگ پیروز شدند دیگر نباید مدعی ادامه نبرد و درگیری با رژیم صهیونیستی باشند و هم چیز از این پس برای یک توافق آماده است.  
این کارشناس حوزه غرب آسیا تاکید کرد: این موضوع عامل شکست روحیه مقائومت نه فقط مصری‌ها بلکه اعراب و فلسطین‌ها شد و در واکنش به چنین رخدادی، مصر از سوی کشور‌های غربی تحریم شد و اکثر کشور‌ها روابط خود را با این کشور قطع کردند و در اجلاس عرب هم اغلب کشور‌ها عربی به تحریم مصر روی آوردند.  

وی ادامه داد: در کنار این تبعات و آثار، وعده‌های آمریکا هم تحقق پید نکرد و نه اقتصاد مصر درست شد و نه رژیم اشغالگر قدس دست از خشونت و تصرف سرزمین‌های اعراب دست کشید و حتی ما شاهد بودیم که اردن و لبنان هم در معرض تجاوزات صهیونیست‌ها قرار گرفتند و حتی رژیم اشغالگر قدس از سرزمین‌های اشغالی مصر هم به راحتی خارج نشد بلکه بعد از سالیان زیادی که بخش‌های از خاک مصر را در اختیار داشت در نهایت بعد از گفتگو‌های بسیار و به تدریج از بخش‌هایی از مرز‌های مصر عقب نشینی کرد.  

 وی به سوءاستفاده‌های متعددی آمریکا در پی انعقاد قرارداد کمپ دیوید اشاره کرد و گفت: ایالات متحده برای این‌که دل مصری‌ها را بدست آورد وعده کمک به آن‌ها داد به شرط این‌که سراغ خرید تسلیحات از کشور‌های دیگر نرود و فاصله ارتش این کشور با مرز سرزمین‌های اشغالی حفظ شود و حضور آن‌ها در مرز‌های فسلطین در صورت مجاز است که تسلیحاتی در حد سلاح‌های پلیس داشته باشد. از سویی دیگر منابع مالی که آمریکا به مصر وعده داده بود صرفا برای خرید اسلحه از ایالات متحده بود و این مساله باعث شد که ارتش مصر تحت اراده پنتاگون و دولت آمریکا قرار گیرد.  

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: روندی که در جریان انعقاد قرارداد کمپ دیوید و همچنین سایر توافقات میان رژیم اشغالگر قدس و مقامات خودگردان فلسطین طی شد کاملا نشان داد که اساس هر گونه سازش زمانی که قدرت در دست زندگی مستی مثل رژیم صهیونیستی باشد هیچ منفعت و سودی برای فلسطینی ها، کشور‌های عربی و جهان اسلام در پی نخواهد داشت.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها