مهاجرت ادامه دارد

البرز در انتظار انقلاب مدرسه سازی

کد خبر: ۱۴۲۲۵۷۰
نویسنده رضا گلین شریف دینی

بحران کمبود مدارس در استان البرز به مسئله حاد تبدیل شده است تا جایی که علاوه بر مسئولان آموزش و پرورش و استانداری، اعتراض و پیگیری نمایندگان استان را هم در پی داشته است.

به گواه آمارهای موجود استان سه و نیم میلیونی البرز با 3/1 مترمربع فضای آموزش در میان سایر استان های کشور کمترین فضا را به خود اختصاص داده است در حالی که اکثریت قریب به اتفاق  قومیت های کشور در این استان ساکن بوده و با توجه به نزدیکی به استان تهران هر ساله به این تعداد افزوده خواهد شد.

در این رابطه شهرستان‌های کرج و فردیس که دارای متراکم‌ترین و مهاجرپذیرترین شهرهای کشور هستند، نیاز مبرمی به افزایش سرانه‌ها آموزشی دارند. تا جایی که 70 درصد مدارس این شهرها دوشیفته بوده و ساخت مدارس جدید و تجهیز مکان های آموزشی به شدت احساس می شود. ضمن این که بازنشسگی معلمان، تاخیر در آزمون های استخدامی و عدم جذب نیروهای غیر بومی را هم به این موارد اضافه کرد.

البته استاندار البرز احداث هزار مدرسه را برای رهایی از این معضل در نظر گرفت و خواستار مسئولیت پذیری بیشتر مسئولان برای جبران سرانه‌های آموزشی شده است که همچنان از مشکلات تکراری شامل کمبود فضاهای ورزشی و فرهنگی رنج می برند که بیشتر از همه در نواحی جنوبی و مرکزی استان مشهود است.

به اعتقاد مجتبی عبدالهی، راه اندازی مسابقات ورزشی محلی با استفاده از فضاهای ورزشی مدارس بویژه در محله‌های کمتر برخوردار استان باعث ایجاد شور، نشاط و همبستگی بین اهالی شده و از اهداف مهم اجتماعی محسوب می شود.

با این حال نمایندگان البرز که از نزدیک با مردم ارتباط دارند این میزان را کافی نمی دانند و با توجه به مهاجر پذیر بودن همیشگی استان و تراکم فزاینده جمعیت بخصوص در مناطق کمتر برخوردار خواستار یک نگاه ملی به این مسئله هستند و از دولت می خواهند بودجه بیشتری برای این مورد در نظر بگیرد.

در همین رابطه نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی می گوید: سرانه آموزشی استان البرز نصف میانگین کشوری بوده و کمبود فضای آموزشی در البرز به علت مهاجرت نسبت به کل کشور بالاتر است حتی برخی از این مراکز هم در زمین های وقفی واقع شده اند که باید تعیین تکلیف شوند.

علیرضا عباسی تاکید می کند:  با توجه به وجود بافت بالای فرسوده در کرج شهرداری مناطق مورد نظر باید هنگام صدور پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی آپارتمانی جدید در این بافت ها دقت کند و فضای آموزشی برای آنها در نظر بگیرد.

او همچنین به مهارت آموزی دانش آموزان، پیگیری هنرستان های کشاورزی و تقویت برنامه های پرورشی در مدارس استان البرز تاکید دارد و خواستار پرهیز از تشویق دانش آموزان به مهاجرت در مدارس البرز است.

به نظر می رسد اختصاص زمین و مکان های آموزشی قدم اولیه برای پیشبرد کارها محسوب شده و در مرحله بعدی می توان روی کمک خیرین مدرسه ساز حساب باز کرد در این خصوص نقش سازمان نوسازی مدارس وهمکاری سایر نهادهای ذیربط بسیار موثر است. هر چند در حال حاضر هم خیرین سهم بسزایی را در کاهش هزینه های دولت در نقاط کمتر برخوردار برعهده دارند.

خوشبختانه دولت سیزدهم با توجه به سیاست های تحول خواهانه در تمام ساختارهای کشور بخصوص آموزش و پرورش، نگاه جدی به رفع موانع مناطق کمتر توسعه یافته دارد. این مهم طی سفر آقای رئیسی به استان البرز بیشتر از همه مورد تاکید قرار گرفت. مقرر شد تا پایان 4 ساله مسئولیت دولت 200 مدرسه در استان البرز احداث و به مرحله بهره برداری برسد.

از یاد نبریم که البرز در بخش مدرسه سازی نیاز به انقلاب بزرگی دارد و باید برای تجاری سازی مدارس، مهاجرت اتباع به استان، افزایش دانش آموزان اتباع در مدارس و افزایش سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی به دلیل مهاجرت فکری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها