کارنامه خصوصی‌سازی در دولت سیزدهم

کاهش تصدیگری ومولدسازی

سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ معادل ۶۳۹ هزارمیلیارد تومان از سهام و دارایی‌های متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی را به بخش غیردولتی واگذار کرده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۷۸۲

در دوره فعالیت دولت سیزدهم، ارزشی معادل ۳۷۳هزار میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد از ارزش کل واگذاری‌های ۲۲ سال اخیر، توسط سازمان خصوصی سازی به بخش غیردولتی منتقل شده است.   همچنین در دوره فعالیت دولت سیزدهم، بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ خصوصی سازی، مربوط به واگذاری ۱۲درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، اتفاق افتاد. این واگذاری به تنهایی حدود ۲۲درصد ارزش واگذاری‌های ۲۲ سال اخیر را به خود اختصاص داده است. ارزش کل این معامله همراه با سود فروش اقساطی، ۱۴۲.۶ هزار میلیارد تومان است.

فروش اموال مازاد دولتی 

عدم کارایی لازم در بهره‌گیری از اموال و دارایی‌های دولت، موجب درج احکامی در قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی پیرامون موضوع مولدسازی شد اما عدم دستیابی به اهداف قوانین مذکور، موجب آسیب شناسی این امر با شروع به کار دولت سیزدهم شد که در این راستا، عدم تمرکز در امور مرتبط با مدیریت دارایی‌های دولت و مولدسازی آنها به‌عنوان بزرگ‌ترین آسیب، شناسایی شد.
بنابراین به موجب مصوبه شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران قوا) ابلاغی مورخ ۷ آذر ۱۴۰۱، هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور (رئیس هیأت)، وزیر امور اقتصادی و دارایی (دبیر هیأت)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، یک نفر نماینده از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی و یک نفر نماینده از طرف رئیس قوه قضاییه تشکیل شد. به موجب مصوبه مذکور مسئولیت دبیرخانه هیأت‌عالی مولدسازی دارایی‌های دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی محول شده است که این مسئولیت و کلیه وظایف مرتبط به آن به سازمان خصوصی‌سازی محول شد.
در این راستا، آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در ۲۴اسفند ۱۴۰۱ به تصویب هیأت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت و در ۶ فروردین ۱۴۰۲ به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران قوا) رسید. مهم‌ترین اقدامات در راستای مولدسازی دارایی‌های دولت به شرح زیر است:
 شناسایی ۳۳۵۷ مورد از اموال مازاد دولت
 تصویب ۱۳۸۷ ملک به‌عنوان اموال مازاد دولت، به منظور فروش یا مولدسازی (۱۲۹۶ ملک در مرحله ارزش‌افزایی، ۸۷ ملک در مرحله قیمت‌گذاری و چهار ملک در مرحله عرضه)
 تدوین و تصویب ۵ مورد آیین‌نامه/ دستورالعمل/رویه‌های مقرراتی و ... 
 تصویب معاوضه ۴ ملک مازاد دولتی با املاک بخش غیردولتی
 تصویب تعداد ۳۱ مورد پروژه عمرانی نیمه تمام اولویت دار جهت طرح در کمیته پایش پروژه‌های عمرانی نیمه تمام 
 تقویت چارچوب‌های نرم‌افزاری در زمینه مولدسازی دارایی‌های دولت (طراحی سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت (مدد)، طراحی تالار مولدسازی دارایی‌های دولت)

گسترش مالکیت در سطح عموم مردم 

در راستای سیاست   «گسترش مالکیت در سطح عموم مردم» به عنوان یکی از اهداف اصلی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، پس از گذشت حدود یک دهه تلاش برای خصوصی سازی باشگاه‌های فرهنگی، ورزشی استقلال و پرسپولیس و پس از چند بار عرضه ناموفق این باشگاه‌ها در سال‌های گذشته در سال ۱۴۰۰ و بعد از اقدامات گسترده به منظور آماده‌سازی باشگاه‌های موصوف، پذیره‌نویسی برای افزایش سرمایه دو شرکت «باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال» و «باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس» در بازار فرابورس از ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ شروع و تا پایان همان سال انجام شد. با انجام این اقدام، از محل سلب حق‌تقدم دولت در افزایش سرمایه، حدود ۱۰ درصد سهام این شرکت‌ها به عموم مردم منتقل شد. موضوع واگذاری دو باشگاه موصوف در سال ۱۴۰۱ و سال جاری نیز پیگیری شد و نهایتا حسب تصمیم هیات واگذاری مبنی بر استفاده از ظرفیت بخش تعاون در واگذاری دو باشگاه یاد شده، در جلسه مورخ ۸ مرداد ۱۴۰۲ کارگروه تخصصی هیأت واگذاری، گزارش «نحوه واگذاری سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس» توسط اتاق تعاون ایران ارائه و مقرر شد کمیته‌ای توسط سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان اتاق تعاون ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت ورزش و جوانان، پیشکسوتان فوتبال و سایر افراد متخصص در این حوزه تشکیل شود تا پس از انجام بررسی‌های لازم پیرامون نحوه واگذاری سه بلوک ۱۰درصدی از سهام شرکت‌های مذکور، متعاقباً موضوع در دستور کار کمیته تخصصی و هیأت واگذاری قرار گیرد. 

newsQrCode

نیازمندی ها