فارس: وزیر آموزش و پرورش در خصوص خبرهایی مبنی بر ادغام 2 وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی، گفت: الزامی نیست هر 2 دستگاهی که با هم ارتباط معقول و منطقی دارند، ادغام شوند.
کد خبر: ۱۴۲۱۲۶

محمود فرشیدی امروز در دیدار با خبرنگاران رسانههای مختلف در باشگاه فرهنگیان تهران گفت: معتقدم که باید در ابتدا اهداف هر دستگاهی مشخص شود و بر اساس فلسفه وجودی آن دستگاه، اهداف تعقیب شود.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش سنینی را تحت پوشش قرار میدهد که تربیت، نقش اساسی را چه در عرصه علم آموزی و چه ادب و اخلاق، ایفا میکند اما در محیط دانشگاه چون شخصیت دانشجویان شکل گرفته است، موضوع علم و پژوهش مطرح است.
فرشیدی اظهار داشت: اینکه در محیط دانشگاههای ما تربیت، موجودیت خود را پیدا کند امری ضروری است و ارتباط وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری امری بدیهی است اما الزاما9 هر دو دستگاهی که با هم ارتباط معقول دارند نباید ادغام شوند.
وی به طرح حذف کنکور اشاره کرد و گفت: شورایی زیر مجموعه آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان سنجش تشکیل خواهد شد و نظارت بر این طرح خواهند داشت. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف آموزشگاههای آزاد این بود که دانشآموزان را برای کنکور آماده کند، اظهار داشت: زمانی که کنکور نباشد، آموزشگاههای علمی آزاد با این اهداف نیستند.
وی اضافه کرد: خبری رسمی در خصوص ادغام وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نشنیدم و بیشتر از طریق نمایندگان مطبوعاتی این اخبار را شنیدم. فرشیدی ادامه داد: در این خصوص خبر جدی نشنیدم و دعوت برای جلسهای نیز نشدم.
فرشیدی اظهار داشت: کار آموزش و پرورش، کار دشواری است و حدود 540 هزار نفر از فرهنگیان را زنان فرهنگی تشکیل میدهند.
وی افزود: معلمان سالهای زیادی را با مسیرهای طولانی طی میکنند و بعد از مدتی میخواهند که به شهر نزدیکتری جهت رفت و آمد منتقل شوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تورم نیرو در شهر تهران وجود دارد، گفت: تصمیم گرفتیم امسال معلمان خواستار انتقالی به شهر تهران را به شهرستانهای تهران منتقل کنیم.
وی افزود: به مجلس شورای اسلامی، لایحه بازنشستگی زودهنگام را ارائه کردیم که در صورت تصویب مجلس، مشکل نیروهای مازاد در آموزش و پرورش حل شود.
فرشیدی در خصوص وام به بازنشستگان نیز گفت: بازنشستگان به صورت مستقیم زیر پوشش ما نیستند. تلاش کردیم تا آنجایی که قانون اجازه میدهد، هر امکانی که برای فرهنگیان شاغل ایجاد میکنیم به همکاران بازنشسته نیز بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص کسری بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: الان قابل پیشبینی نیست. با اعتباری که رئیسجمهور در نظر گرفتهاند، امیدوارم کسری بودجه آموزش و پرورش به حداقل ممکن برسد.
وی درباره مدرسه دارالفنون نیز اضافه کرد: میراث فرهنگی نامهای نوشته بود و خواستار واگذاری این مدرسه به میراث فرهنگی شد که ما پاسخ دادیم سابقه تاریخی آموزش و پرورش در آنجا وجود دارد و در همه کشورها نیز رسم است که مدرسه اولیه را حفظ کنند و به عنوان موزه در نظر گیرند. فرشیدی ادامه داد: دبیرستان البرز نیز که یک مدرسه قدیمی در آموزش و پرورش بود، حفظ شد و در آنجا هیئت امنا تشکیل دادیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی در حال انجام تعمیرات در این مدرسه است و بخشی از پژوهشگاه آموزش و پرورش نیز در آنجا قرار دارد.
فرشیدی به پیشنهاداتی در خصوص حذف پیشدانشگاهی در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدم که بحثهای تعلیم و تربیت باید کارشناسی دقیق شود.
وی افزود: اگر قرار است تغییراتی در نظام آموزش و پرورش صورت گیرد، این تغییرات باید برای کل نظام متوسطه باشد. نه اینکه یک بخش از این نظام دچار تغییر شود.
وزیر آموزش و پرورش به تبیین فلسفه تعلیم و تربیت نیز اشاره کرد و گفت: بعد از تبیین فلسفه آموزش و پرورش و مشخص شدن تغییرات آن، باید دید که ساختار آموزش و پرورش چگونه باید باشد و بر اساس آن عمل کرد.
وی به طرح اسلامیسازی در مدارس دخترانه نیز اشاره کرد و ادامه داد: ما سعی کردیم امکاناتی را فراهم کنیم تا دانشآموزان دختر بتوانند ورزش کنند و تحرک بدنی لازم را داشته باشند.
فرشیدی اضافه کرد: دانشآموزان پسر میتوانند در کوچهها بازی و تفریح کنند اما دانشآموزان دختر در آپارتمانها، این امکان را ندارند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت معلمان بعد از تجمعهایی که داشتند، گفت: از اتفاقهایی که افتاد بسیار متأسفم.
وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت محیط امنی است و دانشآموزان در این مدارس حق دارند. هیچ کس نباید حق دانشآموزان را زیر پا بگذارد و محیط تعلیم و تربیت را به تشنج بکشاند. فرشیدی اظهار داشت: تا آنجا که در حد توانم باشد به همکاران فرهنگی کمک میکنم اما امیدوارم همکاران بگونهای فعالیت کنند که اختیار از دست من خارج نشود و بتوانم از حقوقشان دفاع کنم.
فرشیدی در خصوص عدم پرداخت حقوق معلمان حقالتدریس اظهار داشت: تلاشهای زیادی کردیم و در بعضی از استانها حقالتدریس معلمان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: نامهای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون اول رئیسجمهور نوشتیم و خواستیم که جلسهای در این خصوص برگزار شود. وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل یک ضابطه قانونی، اعتبارات آموزش و پرورش بلوکه شده است که امیدوارم این مشکل بزودی حل شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت نهم به امر اطلاعرسانی اخیرا9 توجه کرده است و در ابتدا تمام هم و غم آن، کارکردن بود.
وی با بیان اینکه کار خبری در دستور کار دولت نبود، اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت، دستگاه مقدسی است. هدف مشترک آموزش و پرورش و رسانه، آگاهی بخشی است یعنی موجبات تعالی انسانها و جامعه را فراهم میکنند.
فرشیدی با بیان اینکه پرسنل آموزش و پرورش باید خبرنگاری را بیاموزند، گفت: ما باید با کار و رسالت رسانه بیشتر آشنا شویم. البته انجام این حرف در دستگاه گسترده آموزش و پرورش شامل 70 هزار کادر اداری وزارتخانه، یک میلیون فرهنگی و 150 هزار مدیر خیلی مشکل است.
وی یک چهارم جمعیت ایران را تحت پوشش آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: توجه به تعلیم و تربیت در رسانهها خیلی اندک است. در حالی که آموزش و پرورش سرشار از خبر و سوژه است.
وزیر آموزش و پرورش از رسانهها خواست که به فداکاری، ایثار و ابتکارات فرهنگیان و دانشآموزان نیز توجه کنند.
وی افزود: تغییر و تحولات در آموزش و پرورش نامحسوس اما بسیار حساس است.
فرشیدی گفت: نگذارید سادهانگارانه مسائل تعلیم و تربیت مطرح شود و در کنار آن کمک کنید که شأن معلم را اعتلا بخشیم.
وی از خبرنگاران خواست که با شغل معلمی از نزدیک آشنا شوند و اظهار داشت: تعلیم و تربیت بسیار مقدس است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها