اهمیت و فضیلت زیارت اربعین در گفتگو با کارشناسان مذهبی

پیاده‌روی‌ اربعین فرصت معرفی امام‎حسین(ع) به‌ جهان

لازمه یک زیارت دلچسب در پیاده‌روی اربعین، مراقبت از سلامت جسم و جان است

سفر به سلامت

هوای گرم، جمعیت زیاد، غذای بین‌راهی، جای خواب نامشخص و مسیر طولانی، کافی است برای این‌که بدانید سفری دلنشین اما با شرایط خاصی در پیش دارید؛ سفری که نیاز به مراقبت‌‌هایی بیشتر از هر سفر دیگری دارد و باید آگاهانه، کوله‌تان را ببندید و بدن‌تان را آماده کنید. پس وقت بستن کوله‌پشتی‌تان، حواس‌تان به هر آنچه در انتظارتان است باشد که مریضی و بدحالی در چنین سفری، شوق زیارت و حال خوب معنوی‌تان را هم می‌تواند دستخوش تغییر کند.
کد خبر: ۱۴۲۰۹۷۳
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه

سفر به سلامت

در همان روضه‌های دهه اول محرم و لابه‌لای اشک‌هایی که برای اباعبدا... و خانواده‌اش می‌ریخت، سفر اربعین را خواست؛ اربعینی که هر بار تجربه‌اش کرده، دل بی‌قرارش را آرام کرده است. این حال و روز بسیاری از زائرانی است که حالا یا در مسیر مشایه هستند یا کوله‌های بسته‌شان کنج اتاق است و آماده سفرند. اما در میان این حال خوب‌تان، فراموش نکنید که شرط یک زیارت دلچسب و یک سفر خاطره‌انگیز، سلامت جسم و تنی است که باید توان ادامه مسیر را داشته باشد؛ سلامت جسمی که باید از روزهای پیش از سفر به فکرش باشید و در مسیر پیاده‌روی هم هوایش را داشته باشید تا بتواند شما را به سرانجام مقصود برساند. این گزارش، راهنمایی کوتاه اما کاربردی برای مسافرانی است که علاوه بر همت و قسمت، سعادت حضور در چنین مراسم باشکوهی را داشته‌اند؛ راهنمایی برای این‌که به سلامت بروند و به سلامت هم برگردند. 

تغذیه

یکی از ویژگی‌های مسیر پیاده‌روی به کربلا، موکب‌هایی است که قدم به قدم دیده می‌شوند و غذای زائران را تامین می‌کنند؛ غذایی که البته با شعله پخته می‌شود و تا حد معقولی، از آلودگی به دور است اما در میان این نذری‌ها، حواس‌تان به خوردن میوه‌ها باشد؛ میوه‌هایی که گاهی دست به دست شده‌اند و می‌توانند مزاج‌تان را برهم بریزند: «تا آنجا که می‌توانید، میوه‌هایی را بخورید که پوست‌شان را می‌شود گرفت؛ ‌به طور کلی خوراکی‌های پلمب شده بخورید. تا خیال‌تان از بهداشت آن راحت باشد.» این را  پیمان صابریان معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر می‌گوید که بر بهداشت مواد غذایی مصرفی تاکید فراوانی دارد:« مثلا لبنیات غیر پاستوریزه محلی را نخورید.» درست است که غذاهای محلی جذاب و هوس‌انگیز است  اما به تبعات احتمالی بعد از خوردنش نمی‌ارزد.  اما یکی دیگر از توصیه‌ها برای سلامت گوارش زائران، میانه‌روی در مصرف غذاهای عربی است؛ غذاهایی که به گفته باتجربه‌ها، معمولا سنگین هستند و ممکن است معده بسیاری از افراد، قدرت و قوت کافی برای هضم آن را نداشته باشد. برای همین قریب به اتفاق اربعین‌رفته‌ها معتقدند که بهتر است در خورد و خوراک میانه‌روی داشته باشیم تا دچار حالات غیرمعمول نشویم. از خوردن آب کافی و لازم هم غافل نشوید؛ آب همراه با لیموترش هم که چه بهتر. در شرایط فصلی این روزها، بهتر است پیش از حرکت در مسیر پیاده‌روی، خیالتان از بابت کافی بودن آب قمقمه‌تان راحت باشد که هر زمان احساس نیاز کردید، آب کافی برای نوشیدن و قوتی برای ادامه راه داشته باشید. 

گرمای هوا

گرمای هوای این روزهای عراق، جان می‌دهد برای گرمازدگی! گرمایی که می‌تواند شما را به حالی برساند که دیگر توانی برای ادامه مسیر و حتی ادامه سفر نداشته باشید. توصیه  پیمان صابری، درچنین شرایطی، اقدامات پیشگیرانه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن است؛ پس ملزومات این این هدف مانند کرم ضدآفتاب، کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی، لباس نخی و خنک، آب نوشیدنی و دوری از خوردن موادغذایی بسیار شیرین و بسیار تند را جدی بگیرید؛ ضمن این‌که بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم این است که زمان‌تان را طوری تنظیم کنید که وقت استراحت‌تان، زمان تابش شدید آفتاب باشد و درست همزمان با کمتر شدن شدت تابش و پایین آمادن دمای هوا، دوباره به مسیر ادامه بدهید. 

توان جسمی

پیاده‌روی و تشخیص توان جسمی برای چنین سفری، کاملا شخصی و بر عهده خود فرد است؛ چرا که تنها خود فرد است که می‌داند بدنش تحمل چه میزان از راه رفتن و خستگی را دارد. برای همین بهتر است پیش از آغاز سفر، برنامه‌ مناسبی برای مسیر پیاده‌روی‌تان و مقدار و اندازه‌اش بچینید که در میانه راه، کم نیاورید. اما فارغ از آن، بهتر است برای تامین انرژی بدنتان، بیشتر از حالت عادی، مواد مغذی مانند پسته، بادام، خرمای خشک، انجیر خشک، کشمش و... همراه خود داشته باشید و در دفعات متعدد اما به مقدار کم و در طول مسیر، مصرف کنید. در پایان مسیر و وقت استراحت هم از روغن‌مالی پاهایتان، مانند روغن زیتون و روغن سیاه‌دانه غافل نشوید که جانی دوباره به پاهایتان می‌دهد. حواستان باشد که در پیاده‌روی هم افراط نکنید و به هوای رسیدن به مقصدی خاص، خودتان را از پا نیندازید؛  معاون آموزش، پژوهش‌ و فناوری جمعیت هلال احمر معتقد است که بعد از هر دو ساعت پیاده‌روی، بدن شما به حداقل نیم ساعت استراحت نیاز دارد تا تجدید قوا کند. 

بیماری 

باتجربه‌های سفراربعین می‌گویند که درطول مسیر، موکب‌های درمانی جهت ارائه داروهای مورد نیاز برای سردرد، سرماخوردگی و... وجود دارد. موکب‌هایی که بیماری‌های رایج این سفر را پیش‌بینی کرده و لزومی  برای  همراه داشتن داروهای این‌چنینی نیست اما اگر مبتلا به بیماری خاص هستید و باید از داروی مشخصی استفاده کنید، بهتر است آن را همراه داشته باشید که گرفتار نشوید. ضمنا بهداشت را بیشتر از هر وقت دیگری جدی بگیرید که مبادا سالم بروید و با بیماری ویروسی و عفونتی برگردید. ماسک، روبوسی‌نکردن و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را مدام با خودتان تکرار کنید که یادتان نرود! 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها