نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا که شامگاه گذشته با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت به کار خود پایان داد، بستری برای تشکیل اتحادیه مشترک فیلمسازان است و به سهم خود نقش مهمی در موضوع محوری زن و خانواده در سینما دارد؛ به شرطی که چنین نگاه و جریان مثبتی تنها محدود و منحصر به زمان برگزاری این رویداد و صرفا برای رفع تکلیف و بیلان مدیریتی نباشد.
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا که شامگاه گذشته با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت به کار خود پایان داد، بستری برای تشکیل اتحادیه مشترک فیلمسازان است و به سهم خود نقش مهمی در موضوع محوری زن و خانواده در سینما دارد؛ به شرطی که چنین نگاه و جریان مثبتی تنها محدود و منحصر به زمان برگزاری این رویداد و صرفا برای رفع تکلیف و بیلان مدیریتی نباشد.
کد خبر: ۱۴۱۶۱۷۹

انتظار می‌رود چنین موضوع مهمی در طول سال چه در قالب نشست‌های کاربردی و گفتمان موثر اهل سینما و رسانه و چه در قالب تولیدات هدفمند و هنرمندانه در این زمینه، با جدیت و پشتکار و البته حمایت مسئولان دنبال شود تا سینمای ایران آن‌طور که شایسته جامعه ایرانی ـ اسلامی است، روایتگر قصه‌هایی درباره جایگاه زن و خانواده باشد و از این بی‌اعتنایی و سیاه‌نمایی فعلی و غالب که نشانی از تکریم مقام زن و خانواده ندارد، فاصله بگیرد. 

فراخوان جشنواره بین‌المللی حوا در فصل بهار در اختیار مراکز و سازمان‌های فرهنگی و هنری قرار گرفت و با توجه به برگزاری نخستین دوره و موضوعی بودن آن، استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفت و ۶۳۴ اثر به بخش ملی و ۳۰۰ اثر به بخش بین‌الملل ارسال شد. از میان آثار رسیده به بخش ملی، ۳۸ فیلم بلند، ۴۵۹ فیلم کوتاه داستانی و ۱۳۷ اثر مستند بودند. ایتالیا، ایرلند، قرقیزستان، بلژیک، چین، تایوان، لبنان، هند، آرژانتین، ترکیه، سوریه، مقدونیه، روسیه، صربستان، دانمارک، مجارستان، ارمنستان، لیتوانی، اتریش، اسپانیا و تاجیکستان از جمله کشورهایی بودند که در این رویداد حضور داشتند. 

در این جشنواره که به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور و با شعار «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» و با محوریت موضوع زن و‌ خانواده در ۱۳ استان کشور برگزار شد، ۱۲فیلم بلند سینمایی هم به نمایش درآمد.

اخت‌الرضا به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و تهیه‌کنندگی سیدمجتبی طباطبایی و جعفر ادیب، بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی و بنیاد سینمایی فارابی، در آغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب، رمانتیسم عماد و طوبا به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده و بنیاد سینمایی فارابی، سرهنگ ثریا به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، شهربانو به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی، عطرآلود به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، هناس به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، هوک به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور، یدو به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، هفت بهار نارنج به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور و کاپیتان به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی و بنیاد سینمایی فارابی. آثاری که به نوعی نقش زن و خانواده در آنها مشهود است و کم و بیش می‌توان این حضور محوری را در نسبت به موضوع و فضای جشنواره تعریف کرد. 

۳۲۳ ماه چند هفته و چند روز به کارگردانی پیمان فلاح، اتاق عقد به کارگردانی حسن حبیب‌زاده، اسماء به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرید حاجی عباسی، باشه برای فردا به کارگردانی علی رحیمی، پرتاب ناگهانی یک فیل به کارگردانی نازنین چیت‌ساز، تی‌یره به کارگردانی مصطفی مهربان، جان داد به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، گجو به کارگردانی سینا محمدیان، لیلا به کارگردانی مجتبی اسپنانی، محافظ به کارگردانی حسین دارابی، مرگ پروانه به کارگردانی سیدمحمد حسین حسینی، نشنیدن به کارگردانی احمد صمیمی، وضعیت اورژانسی به کارگردانی مریم اسمی خانی، یک به توان بی‌نهایت به کارگردانی علیرضا صادقی و یک حلقه معمولی به کارگردانی نوا رضوانی هم آثار کوتاه داستانی حاضر در این رویداد بودند.

کل فاطمه به کارگردانی مهدی زمان‌پور کیاسری، لوتوس به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست، بانو به کارگردانی محمد حبیبی منصور، چشم‌ها و دست‌ها به کارگردانی پناه برخدا رضایی، چلچلای سفری به کارگردانی حسن جعفری، گالین به کارگردانی عزت‌ا... پروازه، من کدا هستم به کارگردانی فرح زارع، جایی برای فرشته‌ها نیست به کارگردانی سام کلانتری، دیوارهای نخی به کارگردانی عباس عمرانی بیدی، مقصد المپیک به کارگردانی مرسده فلاح‌نژاد و یاسر خمسی، واهگ به کارگردانی حدیث جان‌بزرگی و هیچ‌کس منتظرت نیست به کارگردانی محسن اسلام‌زاده هم فیلم‌های مستند این دوره جشنواره حوا بودند. 
   
تقویت گفتمان فرهنگی خانواده‌محور 

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در گفت‌وگویی هدف مهم برگزاری این رویداد را بسترسازی برای ایجاد اتحادیه مشترکی از فیلمسازان با تاکید بر نقش موثر زنان در خانواده دانست و گفت: این جشنواره به منظور تقویت جریان گفتمان‌ فرهنگی ـ رسانه‌ای خانواده‌محور به عنوان یک گفتمان جهانشمول و فراگیر در سطح دنیا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد برگزار می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری متعددی نیز در این مسیر همراه‌مان هستند. 

مهدیه‌سادات محور بیان کرد: شناسایی، آشنایی، تحکیم روابط و پاسداشت استعدادها و جریان‌های فعال سینمایی که در ایران و سرتاسر دنیا در حوزه زنان و خانواده اقدام به فیلمسازی می‌کنند، هم از دیگر اهدافی است که نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در دستور کار خود قرار داد تا بتوان زمینه‌های شکل‌گیری بستری برای ایجاد یک اتحادیه مشترک از فیلمسازان با محوریت نقش موثر زنان و خانواده در جامعه ایجاد کرد. 

او خاطرنشان کرد: به طور طبیعی عمدتا فیلمسازان و آثاری در این دوره از جشنواره شرکت خواهندداشت که پیش از این موضوعات زنانه یا خانواده‌محور را دنبال کرده‌اند تا ان‌شاءا... بتوانیم با تجمیع بخش عمده‌ای از فیلم‌ها در این حوزه و همچنین جلب توجه مخاطبان و نگاه‌ها به اهمیت جایگاه زنان در خانواده و اجتماع راه را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد در دوره‌های آتی و تثبیت ارزش‌های والای خانوادگی و اعتلای جایگاه و کارکردهای این نهاد اجتماعی هموارتر کنیم.

به جز نمایش فیلم و بخش رقابتی، برگزاری نشست مهمانان بین‌المللی و سلسله نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان سینما و حوزه زنان و خانواده از جمله « «راهکارهای تقویت تحکیم خانواده در فرآیند جهانی شدن و ضرورت ارائه الگوی خانواده ایرانی ـ اسلامی» یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این رویداد بود. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و‌ خانواده رئیس‌جمهور از جمله چهره‌های حاضر در این نشست‌ها بود که در بخشی از صحبت‌هایش، نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا را یک حرکت هنرمندانه در پاسخ به نیازهای جهانی دانست و گفت: «حوا» نمونه‌ و الگو‌ی یک حرکت اولیه است تا فعالان سینمایی و هنری برای صیانت از خانواده فعالیت بیشتری داشته‌باشند.  

داوران شناخته شده

یکی از دلایل اهمیت نخستین دوره جشنواره فیلم حوا حضور سینماگرانی شناخته شده به عنوان داوران بخش‌های مختلف این رویداد بود. داریوش ارجمند، رسول صدرعاملی، پرویز شیخ طادی، بهروز افخمی و پوران درخشنده، داوران آثار بلند سینمایی بودند. مصطفی رزاق کریمی، محسن یزدی، مهناز مظاهری، حامد شکیبانیا و مرتضی شعبانی، آثار مستند جشنواره بین‌المللی فیلم حوا را داوری کردند. محمدحسین لطیفی و آزیتا حاجیان در کنار جرج شلهوب، گئورگی ژیتکوف و بائوئینگ شیشی داوری آثار بلند سینمایی و کوتاه سینمایی بخش بین‌الملل را برعهده داشتند. محمدرضا اسلاملو، لی زکینگ و سعید رشتیان داور آثار مستند جشنواره بودند. محمدعلی باشه آهنگر، امیرحسین عسگری، مریم پوریامین، امیرعباس ربیعی و حسین نمازی هم هیات داوران آثار کوتاه داستانی نخستین جشنواره فیلم حوا را تشکیل می‌دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها