داستان ‌نخ‌نمای پیوند هنر و اقتصاد
مروری بر ۲‌دهه تلاش برای حمایت قانونی از هنرمندان

داستان ‌نخ‌نمای پیوند هنر و اقتصاد

بررسی واکنش‌ها به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

تهاجم با انگیزه‌های ‌ضدقانونی

در شرایطی که فقط چند روز از نهایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته، برخی بدون توجه به جزئیات این مصوبه، در تلاش برای شبهه‌افکنی هستند. آن‌طور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، یک جریان مشخص و بدون خواندن دقیق مصوبه، شروع به نقد آن کرده‌اند.
در شرایطی که فقط چند روز از نهایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته، برخی بدون توجه به جزئیات این مصوبه، در تلاش برای شبهه‌افکنی هستند. آن‌طور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، یک جریان مشخص و بدون خواندن دقیق مصوبه، شروع به نقد آن کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۱۳۵۵۴

 در این چند روز، ابعاد مختلف مصوبه را از منظر کارشناسان تحلیل کرده و در مطلب پیش‌رو، آن را از زاویه یک نماینده مجلس و یک فعال سیاسی، مورد بررسی قرار داد‌ه‌ است.

به گزارش جام‌جم، یک نماینده مجلس با تاکید بر لزوم نظارت بر شبکه نمایش‌ خانگی گفت اگر‌ نظارت در این زمینه‌ها کاهش یابد، محصولاتی نامناسب تولید می‌شود که گاه برای دستیابی به سود بیشتر برخی ناهنجاری‌ها به جامعه تزریق می‌شود.

ضرورت نظارت
محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با بیان این‌که طی چند روز ‌گذشته نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی از سوی شورای انقلاب فرهنگی به صداوسیما واگذار شده‌است، گفت: چنین نظارتی لازم و ضروری است؛ چرا که اگر در تمام زمینه‌ها و از جمله شبکه نمایش‌خانگی نظارت کاهش یابد بعضا مواردی پیش می‌آید و‌ محصولاتی تولید می‌شود که مناسب نیست.وی ادامه داد: اگر در صورت لزوم شبکه نمایش‌خانگی را کنترل نکنیم، برخی به واسطه دستیابی به سود بیشتر و برخی نیز با برنامه‌ریزی؛ هنجار‌های جامعه را در این ارتباط شکسته و به صورت غیرمستقیم ناهنجاری را تزریق می‌کنند.این نماینده مجلس تصریح کرد: به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی از جمله صداوسیما باید نظارت کامل بر محتوای فیلمسازی در شبکه نمایش‌خانگی داشت‌ه‌باشند تا شاهد تولید آثار نامناسب و برخلاف هنجارهای جامعه نباشیم.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: از این به بعد تکلیف کسب‌وکارهای مختلف محتوایی برای همیشه روشن شد و تمام ابهامات درخصوص مرجع صدور مجوز هر نوع کسب‌وکار محتوایی برطرف شد. به‌عنوان نمونه جایگاه صداوسیما به‌عنوان مرجع صدور مجوز و تنظیم‌گر حوزه نمایش‌خانگی به تثبیت رسید.

نماینده مردم تبریز در مجلس در عین حال با بیان این‌که ایجاد شبکه نمایش‌خانگی در عرصه فرهنگی کشور یک فرصت است، گفت: البته این امر مشروط بر این است که در حوزه محتوا، تولیدِ آثار مبتنی بر ارزش‌هایی باشد که جامعه به آن پایبند است؛ چرا که غایت فرهنگ و هنر، بالندگی انسان است و شکوه و عظمت یک جامعه از مسیر ارتقای فرهنگی با توسل به ارزش‌های اخلاقی به دست می‌آید.

میرتاج الدینی با بیان این‌که باید بتوانیم سطح فرهنگ و هنر جامعه را با استفاده از انتخاب دقیق‌تر محتوا ارتقا دهیم، تصریح کرد: محصول فرهنگی باید با اخلاقیات و سبک زندگی اسلامی - ایرانی گره بخورد و از این نظر تولیدات شبکه نمایش‌خانگی باید در نظارت و سنجش محتوا دقت بیشتری صورت دهند.

وی بر ضرورت رعایت مضامین اخلاقی در تولیدات شبکه نمایش‌خانگی تاکید کرد و گفت: در برخی موارد بی‌بندوباری اخلاقی یا ابتذال مضامین در بعضی فیلم‌های ارائه شده در پلتفرم‌های نمایش‌خانگی و نسبت به مسائلی که بعضا در لایه‌های جامعه وجود دارد، بزرگ‌نمایی شده که در مقایسه با عرف اجتماعی و هنجارهای مورد احترام جامعه ایرانی، به نوعی هنجارشکنی محسوب می‌شود.

باید تذکر داد
اما در همین میان یک فعال سیاسی اصولگرا هم معتقد است: اگر تمام سازندگان فیلم‌های شبکه نمایش‌ خانگی احساس کنند بر کار آنها نظارت وجود دارد و در این ارتباط با هر فردی به دلیل بی‌توجهی به شاخص‌های نظارتی برخورد صورت می‌گیرد، در نتیجه این بستر به شدت قانونمند می‌شود.

لطف‌ا... فروزنده در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با تاکید بر ضرورت بیشتر بر محتوای شبکه نمایش‌خانگی گفت: طبیعتا باید به افرادی که در این شبکه فعالیت می‌کنند اطلاعات و تذکر لازم ارائه شود و آنها را نسبت به ابعاد قانونی کاملا آگاه کرد.

وی تصریح کرد: در فرآیند تولید محصول باید نظارت انجام شود و طبیعتا در مرحله ارائه نیز ضرورت دارد بررسی لازم صورت گیرد، به عبارتی نظارت و تعامل بیشتر شود.

فروزنده با بیان این‌که با نظارت و تعامل بیشتر شاهد تولید و پخش آثار بهتر و مثبت‌تر نیز خواهیم‌بود، گفت: اگر تمام سازندگان فیلم‌های شبکه نمایش‌خانگی احساس کنند بر کار آنها نظارت وجود دارد و با بی‌توجهی‌ها به مقررات برخورد می‌شود، شاهد تولید فیلم‌های مناسب‌تر و در چارچوب هنجارهای جامعه خواهیم بود.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این‌که محصول فرهنگی باید با سبک زندگی اسلامی-ایرانی گره بخورد، تصریح کرد: از این نظر باید در نظارت و سنجش محتوای برخی آثار شبکه نمایش‌خانگی دقت بیشتری صورت گیرد.

فروزنده خاطر نشان کرد: دستگاه‌های نظارتی طبق قانون و وظیفه‌ای که بر عهده‌شان است، باید نظارت جدی خود را بر تولیدات را  افزایش دهند. این فعال سیاسی اصولگرا گفت: همان‌طور که چند روز قبل اعلام شد براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت بر حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش‌خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صداوسیما قرار دارد. بنابراین توجه به اصول دینی، شرعی، اخلاقی و عرفی اصل اساسی است که باید در تولید تمامی کالاهای فرهنگی و هنری صورت گیرد. او ابراز امیدواری کرد، با نظارت جدی ودقیق‌تر صداوسیما، شاهد تحقق بیشتر این اتفاق باشیم.

بدون خواندن مصوبه نقد می‌کنند
مساله نقد بی‌پایه مصوبه شورا نکته بسیار مهمی است. حجت‌الاسلام خسروپناه در همین رابطه با اشاره به این‌که معنای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش‌خانگی را ببندد، به خبرنگار تسنیم گفت: مصوبه‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دقیقا در راستای قانون اساسی است؛ یعنی در وهله اول، قانون اساسی مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را به‌عهده صداوسیما گذاشته‌است؛ بنابراین اگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی غیر از این، مصوب می‌کرد، خلاف قانون اساسی بود. نکته دوم این مصوبه، اصلا معنایش این نیست صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش‌خانگی را ببندد یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این‌طور نیست.

وی در واکنش به شبهه‌ها و جوسازی‌های بعد از اعلام مصوبه، خاطرنشان کرد: برخی شبهه مطرح می‌کنند «اگر فضای شبکه نمایش‌خانگی رونق پیدا نکند، مردم به ماهواره‌ها رجوع می‌کنند.» قطعا این مصوبه با هدف تقویت نمایش‌خانگی است؛ یعنی در واقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و با توجه به نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند، به‌هرحال مهم‌ترین ابزار فرهنگ‌سازی، فیلم‌ و سریال است و این حوزه نباید تضعیف شود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به منظور تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش‌خانگی است. این جوسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامد‌ه‌است، دوستان بخوانند ببینند به‌نفع‌شان است یا به‌نفع‌شان نیست، این فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است. هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه شش بند دارد. در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش‌خانگی مدون شد‌ه‌است و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد؛ چرا که ما به مردم‌سالاری دینی که نظریه رهبر معظم انقلاب و بر مبنای نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است، در حوزه فرهنگ قائلیم.او به دوره نزاعی اشاره کرد که میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند؛ او در ادامه افزود: حتما باید فعالیت‌های فرهنگی در بخش خصوصی تقویت شود؛ زیرا دولت در توانش نیست همه حوزه‌های فرهنگی را دنبال کند. طبیعتا باید نمایش‌خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته‌باشد، چرا که روال قبل باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند. بنابراین قطعا این مصوبه به‌نفع پلتفرم‌ها و نمایش‌خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر خواهدبود نه این‌که برخی می‌گویند قرار است در این فضا محدودیت ایجاد شود.حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به این مطلب که آقای جبلی اشاره کردند آیین‌نامه تخلفات نمایش‌خانگی در دولت و مجلس پیگیری می‌شود و تقسیم کار میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: تقسیم کار وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما کاملا در این مصوبه آمد‌ه‌است و بعد از ابلاغ مصوبه توسط ریاست محترم جمهور، حتما به سمع و نظر همگان خواهدرسید و در جریان این تقسیم کار قرار خواهند گرفت. اما نکته حائز اهمیت این مصوبه، در راستای تسهیل‌گری است. البته از طرفی دیگر به‌طور مثال شاید یک یا ۲ درصد پلتفرم‌ها در برخی سریال‌ها تخلفی کرد‌ه‌باشند که طبیعتا آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهدشد.وی افزود: تأکید می‌کنم این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای قانون اساسی است؛ دوم تأکید سیاستگذاری کلانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه فرهنگ مصوب شد‌ه‌است و اگر غیر از این بود، یک نوع خلاف قانون تلقی می‌شد. نکته دیگر عمده این مصوبه در راه تسهیل‌گری برای تولید و ذی‌نفعان نمایش‌خانگی است.

دلیل ضروری بودن مصوبه از نگاه میرتاج‌الدینی
نظارت کامل بر نمایش خانگی
لزوم نظارت صدا و سیما بر فیلمسازی شبکه نمایش خانگی
گره خوردن محصول فرهنگی با اخلاقیات
تولیدِ آثار مبتنی بر ارزش‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها