منصور فیروزی موفق به اخذ مدال طلای اختراع در بخش عمران در کشور لهستان شد

جام جم البرز میزبان یکی از مخترعین شهرستان کرج بود. دکتر منصور فیروزی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۴ شهرستان کرج موفق شد با کسب مدال طلا در اختراع دربخش عمران در کشور لهستان در عرصه بین المللی افتخار آفرینی نماید.
جام جم البرز میزبان یکی از مخترعین شهرستان کرج بود. دکتر منصور فیروزی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۴ شهرستان کرج موفق شد با کسب مدال طلا در اختراع دربخش عمران در کشور لهستان در عرصه بین المللی افتخار آفرینی نماید.
کد خبر: ۱۴۱۳۱۰۹

کمی از خودتان بگویید

بنده متولد ۱۳۶۲ در شهرستان کرج هستم.دوره کارشناسی در رشته مهندسی عمران ،کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی و مقطع دکتری رشته طراحی شهری را به پایان رساندم.به مدت ۱۳ سال است که در شهرداری کرج توفیق خدمت دارم.در این سال ها پست های مختلفی اعم از رئیس اداره طرح تفصیلی،رئیس اداره شهرسازی،معاون شهرسازی منطقه ۵ کرج،کارشناس امور مهندسین ناظر در اختیار داشتم و به عنوان خادم مردم کرج خدمت کرده ام و در حال حاظر به عنوان معاون شهردارمنطقه 4 کرج در حوزه شهرسازی و معماری انجام وظیفه میکنم.

 

در خصوص اهداف و برنامه های کشور لهستان در مسابقات اختراع و فناوری توضیح دهید. چند کشور در این مسابقات شرکت کرده بودند؟

مسابقات بین المللی و تخصصی اختراعات و فناوری های نوآورانه کشور لهستان-بیدگوشچ ۲۰۲۳(E-NNOVATE 2023 )یکی از رویدادهای مهم علمی و پژوهشی که زیر نظر وزرات علوم لهستان برگزار شده در این رویداد ۷۶۰ نوآور و اختراع از ۳۰ کشور از جمله انگلستان، کره جنوبی، آلمان،فرانسه،کرواسی،اوکراین،و جمهوری اسلامی ایران و... شرکت کردند.

جنابعالی به چه موفقیتی دست پیدا کردید و چه احساسی از این موفقیت دارید ؟

خداوند کمک کرد به بنده که مدال طلا در زمینه عمران را کسب کنم و جایزه ویژه کشور کرواسی از طرف سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان wiipa به تیم ما تعلق گرفت.احساس خوشحالی و غرور دارم از اینکه اسم ایران بین مخترعان جهان مطرح شده است وامیدوارم این اتفاق برای آخرین بار نباشد و انشالله بتوانیم بار دیگر در زمینه شهرسازی و عمران برای کشور عزیزم ایران افتخار آفرینی کنیم و با تلاش و همت مضاعف اسم شهرستان کرج را با ایده های جدید در زمینه های شهرسازی و عمران ارائه بدهیم و شاهد سر بلندی این شهر در رویداد های بعدی جهانی باشیم.

لطفا در خصوص اختراع خود و اینکه چه تاثیری بر بخش عمران کشور و استان البرز خواهد داشت توضیح مختصری ارائه دهید ؟

شهرستان کرج به عنوان یک منطقه مهاجر پذیر و یک باغ شهر که با ۱۴ استان کشور در ارتباط است،شناخته میشود.به دلیل اینکه این شهر مهاجر پذیر است گسترش ساخت و ساز و همچنین تمایل رسیدن به شهر نوین بدون پیوست زیست محیطی در آن دیده میشود که با ادامه این شرایط در چند سال آینده ما از شهر کرج شاید یک عکس و خاطره فقط به یادگار داشته باشیم‌.در حال نوشتن مقاله ایی به نام آژانس بین المللی بودم که در آن معیارهای توسعه پایدار مطرح شده بود.به این فکر وادار شدم که مگر شهر کرج یک باغ شهر نیست که ما رشد مسکن داریم اما توسعه پایداری نداریم.در این شرایط باید چه اقداماتی انجام بشود که فضای سبز و اکسیژن در فضا حفظ بشود.توسعه پایدار توسعه ایی است که بتواند نیاز های نسل امروز را بر طرف کند بدون اینکه نیاز آیندگان را به مخاطره بیندازد. رسیدن به یک توسعه پایدار زیست محیطی که عمران،معماری و شهرسازی بخشی از آن است دغدغه ما برای آینده شهرستان کرج بود  و همین امر باعث شد که به فکر ایده های جدید قرار گرفته و دیوارهایی تولید کنیم که همیشه سبزباشد و اکسیژن بیشتری به محیط داشته باشد.

چالشها و دغدغه های نخبگان در داخل کشور را توضیح دهید ؟

میتوان به مواردی همچون نبود امکانات کافی به نوعی عدم تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و همچنین چالش های اقتصادی نخبگان موجب فقدان انگیزه در عملکرد آنها گردیده و شاهد خروج آنان از کشور هستیم .بدیعی است که استفاده نخبگان در پست های مدیریتی کشور میتواند اتفاق بی نظیری را رقم بزند.

آیین‌نامه مسائل و نیازهای نخبگان اعم از اشتغال، تامین مسکن، مسائل بیمه‌ای، فراهم کردن زیرساخت‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌ها مصوبه دولت چه تاثیری بر انگیزش و اثرگذاری نخبگان در کشور دارد؟     

بدون شک حمایت دولت از رفع دغدغه های اقتصادی،ابزاری ومعیشتی نخبگان موجب آرامش و ایجاد انگیزه نزد این قشر فرهیخته در کشور خواهد شد و زمینه توسعه هرچه بیشتر را در حوزه های گوناگون فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور محترم همواره در برنامه‌های مختلف به دفعات بر حمایت از نخبگان و همکاری با آنان تاکید و بارها عنوان کرد‌ه‌اند که دانشگاه اتاق فکر دولت است. از همین رو یکی از ماموریت‌ها تقویت سطح ارتباطات نخبگان با بدنه دولت است، حضور امثال جنابعالی در اتاق فکر شهرداری کرج و دستگاههای اجرایی استان البرز چه تاثیری خواهد گذاشت ؟ 

 بدون تردید حضور نخبگان در بدنه دولت و اتاق فکر با ارائه ایده ها و نظرات علمی در رفع چالشها موثر خواهد بود و بنده هم اعلام آمادگی می نمایم که طرح ها و نظرات کارشناسی خود را جهت همکاری در اختیار مدیران اجرایی قرار دهم.

 

نخستین خواسته نخبگان،اثرگذاری آنها در حل مسایل کشور است. نقش آفرینی نخبگان در توسعه مسائل راهبردی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید ؟

نخبگان به عنوان یک سیستم پژوهشی هوشمند،اجرائی و آنالیزور در یک سازمان می توانند چرخه صحیح اقتصادی و به نوعی توسعه پایدار را در شهر محقق کنند و همچنین نقش موثری در سیستم مدیرت دارند چون به صورت ماهیتی موضوعات را بررسی و با نگاه مسئله محور به مسائل می پردازند.نخبگان می توانند تمامی چالش ها و دغدغه هایی که بر اساس شرایط وضع موجود است را به راحتی رفع کنند.

 چالش ها و تهدیدهای بخش عمرانی در کشور چیست؟

پروژه ایی که مطالعات اولیه نداشته باشد و به مرحله اجرا برسد،زمانی که به بحران رسید جبران ناپذیر خواهد بود.در تمام پروژه های عمرانی سطح کشور باید مطالعات اولیه به درستی انجام بشود.به عنوان مثال سد امیرکبیر برای ساخت آن ۱۵ سال مطالعات اولیه انجام شد و به مدت فقط ۳ سال به مرحله آبگیری رسید و تا ۱۰۰ سال آینده این سد بدون مشکل میتوان از آن استفاده کرد چون مطالعات اولیه به صورت کاملا صحیح انجام شده است.توسعه پایدار در سه حوزه زیست محیطی،اجتماعی و اقتصادی باید به طور کامل بررسی شود تا چالش ها و تهدیدهای بخش عمرانی مرتفع گردد.

باتوجه به شناسایی برخی از بناهای ناایمن در کشور توصیه‌ شما به سازندگان و مراجع مرتبط چیست؟

باید سه اقدام اساسی صورت گیرد،اقدام اول اینکه باید حذف دو نقشه ایی داشته باشیم یعنی پروانه ساختمانی که توسط شهرداری صادر میشود عینأ به اجرا در بیاید‌.و دراقدام دوم به هیچ وجه نباید سازنده یا مالک تخلف متراژی داشته باشد.اگر مرتکب این عمل شود باید به عنوان یک به شمار آید و نگاه کیفری به این موضوع داشته باشد‌.و اقدام سوم اینکه افزایش تعرفه مهندسین ناظر اعم از مکانیک،برق،سازه و عمران که در حال حاظر بسیار کم است و به خاطر همین موضوع به درستی شاید کارها انجام نشود.باید مهندسین ناظر مورد حمایت قرار گیرند.

سخن پایانی

در پایان گفتگو معتقد هستم ؛ امروزه به دلیل روند رو به افزایش جمعیت و نیازهای انسانی و به تبع آن افزایش مصرف انرژی، پدیده بحران انرژی را در جهان شاهد هستیم. در یکصد سال اخیر، نیاز به منابع سوخت پایدار، ارزان و پاک بیش از پیش مد نظر است. بخش قابل توجه ای از این انرژی در ساختمان ها مصرف می شود و دستیابی به انرژی پاک و سالم در ساختمان ها میتواند در بهبود شرایط زیست محیطی نقش بسزایی داشته باشد. در این اختراع نحوه استفاده از یکی از منابع انرژی ساخته شده توسط نانو تکنولوژی و تاثیر آن بر معماری پایدار خواهیم پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها