حالا وقتی ما به این حجاب انواع و اقسام زیورآلات را اضافه میکنیم یا به هزاران مدل و روش متفاوت آن را تزئین میکنیم تا زیباتر و شکیلتر به نظر برسیم، آیا بازهمان معنا و مفهوم از آن برداشت میشود یا مفهوم آن کاملا تغییر مییابد و دیگر نمیتوان آن را حجاب نامید. حجاب استایل هر چند قسمتهایی از بدن یک زن مسلمان را که باید پوشیده باشد، میپوشاند اما با روح و فلسفه حجاب اسلامی سازگاری ندارد، چون حجاب برای این استفاده میشود که مانع دیدهشدن باشد، ولی حجاب استایل ابزاری است برای بهتر و بیشتر دیده شدن (جلب توجه) و این یعنی یک تضاد آشکار.آنچه از مبانی دینی برمیآید این است که یکی از فلسفههای وجوب حجاب، جلوگیری از جلبتوجه و خودنمایی زن در جامعه است. اصلی که به خودی خود هزاران فایده هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی برآن مترتب میشود، در حالی که حجاب استایل بر چشمنواز بودن برای مخاطب تاکید دارد.
حجاب استایلها میتوانند پیامدها و آثار مخربی هم به دنبال داشتهباشند از جمله تغییر ذائقه حتی در بین اقشار با حجاب و مذهبی. آنها با تبلیغ برندهای مختلف با هدف فروش بازار بیشتر برای آنها، در عمل ذائقه اقشار مذهبی را هم تحت تاثیر قرار میدهند. کمکم این نوع پوشش به سطح جامعه نیز کشیده میشود و در میان خانوادههای مذهبی جا بازمیکند. البته این فقط یکی از آثار ناخوشایند این پدیده است. حجاب استایلها علاوه بر تغییر ذائقه، باعث ایجاد نیاز کاذب در جامعه هم هستند؛ چرا که سطح رضایتمندی برخی اقشار جامعه از زندگی را کاهش میدهند و به اندوه و حسرت تبدیل میکنند. به عبارت دیگر حجاب وسیلهای برای چشم و همچشمی، مصرفگرایی و مدگرایی در جامعه میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد