وحشت‌ آمریكا از حضور ایران در حیاط‌خلوت خودش
در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

وحشت‌ آمریكا از حضور ایران در حیاط‌خلوت خودش

در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

ضرورت ریل‌گذاری سیاسی ایران در ارتباط با قاره آفریقا

تاكنون شدیدترین تحریم‌ها بر اساس گفته مقامات غربی علیه ایران وضع شده است و در ایران نیاز منافع ما بر این است كه باید سیاست‌های تدوین شده دقیقی را در قاره‌های مختلف و ظرفیت‌های آن تعریف كنیم.
تاكنون شدیدترین تحریم‌ها بر اساس گفته مقامات غربی علیه ایران وضع شده است و در ایران نیاز منافع ما بر این است كه باید سیاست‌های تدوین شده دقیقی را در قاره‌های مختلف و ظرفیت‌های آن تعریف كنیم.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۱۴

دكتر ایرج فرخنده پور، استاد دانشگاه و كارشناس ارشد مسائل آفریقا پیرامون سیاست خارجی ایران در آفریقا گفت: پیشینه قاره آفریقا باتوجه‌به وضعیت ژئوپلیتیك و اینكه از لحاظ سوق‌الجیشی قاره‌ای بسیار مهم و استراتژیك است برای كارشناسان سیاسی قاره‌ای شناخته شده و مهمی است.

وی افزود: با نگاهی به تاریخ استعمارگران دنیا باتوجه‌به تأمین منافع نامشروع از مسیر بردگی و اینكه كشوری مهم را از نظر منابع غنی اقتصادی و معادن به چالش كشانده و استعمار كردند نمونه‌های زیادی است.

این استاد دانشگاه اظهار كرد: قاره آفریقا در طول تاریخ بارها در اختیار استعمارگرانی مانند فرانسه، اسپانیا و آمریكا و انگلستان بوده است لذا مردم آفریقا در شرایط سخت طعم استثمار را چشیدند.

وی افزود: از نظر مسائل اقتصادی دولت‌های قدیم در كشورهای استعمارگر شیوه‌هایی كه اعمال می‌كردند امروز متفاوت شده است؛ قبلاً سعی می‌شد با كودتاهای خونین در آفریقا عوامل و سرسپردگانی كه به این كشورها وابسته هستند را مستقر كنند و سپس به‌راحتی به چپاول منابع مادی و خدادادی این منطقه بپردازند.

كارشناس ارشد مسائل آفریقا ادامه داد: مراكش كشور ظلم زده كه فرانسه در این كشور وارد شد و منابع غنی نفت و گاز و معادن لیبی توسط دولت ایتالیا ربوده شد تنها بخشی از آثار و خسارات سیاسی برای این كشورها است.

وی افزود: ظلم آشكار تا جایی ادامه داشت كه شیوه‌های استعمار كشورها تغییر یافت و سعی كردند با استحاله فرهنگی و سیاسی این كشورها را به خودشان نزدیك كنند و به همان شیوه معادن و ذخایر زیرزمینی را به یغما ببرند.

فرخنده پور با اشاره به اینكه جای خالی جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا كاملاً مشهود است تصریح كرد: سفرا و كارشناسان ایرانی كه مراجعه به این كشورها دارند اعلام می‌كنند اشتیاق زیادی در مردم این كشور برای رابطه با ایران وجود دارد.

وی افزود: زمانی كه انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در حال پیروزی بود، مردم سودان تظاهرات میلیونی به نفع جمهوری اسلامی كردند تا جایی كه دولت از این تظاهرات واهمه داشت و امروز كشور سودان با ظرفیت‌های بالا در معرض تجزیه قرار دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: عملكرد مطلوب و چشمگیری در قاره آفریقا از نظر فرهنگی و اقتصادی نداشتیم و نتوانستیم به این قاره ورود داشته باشیم و از سویی شبهات كشورهای استعمارگر مانع از پیوند مردم دو منطقه ایران و آفریقا شده بود.

وی افزود: كشورهای استعمارگر از نام كشورهای اسلامی هراس دارند؛ چون شعار انقلاب اسلامی عدم وابستگی به شرق و غرب است و قطعاً در پی آن منافع نامشروع اینها دچار چالش می‌شود.

كارشناس ارشد مسائل آفریقا گفت: دشمنان با ایران‌هراسی سعی داشت بین ایران و آفریقا فاصله بیندازند و اجازه ندهند ایران پا در این عرصه بگذارد.

وی افزود: در عرصه سودان واقعاً كم‌كاری صورت‌گرفته است درحالی‌كه این كشور نیازمند حمایت‌های ایران است؛ آمریكا در سال ۲۰۱۱ انتخابات فرمایشی در سودان به‌عنوان بزرگ‌ترین كشور عربی برگزار كرد و سودان جنوبی را از این كشور به‌عنوان منطقه غنی از نظر معدنی و كشاورزی جدا كردند و عملاً با تجزیه این منطقه تضعیف شد.

فرخنده پور ضمن اشاره به اینكه ایران به‌عنوان كشور اثرگذار در دنیا باید حضور بیشتری در آفریقا می‌داشت اظهار كرد: مردم سودان به انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستند و این علاقه را در تمام مردم آفریقا شاهد بودیم.

وی افزود: ایران بعد از انقلاب اسلامی با دولت‌های مختلف مواجه بود و آفریقا به‌عنوان منطقه‌ای غنی و دارای اهمیت شناسانده شده بود؛ اما نگاه اندكی به قاره آفریقا داشتیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه در دولت اصلاحات دیدگاه به سمت قاره آفریقا از سیاست خارجی دولت فراموش شده بود ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد با شعار رابطه با كشورهای دنیا، ارتباطات با برخی كشورهای آفریقایی برقرار شد؛ اما باید گفت نوع دیدگاه دولت‌ها دائماً تغییر می‌كند و بر خلاف غربی‌ها، سیاست ثابتی برای حركت دولت‌ها در زمینه ارتباطات بین‌الملل وجود ندارد.

وی افزود: با روی كار آمدن دولت سیزدهم و سیاست متوازن در رفتار دیپلماتیك ایران و اصل عزت، حكمت و مصلحت در سیاست خارجی فعالیت‌هایی را شاهد هستیم.

كارشناس ارشد مسائل آفریقا تصریح كرد: شدیدترین تحریم‌ها بر اساس گفته مقامات غربی علیه ایران وضع شده است و در ایران نیاز منافع ما بر این است كه باید سیاست‌های تدوین شده دقیقی را در قاره‌های مختلف و ظرفیت‌های آن تعریف كنیم.

وی افزود: باید برنامه جامعی برای كشورهایی كه مشتاق ارتباط با ایران هستند ارائه شود تا بتوانند باتوجه‌به این برنامه و در راستای دلارزدایی گام برداریم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: از زمان آغاز دلارزدایی ششمین بانك آمریكایی ورشكست اعلام شده است و بایستی با این ابزار در راستای مقابله با یك‌جانبه‌گرایی آمریكا ورود داشته باشیم و از بازیگر منفعل در آمریكا تبدیل به بازیگری فعال شویم؛ لذا منافع ملی ایجاب می‌كند كه این ریل‌گذاری ثابت باشد.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

دكتر سعید آجورلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، دكتر حنیف غفاری كه از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین‌الملل، دكتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی‌اكبر عبدالعلی‌زاده، عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم هم هدایت میز جریان‌شناسی سیاسی فرهنگ را بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها