امیرخان متقی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان ایران:

درد شما را درد خود می دانیم

سرپرست وزارت خارجه طالبان باردیگر بر تعهد طالبان برای تأمین حقابه ایران از دریای هلمند مطابق توافقنامه میان دو کشور تأکید کرد و گفت طالبان همانند مردم هلمند، فراه و نیمروز برای سیستان و بلوچستان هم همدردی می کند اما آبی در بند کمال خان وجود ندارد.
کد خبر: ۱۴۰۹۳۲۱

به گزارش جام جم آنلاین، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان گفت افغانستان به توافقنامه سال ۱۳۵۱ در رابطه با مسئله حقابه ایران از دریای هلمند متعهد است.

وی در مراسمی در کابل، در رابطه با حقابه ایران گفت خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد و نباید سرسری گرفته شود.

متقی افزود براساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیمی در منابع آبی این کشور اتفاق افتاده است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین گفت از مسئولین جمهوری اسلامی ایران می خواهد که خواسته هایشان را طبق معاهده ۱۳۵۱ ابراز کنند.

متقی راجع به مشکل کم آبی در سیستان و بلوچستان ایران نیز گفته است: «برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که برای مردم نیمروز، فراه و هلمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم».

وی از نبود آب در بند کمال خان سخن گفت و خاطرنشان کرد: «در بند کمال خان دیده می‌شود که هیچ آبی وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگستانی و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین و یا تبخیر می شود.»

سرپرست وزارت خارجه درباره بند کجکی نیز گفت این بند چند دهه قبل ساخته شده و از اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن به کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی همچنین درخواست کرد این مسائل به دور از رسانه ای شدن و از راه تفاهم و گفتگوهای رو در رو حل شود.

متقی بار دیگر درباره تأثیرات اقلیمی در افغانستان تأکید کرد و گفت: مسائل خارج از کنترل و توان که از ظرفیت‌ های انسان فراتر است یعنی ناشی از تغییرات اقلیمی است باید درک شود و برای آنها در جستجوی راه حل بود.

ایران و افغانستان از دهه ۵۰ شمسی (معاهده ۱۳۵۱) با یکدیگر تفاهم نامه اختصاص ۲۶ متر مکعب در ثانیه از آب رودخانه هیرمند به ایران را به امضا رسانده‌اند که این قرارداد همچنان به قوت خود باقی است.

براساس این معاهده، حقابه‌ ایران ۲۶ متر مکعب در ثانیه برای سال‌های معمولی و نرمال آبی است. در این معاهده سال معمولی و نرمال آبی تعریف شده که بر این اساس یک سال نرمال آبی در حوزه دریایی هیرمند چیزی حدود ۶.۵ میلیارد متر مکعب است. بر اساس محاسبات انجام شده، حقابه ایران سالانه به ۸۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها