گزارش «جام‌جم» از جولان مرگبار صاعقه در استان‌های غربی کشور

رعد و مرگ

این روزها مرگ یا مصدومیت بر اثر صاعقه‌ زدگی، بلای جان مردم برخی از استان‌های کشورمان شده است. به حدی که بنا بر اعلام معاون سازمان اورژانس کشور، فقط در ۴۸ ساعت گذشته، شش نفر در استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری دچار صاعقه‌زدگی شده‌اند که چهار نفر آنان فوت شدند و البته عده‌ای هم با خوش شانسی از مرگ با صاعقه جان سالم به در بردند. این دو استان به همراه ایلام رکورددار مرگ و میر ناشی از صاعقه‌زدگی بودند.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۶۱
نویسنده لیلا حسین‌ زاده - گروه حوادث

ارتفاعات اطراف روستای پارسانیان در محور سقز دیواندره، یکی از نقاطی بود که صاعقه در آن قربانی‌گرفت. قربانی، جوان ۱۸ ساله‌ای بود که گوسفندان خود را برای چرا به صحرا برده بود که صاعقه به او اصابت کرد. شدت رعد و برق به حدی بود که جوان چوپان در دم جان باخت و تکنیسین‌های اورژانس سقز زمانی به بالین او رسیدند که کار از کار گذشته بود و جسد او را به بیمارستان شفا منتقل کردند.

بلندی‌های منطقه شرمک در کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری هم از دومینوی صاعقه‌ زدگی عقب نماند و روز یکشنبه دو نفر در شرمک مورد اصابت قرار گرفتند. یکی از افراد صاعقه‌زده، یک مرد ۶۰ ساله عشایر بود که پس از رعد و برق فوت شد اما فرد دوم خوش شانس بود و پس از انجام اقدامات درمانی توسط کارشناسان پایگاه چمن گلی به درمانگاه تلورد انتقال یافت.

منطقه گیلانغرب در استان کرمانشاه هم یکی دیگر از شهرهایی بود که صاعقه در آن تلفات گرفت. محل فرود صاعقه، روستای گل‌خیرک اولیا بود که در آن یکی از اهالی مورد اصابت صاعقه قرار گرفت اما خوش‌شانس بود و پس از انجام اقدامات اولیه توسط کارشناسان اورژانس به بیمارستان الزهرا گیلانغرب منتقل شد.

در ایلام صاعقه هم جان گرفت و هم مصدوم روی دست اورژانس گذاشت. ارتفاعات شهرستان ایوان (بخش زرنه)، شهرستان سیروان(منطقه امامزاده سید محمد) و شهرستان ملکشاهی(روستای انجیر به سمت روستای اما) سه نقطه‌ای بود که در آن صاعقه به سه نفر اصابت کرد. به گفته محسن ویسی، مدیر روابط عمومی اورژانس ایلام، پس از اعلام حادثه، کارشناسان اورژانس خود را به بالین دو فرد صاعقه‌زده در شهرستان ایوان و سیروان رساندند اما با وجود عملیات احیای قلبی و ریوی پیشرفته هر دو فوت شدند. حادثه سوم که در شهرستان ملکشاهی اتفاق افتاده بود اما ختم به خیر شد و فرد صاعقه‌زده برای درمان‌های تکمیلی به یکی از مراکز درمانی منتقل شد.

یکی از فوتی‌های ایلام، محمد حیدری اهل زرنه بود که ما با برادر او در این مورد گفت‌وگو کردیم. او به جام‌جم گفت:«برادر من گله‌دار است و روز حادثه گوسفندان را برای چرا به ارتفاعات برده بود. آن روز هوا مه‌آلود و بارانی بود و رعد و برق هم می‌زد. من پایین‌تر از ارتفاعات و برادرم بالاتر بود. ساعت چهار بعد از ظهر بود که یک‌دفعه صاعقه زد و برادرم افتاد. وقتی متوجه شدم، بالای سرش رفتم و او را به کنار جاده آوردم. بعد هم با دوستانم تماس‌گرفتم و آنها را در جریان اتفاقی که افتاده بود، قرار دادم. اورژانس هم آمد و برادرم را معاینه کرد اما متاسفانه کار از کار گذشته و او فوت کرده بود. این اولین باری نیست که در زرنه همشهری‌های‌مان جان خود را بر اثر اصابت صاعقه از دست می‌دهند و پارسال هم این اتفاق افتاده بود.»

توصیه‌هایی برای جلوگیری از صاعقه‌زدگی

دکتر پیمان اسدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی‌گیلان گفت:«در زمان صاعقه‌زدگی از ایستادن مقابل پنجره خودداری شود و به اجسام و لوازم الکتریکی یا فلزی دست زده نشود. از تلفن ثابت استفاده شود. در زمان ماهیگیری یا شنا باید به سرعت از آب خارج و از آنجا دور شد.گروه‌های چند نفره همگی در یک محل تمرکز نکنند، روی پنجه پاهای خود بنشینند، سر را به سمت قفسه سینه یا فاصله میان زانوها نزدیک کنند و با دستان خود گوش‌های‌شا‌ن را بگیرند، هیچ‌گاه روی زمین نخوابند، زیرا از این طریق تبدیل به هدفی بزرگ‌تر برای اصابت صاعقه خواهند شد. صاعقه‌ زدگی، سوختگی وسیع ایجاد نمی کند و بیشتر به‌دلیل ایجاد حرکت انفجاری شدید، قربانی را پرت می کند که عوارضی مانند پارگی دارد. ایست قلبی و تنفسی، عوارض ناشی از پرت شدگی،خونریزی ریه، آسیب به احشای داخل شکم و مثانه و سوختگی از آسیب های ناشی از صاعقه‌زدگی است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها