«جام‌جم» دلایل افزایش قیمت مرغ را در بازار بررسی می‌کند

باز هم مرغ!

علاوه بر فروش مرغ در بازار به قیمت بالاتر، نرخ مصوب نیز در فروشگاه‌های رسمی نیز رعایت نمی‌شود با این حال مسئولان ذی‌ربط وعده برخورد با گران‌فروشان را می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۴۶
نویسنده روح‌ الله قیطاسی - گروه اقتصاد

 

در اوایل اردیبهشت شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با پیش‌‌فرض ثبات قیمت نهاده‌ های دامی قیمت مرغ را اعلام کرد که مطابق آن قیمت مرغ زنده در مرغداری کیلویی ۵۲‌هزار تومان و برای مصرف‌کننده کیلویی ۷۳‌هزار تومان تعیین شد اما عمر این قیمت‌گذاری به یک ماه نیز نرسید.

ابتدا بازار با کمبود مرغ مواجه شد که مسئولان اعلام کردند به دلیل کمبود جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته بوده و وعده دادند که میزان عرضه افزایش خواهد یافت. پس از این کمبود عرضه این بار نوبت به افزایش قیمت رسید به‌طوری که قیمت مرغ در بازار به حدود ۱۰۰‌هزار تومان نیز رسیده است.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مرغ، پیشنهاد واردات مرغ از ترکیه را مطرح کرد اما بازار واکنشی به آن نشان نداد و قیمت مرغ همچنان بالاتر از نرخ مصوب است. البته برخی از واحدهای فروش مرغ به‌دلیل نگرانی از این هشدار، تابلو مرغ نداریم را در جلوی در مغازه خود نصب کردند.

برخورد با گران‌فروشان

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با هشدار به گران‌فروشان عنوان می‌کند: «با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد برخورد قانونی شدید خواهد شد». به نظر می‌رسد با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و مدیریت ضعیف نهاده‌های دامی، ناگریز هزینه‌های تولید مرغ افزایش محسوسی داشته است و در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تامین نهادهای دامی اقدامی انجام ندهد باید مانند ماه‌های گذشته با افزایش قیمت مرغ در مرغداری موافقت کند.

تولیدکنندگان انگیزه ندارند

حبیب اسدا...‌نژاد، نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به وضعیت بازار مرغ در کشور می‌گوید: «پس از اصلاح نظام یارانه‌‌ای کالاهای اساسی، مکاتبات فراوانی با وزارت جهادکشاورزی در‌خصوص حمایت از تولیدکنندگان داشتیم و بارها متقاضی برگزاری جلسه برای همفکری به منظور مدیریت بازار مرغ بودیم اما این وزارتخانه بدون توجه به نظرات فعالان این بخش تصمیمات را پشت درهای بسته می‌گیرد».

به گفته وی عدم توجه وزارت جهادکشاورزی به مقوله تولید، باعث افزایش قیمت مرغ و کمبود عرضه آن شده و در ادامه سیاست‌های اشتباه، تصمیم به واردات مرغ دارد در حالی که تولیدکنندگان می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای دیگر نیز صادرات مرغ داشته باشند.

اسدا...‌نژاد عدم توجه به تامین نهاده‌های دامی و کیفیت پایین آن در کنار افزایش قیمت آن نسبت به نرخ مصوب، تامین نقدینگی واحدهای مرغداری، قیمت‌گذاری دستوری، پرداخت نکردن مطالبات فعالان را به‌عنوان دلایل اصلی مشکلات بازار مرغ دانست.

نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان این‌که میزان تقاضا برای خرید مرغ به دلیل گرانی سایر محصولات پروتئینی افزایش یافته است، عنوان می‌کند: «قیمت‌گذاری دستوری مرغ به‌صورت غیرکارشناسی است و تولیدکننده در این شرایط انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی ندارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها