رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه؛

“کارگران افغان” غیرمجاز جای کارگران کرمانشاه را تنگ کرده‌اند

اداره میراث فرهنگی توان حفاظت ازاین اثر هزارساله را ندارد؟

دست درازی به یک یادگار ملی

گوردخمه ای متفاوت که در دل کوه نیست و به شکل اتاقی درون یک سنگ بزرگ کنده شده و در فهرست آثار ملی قرار دارد، سنگ رستم یا سان رستم نام دارد.
کد خبر: ۱۴۰۸۸۰۰

جام جم آنلاین-زهره کریم زاده؛ شعارهای تبلیغاتی، تجاری و یادگارنوشته در این میراث ملی بیداد می کند، سنگ رستم دیواره هایی دارد که به دلیل برافروختن آتش سیاه شده و هرازگاهی باید رنج کلنگ زنی، مته زنی و انفجارهایی با چاشنی الکتریکی را به جان بخرد چراکه برخی از سودجویان با فکر و خیال یافتن گنج به این کهن دخمه هجوم می برند در حالی که از کوچکترین حفاظت ها برای این اثر هزارساله دریغ شده است.

باورپذیر نیست که این اثر کهن که بخشی از هویت تاریخی استان و ایران است در گوشه ای به حال خود رها شده و به محلی برای رهاسازی زباله رهگذران تبدیل شده باشد و تاثربرانگیزتراینکه با وجود پیگیری های مکرر  برای علت این بی توجهی، تاکنون پاسخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان به این پایگاه خبری داده نشده است.

احسان احمدی نصر به عنوان یک باستان شناس گفت: حفظ و صیانت از آثار تاریخی در زمره مسئولیت های ملی و فراملی هر کشور و سرزمینی است، در مجموعه قوانین وضع شده در مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ مجازات اسلامی، تکالیف مشخصی در زمینه دخل و تصرف آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد.

وی اضافه کرد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دستگاه حاکمیتی است که باید در راستای حفظ آثار تاریخی اهتمام بورزد.

این باستان شناس افزود: سنگ رستم یکی از آثار قابل توجه در منطقه فیروزآباد در حوزه مرکزی شهر کرمانشاه است که نیازمند حفظ و نگهداری است، عده ای سالهاست که به این اثر دست درازی کرده اند و با یادگارنوشته به آن آسیب زده اند و هیچ عوامل محافظتی برای آن شکل نگرفته است.

احمدی نصر ادامه داد: سالهای زیادی است که این اثر، خود را حفظ کرده و کوچکترین حمایتی از طرف دولت و حاکمیت نداشته ولی مراقبت از آن بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: برخی با این تفکر که در داخل این سنگ طلا و جواهرات وجود دارد به دنبال انفجار و آسیب زدن به آن هستند که این تفکر صحت ندارد، سازه آن کاملا سنگی مبرهن و مشخص است و ساختارهای گوردخمه ای دارد و نباید فکر کرد که با آسیب زدن به آن و کلنگ زنی، می توان سودمالی بدست آورد.

وی اظهار داشت: حال که به نوعی در ساختار حاکمیتی و دولتی توان حفاظت از این اثر وجود ندارد، از ساکنان و همشهریان تقاضا داریم که خود از این اثر مراقبت کنند چراکه از آثار بی بدیل است و هرنوع آسیب به آن صدمه به هویت و تعلقات تاریخی است.

احمدی نصر تاکید کرد، دولت، وزارت میراث فرهنگی و مردم باید نسبت به حفظ این اثر حساس شوند و خالی از لطف نیست که مدعی العموم و حوزه دادستانی نسبت به این مقوله ورود پیدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها