رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه؛

“کارگران افغان” غیرمجاز جای کارگران کرمانشاه را تنگ کرده‌اند

اسعد صالحی، از معضل حضور اتباع غیرمجاز افغان در استان یاد کرد که اکنون در برخی از مشاغل کارگری کرمانشاه حضور دارند و در عمل جای کارگران استان را گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۸۶۲۱

جام جم آلاین؛  رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه درباره استفاده از کارگران غیرمجاز افغانستانی از سوی برخی از پیمانکاران در کرمانشاه هشدار داد.

وی با انتقاد از اینکه کرمانشاه خود با نرخ بالای بیکاری مواجه است و برای کارگران موجود نیز کمبود شغل داریم، گفت: در چنین شرایطی حضور نیروهای افغان در فرصت‌های شغلی کرمانشاه به نرخ بیکاری دامن خواهد زد.

رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، استفاده از کارگران کشورهای دیگر تنها در شرایطی که تابعیت ایران را دریافت کرده باشند مجاز است، اما امروز با حضور کارگرانی مواجهیم که تابعیت نداشته و به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند.

صالحی یادآور شد: متاسفانه برخی از پیمانکاران بنا به دلایل متعددی از جمله ارزان بودن، عدم تعلق گرفتن مزایا و بیمه به اتباع غیرمجاز و … استفاده از کارگران افغان را آغاز کرده اند.

به گفته صالحی، این شرایط علاوه بر اینکه به زیان کارگران کرمانشاه است، باعث اجحاف در حق کارگران افغان هم خواهد بود، زیرا با کمترین دستمزد کار می‌کنند و بروز هرگونه حادثه و مشکل برای آنها قابل پیگیری نیست.

وی دو حوزه ساخت و ساز و کشاورزی را از جمله بخش‌هایی دانست که استفاده از کارگران افغانی غیرمجاز در آنها بیشتر است و افزود: اگرچه اکنون استفاده از این کارگران محدود است، اما اگر جلوی این کار گرفته نشود در آینده با بکارگیری تعداد بیشتری از کارگران افغانی مواجه می‌شویم که تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد.

رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه برخورد با پیمانکارانی که از نیروهای غیرمجاز استفاده می‌کنند را ضروری دانست و عنوان کرد: در بخش ساخت و ساز طبق تفاهم نامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی ساختمان داشتیم، مقرر شد برای استفاده از استادکاران و نیروهای ساختمانی حتما مجوز صادر شود که این کار به کاهش استفاده از کارگران غیرمجاز افغان کمک خواهد کرد.

صالحی معتقد است، در سایر بخش‌ها از جمله حوزه کشاورزی نیز باید ساز و کاری برای جلوگیری از بکارگیری نیروهای افغان دیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها