این مرگ خودش زندگی است!
روز ملی اهدای عضو؛ روز بزرگداشت هدیه زندگی به دیگران

این مرگ خودش زندگی است!

کافی است نگاهی به تقویم ملی داشته باشیم تا متوجه شویم امروز ۳۱ اردیبهشت مصادف با اهدای عضو، اهدای زندگی است. این روز برای پاسداشت یاد کسانی است که روزی در میان ما بودند و امروز دیگر نیستند اما یاد و خاطرات‌شان به‌واسطه اهدای عضو و بخشیدن زندگی به یک انسان دیگر حک شده است.
کافی است نگاهی به تقویم ملی داشته باشیم تا متوجه شویم امروز ۳۱ اردیبهشت مصادف با اهدای عضو، اهدای زندگی است. این روز برای پاسداشت یاد کسانی است که روزی در میان ما بودند و امروز دیگر نیستند اما یاد و خاطرات‌شان به‌واسطه اهدای عضو و بخشیدن زندگی به یک انسان دیگر حک شده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۲۲
نویسنده مهدیه رضایی | گروه رسانه

بدون تردید کسانی که این بخشش بزرگ را انجام می‌دهند روح بزرگی دارند. رسانه‌ملی هم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و آشنایی بیشتر با عمل با برنامه‌سازی و ساخت آثار نمایشی سعی دارد به این موضوع بپردازد. بنابراین این موضوع بارها دستمایه آثار نمایشی و غیر‌نمایشی قرار گرفته و به این موضوع پرداخته می‌شود. به‌همین دلیل در طول این سال‌ها آثاری که قصه‌شان با موضوع اهدای عضو گره خورده، کم نداشتیم؛ البته سریال‌هایی هم بودند که در قصه، گریزی کوتاه به چنین ماجرایی زدند و در داستانک‌های‌شان؛ خود سراغ فرآیند اهدای عضو، نیازمندی برخی بیماران به پیوند و... رفتند. سریال‌هایی چون حلقه سبز، مسافران شهر، شکست سکوت، دیگری، در کنار پروانه‌ها، زندگی زیباست و... جزو این آثار هستند.
البته آثار تولید شده در این زمینه فقط محدود به شبکه‌های سراسری نیست، بلکه شبکه‌های استانی هم سراغ چنین موضوعی رفته‌اند که در این‌باره می‌توان به مجموعه تلویزیونی شکست سکوت به کارگردانی محمدرضا ممتاز اشاره کرد که چند سال پیش، از سیمای اصفهان راهی آنتن شبکه شما شد. این سریال با نگاهی تازه و قصه‌ای متفاوت به این سوژه پرداخته و داستان جوانی به اسم امیرحسین را روایت می‌کرد که باید هرچه زودتر عمل پیوند قلب انجام می‌داد. او بر‌حسب اتفاق با زوج جوانی به نام‌های کامران و فریبا تصادف می‌کند که باعث شکل‌گیری اتفاقاتی می‌شود‌. تعداد این آثار کم نیست و اگر بخواهیم نقبی به آثار بزنیم می‌توانیم به سریال حلقه سبز اشاره کنیم که ساخته حاتمی‌کیا، بسیار متفاوت بود. این سریال به موضوع اهدای عضو از زاویه‌‌ای تازه نگاهی داشت و بیشتر به حال روح اهداکننده پرداخته است. حلقه سبز، فضایی ماورایی داشت. مسافران شهر هم سریال رمضانی شبکه پنج سیما بود که به این موضوع می‌پرداخت. گرچه این سریال اپیزودیک بود اما شخصیت‌های ثابتی هم داشت که نخ تسبیح قصه‌های این مجموعه بودند. شخصیت این سریال با نام پوریا، راننده تاکسی اینترنتی بود که در قسمت اول برای پیگیری درمان خواهرش ــ که نیازمند پیوند قلب بود ــ پا به تهران می‌گذارد و در این شهر ماندگار می‌شود. در این بخش از قصه بالاخره با کش‌و‌قوس فراوان برای خواهرش قلب دریافت می‌کند، البته قصه کمی هم سعی داشت با جذابیت‌ها عاطفی، مخاطبان بیشتری به خود جذب کند که ازدواج گیرنده با پزشکش، یکی از این ماجراها بود. در سریال در کنار پروانه‌ها هم سعی شده بود نگاه تازه‌ای به این مقوله، نمایش داده شود و ماجرای پیوند از زوایه دیگری رقم بخورد. البته قصه با این اتفاق شکل می‌گیرد اما در ادامه مخاطب بیشتر درگیر تغییر منش و رفتار رهی، شخصیت اصلی با بازی سامرند معروفی می‌شود. او باعث مرگ یک موتورسوار جوان می‌شود و سپس قلب این موتورسوار که دچار مرگ مغزی شده به او که نیازمند پیوند است، می‌رسد. از دیگر مجموعه‌هایی که به این موضوع پرداخته شده، می‌توان به زندگی زیباست اشاره کرد که در بخشی از قصه‌اش به موضوع اهدای عضو می‌پرداخت، البته این موضوع جای کار بیشتری دارد و مجموعه‌سازان و برنامه‌سازان باید بیشتر به این سمت بروند تا در این زمینه شاهد تولیدات بیشتر باشیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها