امسال هم مثل هر سال، ‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور پررنگ و پرانرژی ناشرانی بود که آثار ادبیات پایداری را در قالب‌های مختلف عرضه می‌کردند.
امسال هم مثل هر سال، ‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور پررنگ و پرانرژی ناشرانی بود که آثار ادبیات پایداری را در قالب‌های مختلف عرضه می‌کردند.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۹۰
نویسنده میثم رشیدی مهرآبادی - دبیر گروه پایداری

این ناشران که در طول سال هم با مخاطبان، نویسندگان و اهالی نشر، ارتباط سازنده و گسترده‌ای دارند، از فرصت ۱۱روزه نمایشگاه سی و چهارم هم به بهترین نحو استفاده کردند تا ضمن دید و بازدیدهای مرسوم در چنین نمایشگاه‌هایی، آثار جدید را جذب و آثار منتشر شده را به خوبی معرفی کنند. حجم بالایی از برنامه‌های حاشیه‌ای و نشست‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب در نمایشگاه هم به این کتاب‌ها و ناشرها تعلق داشت. رهبرمعظم انقلاب هم در بازدید از نمایشگاه کتاب، مثل همیشه به این کتاب‌ها و نویسندگانش توجه ویژه‌ای کردند. حال که سه چهار روز بیشتر به پایان این بزرگترین رویداد جمعی فرهنگی کشور باقی نمانده، سری به غرفه‌های فعالتر در حوزه ادبیات پایداری زدیم تا انتخاب شما برای خرید کتاب‌ها در این حوزه را راحت‌تر کنیم.

انتشارات روایت فتح
خاطره‌بازی با یک ناشر
شاید بشود انتشارات روایت فتح را یکی از قدیمی‌ترین ناشران دفاع مقدس دانست که کتاب‌هایش در دهه هفتاد و هشتاد، یکه‌تاز حضور در کتابخانه‌های همه علاقه‌مندان ادبیات پایداری بود. سابقه حضور شهید سید‌مرتضی آوینی در این تشکیلات، نشر روایت فتح را هم با حساسیت‌های بالایی روبه‌رو کرده بود و البته این انتشارات هم با دقت بالا در انتخاب سوژه‌ها و نویسندگان، همواره کتاب‌های ترازی را در حوزه ادبیات پایداری تولید و منتشر می‌کرد. چند سال پیش با تغییرات مدیریتی در این انتشارات، رویکرد کتاب‌ها تغییرات زیادی داشت اما همچنان شاهد انتشار کتاب‌هایی هستیم که مختصر و مفید، تلاش دارد پیامش را به بهترین نحو با مخاطبش در میان بگذارد. روایت فتح در نمایشگاه امسال چندین عنوان جدید را برای اولین بار رونمایی و عرضه کرد که یکی از این کتاب‌ها «ماه بالانشین» به قلم راضیه تجار است.

انتشارات خط مقدم
یک کتاب شگفت درباره حاج قاسم
گرچه غرفه انتشارات خط مقدم به نسبت سال گذشته، دنج‌تر است اما همچنان تردد زیادی حول و حوش آن دیده می‌شود. این انتشارات به همت حجت‌الاسلام شیرازی، نماینده سابق ولی فقیه در سپاه قدس پایه‌گذاری شد و حالا با مدیریت فرزندش حجت‌الاسلام هادی شیرازی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. ارتباط گسترده با بی‌نظیرترین سوژه‌ها و راویان جبهه مقاومت و همچنان همکاری با قدیمی‌ترین و نام‌آورترین نویسندگان حوزه ادبیات پایداری از جمله مزیت‌های این انتشارات نسبت به سایرین است که البته از این مزیت‌ها نیز به خوبی بهره برده است. کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» که چند سال در پیچ و خم اخذ مجوز مانده بود، امسال گل سر سبد غرفه انتشارات خط مقدم است که هر خواننده‌ای را می‌تواند شگفت‌زده کند.

انتشارات شهید کاظمی
زورآزمایی با مشکل تأمین کاغذ
تا یکی دو سال پیش می‌شد عنوان پرکارترین انتشارات حوزه دفاع مقدس و جبهه پایداری را به انتشارات شهید کاظمی داد اما در سال‌های اخیر، معضل قیمت بالای کاغذ، گریبان این ناشر موفق را هم گرفته و رها نکرده است. همین مشکل، تولیدات این انتشارات پرکار را هم تحت تأثیر قرار داده اما همچنان وقتی به غرفه این ناشر می‌روید، در انتخاب کتاب‌های زیادی که دلتان می‌خواهد آنها را داشته باشید، به مشکل می‌خورید. انتشارات شهید کاظمی در نمایشگاه امسال هم چند عنوان جدید رونمایی کرده که «اِلی...»سفرنامه‌ای با محوریت آشنایی بیشتر با یک خانواده فلسطینی، به قلم فائضه غفارحدادی یکی از خواندنی‌ترین آنهاست. حضور حمید داوودآبادی از رزمندگان و نویسندگان نامدار دفاع مقدس در این غرفه نیز مشوق خوبی برای مخاطبان ادبیات پایداری است.

انتشارات انجمن پیشکسوتان سپاس
با بروبچه‌های اطلاعات و امنیت
ما هم قبول داریم که این انتشارات آنطور که باید و شاید برای تبلیغ و ترویج کتاب‌های خوبی که دارد، تلاش نمی‌کند اما مطمئن باشید مطالب این کتاب‌ها را در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید. انجمن پیشکسوتان سپاس را جمعی از پیشکسوتان عرصه اطلاعات و امنیت در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت تشکیل داده‌اند تا با انتشار کتاب و تولید محصولات فرهنگی، یاد و نام شهدای مظلوم این عرصه را زنده نگه دارند. حالا هم اگر تا انتهای شبستان مصلا بروید، غرفه جمع و جور این انتشارات، کتاب‌های خواندنی و نسبتا ارزانی دارد که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. حتی نشانی غرفه این انتشارات هم شگفت‌انگیز است؛ راهروی ۲، غرفه ۲. کتاب «مقام اسماعیل» درباره شهید حاج اسماعیل حیدری، جدیدترین کتاب این انتشارات در نمایشگاه است.

انتشارات ۲۷ بعثت
«لباس شخصی‌ها»ی خواندنی
انتشارات ۲۷ بعثت گر‌چه ناشر تخصصی کتاب‌های شهدا و رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌ا...(ص) است اما به خاطر فراگیر بودن نام این شهدا و ایثارگران، با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌روست؛ چه این که چند سال است کتاب‌هایش را با طرح جلدهای جذاب، متن‌های دقیق و خواندنی و قیمت‌هایی مناسب و منصفانه منتشر می‌کند. مدیریت این انتشارات را جواد کلاته‌عربی بر عهده دارد که خود از نویسندگان عرصه ادبیات پایداری است و چندین کتاب از او منتشر شده و مورد استقبال قرار گرفته است. نشر ۲۷ بعثت در نمایشگاه امسال هم حضور گرمی دارد و چندین عنوان کتاب جدید را عرضه کرده که از مهمترین آنها می‌شود به کتاب «لباس شخصی‌ها» اشاره کرد که خاطرات حاج قاسم صادقی، از رزمندگان گروه فدائیان اسلام در ابتدای جنگ است.

انتشارات ستاره‌ها
شاد از تقریظ «خاتون و قوماندان»
بروبچه‌های نشر ستاره‌ها گر چه در حالی به نمایشگاه کتاب آمدند که سعید محسن‌زاده(مدیر سابق این انتشارات) در میان‌شان نبود اما همچنان به کتاب‌هایی که در آن دوره منتشر شده بود می‌بالیدند؛ از جمله کتاب «خاتون و قوماندان» که اخیرا تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب، در مشهد منتشر شد. این کتاب را مریم قربانزاده بر اساس خاطرات همسر فرمانده شهید یگان فاطمیون در نبرد سوریه یعنی شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) نوشته بود که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت و درباره این کتاب نوشتند: سلام خدا بر شهید عزیز، علیرضا توسّلی. حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت دریافت نکرده‌ام. برخی از آنها جدا تاثرانگیز است، ولی از سوی دیگر، حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همه‌ افغان‌هاست.

انتشارات راه‌یار
گرافیک چشم‌نواز کتاب‌ها
غرفه انتشارات راه‌یار گر‌چه امسال ساده‌تر از سال گذشته ساخته و پرداخته شده اما همچنان در طول ساعات برگزاری نمایشگاه نمی‌شود آن را خالی از مخاطبان دید. کتاب‌های پرتعداد و سوژه‌های نابی که دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سراغ آنها رفته، طراحی و گرافیک چشم‌نواز کتاب‌ها، محتواهای خواندنی این کتاب‌ها و همچنین قیمت مناسب‌شان باعث شده همواره منشورات «راه‌یار» با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود. از جمله کتاب‌هایی که در نمایشگاه امسال و در قفسه‌های این غرفه بیشتر از بقیه می‌درخشد، مجموعه کتاب‌هایی است که درباره حاشیه‌های تشییع و تجلیل از حاج قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و جهان نوشته شده است. راه‌یار غالبا سراغ سوژه‌هایی می‌رود که ناشران دیگر کمتر سراغ‌شان می‌روند.

انتشارات مکتب حاج قاسم
ساده اما چشم‌نواز
شاید بتوان غرفه مکتب حاج قاسم را گل سرسبد همه غرفه‌های ناشران ادبیات پایداری در نمایشگاه دانست. غرفه‌ای ساده‌، شکیل و چشم‌نواز که رنگ قرمزش از دور، چشم‌ها را متوجه خود می‌کند. گفته می‌شود این غرفه بر اساس طرح جان‌فدا اثر استاد نجابتی که شعار سالگرد حاج قاسم سلیمانی در سال۱۴۰۱ بود طراحی شده و دکوراسیون آن قابل حمل و استفاده در نمایشگاه‌های بعدی است. مدیریت انتشارات مکتب حاج قاسم را هم سیده فاطمه مطهری بر عهده دارد که احتمالا از دوستان و همراهان زینب سلیمانی، فرزند برومند و فعال سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. یکی از تازه‌ترین کتاب‌های مکتب با عنوان «عزیز زیبای من» قرار است امروز چهارشنبه ساعت۱۵ در گوشه نقد(سرای ناشران داخلی)‌ جنب در شماره۸۱ شبستان مصلا رونمایی شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها