از شایعه کم‌ کاری برخی بازیکنان استقلال تا حضور سرمربی جدید

بحران در اردوگاه آبی

یکی از مباحث این روزهای فوتبال ایران، تمدید یا عدم تمدید قرارداد ریکاردو ساپینتو، سرمربی تیم استقلال است.
کد خبر: ۱۴۰۸۰۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، استقلال در فصل گذشته موفق شد  با سرمربیگری فرهاد مجیدی مقتدرانه و بدون شکست قهرمان لیگ شود؛ اما فرهاد مجیدی در اقدامی عجیب از استقلال جدا شد و به فوتبال امارات رفت. رفتنی که هنوز خیلی ها دلیل اصلی آن را نمی دانند و خود فرهاد هم تا امروز هیچ حرفی در مورد آن نزده است.

پس از اینکه جواد نکونام پیشنهاد استقلال را نپذیرفت، انتخاب رضا عنایتی با فشار هواداران منتفی شد و الکس نوری هم بخاطر مسائل مالی با آن‌ها به توافق نرسید؛ هیات مدیره استقلال، ستاره سابق اسپورتینگ لیسبون و تیم ملی پرتغال، ریکاردو ساپینتو را برای هدایت آبی های پایتخت به کار گرفتند.

طبق قرارداد ساپینتو به مدت دو سال هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت و این سرمربی پرتغالی برای این فصل قراردادی ۶۰۰ هزار دلاری با استقلال بسته و برای فصل آینده مبلغ قرارداد ساپینتو با استقلال به ۷5۰ هزار دلار می رسد. در قرارداد ساپینتو و استقلال آپشن های مختلفی هم وجود دارد. مثلا یکی از آپشن های عجیب قرارداد او این است که  به ازای هر برد باشگاه استقلال باید مبلغ هزار و پانصد یورو به ساپینتو پرداخت کند.

همچنین در صورت رضایت مدیرعامل هم ۱۰۰ هزار دلار به قرارداد ریکاردو اضافه خواهد شد. بندی که به عجیب ترین شکل ممکن در اکثر قراردادهای استقلالی ها در این فصل وجود دارد و تیم مدیریت قبلی استقلال در قراردادها گنجانده است. گفتنی است که ساپینتو برای قهرمان کردن استقلال در سوپرجام مبلغ ۱۵ هزار دلار پاداش دریافت کرده است. همچنین در صورت قهرمانی در جام حذفی ۵۰ و قهرمانی در لیگ برتر ۱۰۰ هزار دلار پاداش خواهد گرفت.

اما در قرارداد ساپینتو یک شرط بزرگ وجود دارد، طبق قرارداد اگر ساپینتو موفق میشد استقلال را در لیگ برتر قهرمان کند قراردادش بصورت اتوماتیک تمدید میشد و دستمزدش به 750 هزار دلار افزایش می یافت اما این امر محقق نشد. لذا ساپینتو با استناد به همین بند از قراردادش مجبور است برای تمدید قراردادش حتما با باشگاه استقلال به توافق برسد.

اما در بررسی عملکرد ریکاردو در لیگ برتر می توان گفت که این سرمربی پرتغالی در طول فصل جاری لیگ برتر مقابل مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی 10 امتیاز از دست داده و از 4 مسابقه رودررو مقابل سپاهان و پرسپولیس تنها یک تساوی مقابل پرسپولیس بدست آورده و سه بازی را نیز واگذار کرده است. ساپینتو همچنین در بازی دربی با شکست روبرو شد و بازی رفت با تراکتور را نیز با نتیجه 2 بر صفر واگذار کرد تا بدین ترتیب 12 امتیازمهم را از دست بدهد. گفتنی است که با توجه به شکست استقلال در برابر سپاهان در بازی رفت و برگشت، حتی در صورت پیروزی در هفته آخر و رسیدن به امتیاز 62 و شکست خوردن سپاهان در بازی آخر، باز هم استقلال عنوان نایب قهرمانی لیگ را بدست نخواهد آورد.

موضوع داغی که این روزها هواداران استقلال را به خود معطوف کرده است بحث تمدید قرارداد با ساپینتو است و طبق گفته ی حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، ریکاردو ساپینتو تنها گزینه سرمربی ‌گری استقلال در فصل آینده است و به زودی مذاکرات نهایی جهت تمدید قرارداد این مربی، انجام خواهد گرفت. اما مدیربرنامه‌ های ایرانی  ساپینتو در ملاقات با حجت کریمی خیلی تمایلی به تمدید قرارداد نشان نداده و همه‌ چیز را به آینده موکول کرده است.

ظاهرا سرمربی پرتغالی استقلال با یک پیشنهاد از لیگ امارات مواجه شده و به همین خاطر مدیر برنامه‌ هایش روی خوشی به تمدید قرارداد نشان نداده است. حال باید صبر کنیم تا ببینیم ساپینتو به کار خود ادامه می دهد یا تیم استقلال باید به دنبال گزینه جدیدی باشد.

اما در ادامه نگاهی داشته باشیم به سرمربی های خارجی پیشین استقلال:

وینفرد شفر، سرمربی آلمانی تیم استقلال که در ابتدا با قرارداد ۳۶۰ هزار دلاری به این تیم پیوست اما در ادامه رقم قرارداد او برای فصل دوم  به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار افزایش یافت.

این سرمربی آلمانی جایگزین علیرضا منصوریان در استقلال شد، اما رفته‌ رفته جایش را دل هواداران استقلال با ارائه بازی‌های خوب باز کرد. استقلال تحت هدایت وینفرد شفر از انتهای جدول جدا شد و خود را بعد از پرسپولیس و ذوب‌ آهن در جایگاه سوم جدول دید. اما اوج کار شفر در لیگ قهرمانان آسیا بود؛ جایی که استقلال به جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان اضافه شد و آبی‌ها با هدایت شفر رقیب سنتی‌ شان پرسپولیس را در دربی با شکست بدرقه و در جام حذفی نیز به عنوان قهرمانی دست پیدا کردند. اما سال بعد اوضاع برای شفر مناسب نبود. استقلالِ شفر هم از آسیا و هم جام حذفی کنار رفت و با شکست برابر رقبای اصلی ‌اش در لیگ برتر هر روز از رسیدن به رتبه اول جدول دورتر می‌ شد تا جایی که مدیران استقلال قید ادامه همکاری با شفر را زدند و او را برکنار کردند. که همین امر موجب شد شفربابت پرداخت مطالباتش از استقلال شکایت کند و در نهایت با دریافت مطالباتش پرونده این سرمربی آلمانی برای همیشه بسته شد.

آندره‌ آ استراماچونی، سرمربی ۴۴ ساله سابق تیم‌ های اینترمیلان، اودینزه، پاناتینایکوس یونان و اسپارتاگ پراگ جمهوری چک، تابستان ۹۸ با مذاکرات گسترده علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال حاضر شد به کشورمان بیاید و با این تیم قرارداد ۲ ساله امضاء کند. طبق این قرارداد دو طرف بر سر مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو به توافق رسیدند که این مبلغ علاوه بر استراماچونی شامل سه دستیار خارجی او نیز می شد. همچنین طبق این قرارداد اگر باشگاه در پرداخت مطالبات این مربی قصور کند، او می تواند برای دریافت کل مبلغش شکایت انجام دهد.

استرا در لیگ نوزدهم، تنها 13 هفته هدایت استقلال را بر عهده داشت . او فصل را بد شروع کرد و با وجود اینکه نمایش‌ های برتری نسبت به رقیبان ارائه می ‌کرد، در ۵ هفته ابتدایی لیگ فقط ۳ امتیاز به دست آورد. استراماچونی در ۱۵ بازی آمار ۹ برد، ۴ مساوی، ۲ باخت، ۳۳ گل زده، ۱۲ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۲۱ و ۳۱ امتیاز را با استقلال به دست آورد. اما دوران خوش این مربی ایتالیایی برای هواداران استقلال خیلی زود به دلیل پرداخت نشدن مطالبات این مربی به اتمام رسید. همین امر هم سبب شد که استرا از استقلال شکایت کند و باشگاه آبی پوش پایتخت را با سنگین ترین حکم فیفایی تاریخ خود مواجه کند. طبق رای فیفا استقلال موظف شد تا مبلغ یک میلیون و 354 هزار و 999.94 یورو را به استراماچونی پرداخت کند. پرداخت این مطالبات تاکنون ادامه داشت اما با اعلام سرپرست باشگاه استقلال، با حمایت یکی از بانک‌ها پول آندره‌ آ استراماچونی فراهم و پرداخت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها