ریکاردو سا‌پینتوی پرتغالی، جدیدترین گزینه جانشینی فرهاد مجیدی است

یک گردشگر در راه استقلال!

طی چند روز اخیر مهمترین بحث و خبر پیرامون باشگاه استقلال، تعیین سرمربی جدید و جانشین فرهاد مجیدی است. این ماجرا از مذاکره با جواد نکونام و رضا عنایتی شروع شد و با مربیانی همچون استراماچونی و الکس نوری ادامه پیدا کرد.
کد خبر: ۱۳۷۰۶۳۶
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
به گزارش جام جم آنلاین، ادامه این وضعیت نامشخص موجب شد باشگاه استقلال چند روز پیش رسما اعلام کند که روند انتخاب سرمربی در حال اجراست و به زودی اعلام می‌شود. تنها خبری که این چند روز در رسانه‌ها منتشر شد این بود که مدیران استقلال با یک مربی پرتغالی وارد مذاکره شده‌اند. در همین حال، روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که ریکاردو ساپینتو گزینه جدید آبی‌هاست و به نظر می‌رسد توافقاتی نیز حاصل شده است. اولین کار در این مواقع، بررسی کارنامه مربیگری گزینه مطرح شده طی سال‌های اخیر است. آنچه که در مورد ساپینتو بیش از هر چیز به چشم می‌آید، ثبات نداشتن روی نیمکت‌های مختلف بوده که از قاره اروپا تا آمریکای جنوبی و آسیا مربیگری کرده است.

دوره‌های کوتاه مدت حضور او در تیم‌هایش این ظن را تقویت می‌کند که نقش مدیر برنامه‌ها یا همان دلال‌ها در این انتقال‌ها چشمگیر بوده است.

صاحب نیمکت‌های لرزان

اولین تجربه رسمی مربیگری او در لیگ‌های سطح یک به سال ۲۰۱۲ بر می‌گردد که هدایت اسپورتینگ را بر عهده گرفت. با توجه به سابقه درخشانی که او در دوران بازی خود در این تیم به جا گذاشته بود، همه منتظر روز‌هایی خوش برای این تیم و مربی‌اش بودند. اما تنها نتیجه‌اش کسب مقام چهارمی لیگ و کسب مجوز لیگ اروپا بود. حضور او در اسپورتینگ فقط ۱۰ ماه دوام داشت. بعد از ترک اسپورتینگ، جهانگردی این مربی هم آغاز شد. در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ او هشت تیم در کشور‌های مختلف عوض کرد که مهمترین افتخار مربیگری‌اش هم در همین سال‌ها رقم خورد. او سال ۲۰۱۷ روی نیمکت استاندارد لیژ اتریش نشست و حدود یک سالی که هدایت این تیم را بر عهده داشت یک قهرمانی در جام حذفی و یک نایب قهرمانی در لیگ اتریش به دست آورد. در واقع حضور در استاندارد لیژ، طولانی‌ترین دوران مربیگری سا پینتو به حساب می‌آید.

یکی از نکات جالب، این است که او در این سال‌های رفت و آمدش یک بار هم به آسیا آمد و هدایت تیم الفتح عربستان را به دست گرفت. البته او فقط ۵ بازی روی نیمکت تیم عربستانی نشست و حاصلش سه باخت، یک برد و یک تساوی بود. آخرین تجربه مربیگری او به تیم موریرنسه در لیگ‌برتر پرتغال بر می‌گردد.

این تیم در ۲۰ بازی پایانی با هدایت ساپینتو در رده شانزدهم قرار گرفت و به پلی‌آف رفت. تیم او نتوانست در پلی‌آف موفق شود و در نتیجه موریرنسه به لیگ پایین‌تر سقوط کرد. با سقوط این تیم، قرارداد ساپینتو هم تمام شد. کلا این مربی ۵۰ ساله تا امروز ۲۹۹ بار روی نیمکت ۱۳ تیم مختلف نشسته که حاصل آن ۱۲۷ برد، ۷۴ تساوی و ۹۸ باخت بوده است. او در مجموع توانسته در ۳۰ درصد از بازی‌ها، تیم‌هایش را به پیروزی برساند.

سابقه اختلاف و درگیری

یکی از مواردی که در کارنامه ساپینتو به چشم می‌خورد، اختلافات و درگیری‌هایی بوده که او با مدیران و بازیکنان تیم‌هایش داشته است. او قبل از آن‌که کار مربیگری را شروع کند، در سال ۲۰۱۰ برای مدت کوتاهی به عنوان مدیر فوتبالی تیم اسپورتینگ لیسبون انتخاب می‌شود. اما نحوه کنار رفتن او از این پست هم در نوع خودش جالب بود. او بعد از یکی از بازی‌های تیم، در رختکن با بازیکن تیم‌شان درگیری فیزیکی پیدا کرد و دقیقا روز بعد از این اتفاق، از مقامش کناره‌گیری کرد.

علت برکناری او از هدایت ستاره سرخ بلگراد نیز اختلافات شدیدش با اعضای هیات مدیره باشگاه بود. او برای مدتی هم به سوپرلیگ ترکیه رفت و روی نیمکت گازتپه نشست، اما در پایان اولین فصل حضورش، با انتقاد شدید از بازیکنان و مدیر عامل تیم از سمتش استعفا داد. در این میان، مهمترین جنجال او مربوط به آخرین تجربه مربیگری‌اش است. او در یکی از بازی‌هایی که روی نیمکت موریرنسه حضور داشت، با طرفداران تیم حریف درگیر شد که نتیجه‌اش ۱۵ روز تعلیق فعالیت فوتبالی و ۲۸۰۰ یورو جریمه بود.

دوران پرافتخار بازیکنی

برخلاف کارنامه نه چندان درخشان در عرصه مربیگری، ساپینتو در دوران بازی خود یکی از ستاره‌های لیگ پرتغال بود. او بخش زیادی از دوران بازی خود را در اسپورتینگ گذراند و به دلیل نوع بازی و میل فراوانش به حمله و گلزنی، طرفداران تیم پرتغالی به او لقب «ریکاردوی شیر دل» داده بودند. ساپینتو در دوران حضور در اسپورتینگ، دو بار قهرمان جام حذفی، دو بار قهرمان سوپرکاپ و یک مرتبه نیز قهرمان لیگ‌برتر پرتغال شد و یکی از پرافتخارترین بازیکنان پرتغال در آن دوران به شمار می‌رود. ضمن این‌که او در یورو ۱۹۹۶ و یورو ۲۰۰۰ عضو تیم‌ملی پرتغال بود.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها