قائم مقام معاونت صدای سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با «قاب کوچک»؛

طراحی زیست‌بوم جدید برای مشارکت حداکثری

مظفری براین باور است که باید در زیست‌بوم جدید، مردم تولید رسانه‌ای انجام دهند و معاونت صدا بسترسازی و ظرفیت‌سازی تولیدات را فراهم کند.
مظفری براین باور است که باید در زیست‌بوم جدید، مردم تولید رسانه‌ای انجام دهند و معاونت صدا بسترسازی و ظرفیت‌سازی تولیدات را فراهم کند.
کد خبر: ۱۴۰۷۷۳۴

شاهید مظفری، قائم مقام معاونت صدای سازمان صداوسیما در پاسخ به این سؤال که چشم انداز تحول در رادیو را چگونه تعریف کردید، گفت: با رویکرد تحولی که در دوره جدید ریاست سازمان صداوسیما تعریف شده، سه بعد تحول در محتوا، تحول در رویکرد و تحول در ساز و کار را مد نظر قرار داده‌ایم و تلاش خواهیم کرد با استفاده حداکثری از کارکردهای آوردگاهی، دانشگاهی، قرارگاهی و آسایشگاهی رسانه، راهبردهای سند تحول را در حوزه رسانه‌های صداپایه محقق کنیم.

مظفری ادامه داد: ما این ابعاد را در سند تحول معاونت صدا اعمال کردیم و چشم‌انداز تحولی جدیدی را براساس بازتعریف ماموریت مان طراحی کردیم. در دوره جدید، معاونت صدا را فقط معاونت رادیو نمی‌دانیم بلکه آن را متولی رسانه‌های صداپایه می‌دانیم. یعنی محور حکمرانی رسانه‌ای انقلاب اسلامی در حوزه رسانه‌های صداپایه رسیدن شاخص‌های تمدن‌سازی طبق سند گام دوم انقلاب اسلامی است.
قائم مقام معاونت صدا افزود: این محور رسانه‌ای می‌تواند عاملی باشد تا با تکیه بر مشارکت حداکثری مردم تحقق تمدن نوین ایرانی - اسلامی را سرعت بخشد. لذا چشم‌انداز تحولی را این‌گونه تعریف کردیم که معاونت صدا به‌عنوان قرارگاه هم افزایی صدای مردم به جایگاه قرارگاه ملی رسانه‌های صداپایه هویت محور برسد و اولویت اصلی‌اش را امیدآفرینی در نظر گرفته و بتواند با کار قرارگاهی پرچمدارعدالت‌گستری و هویت محوری برای پیشرفت کشور باشد. به گفته وی، رئیس رسانه‌ملی از بعد قرارگاهی سه گام اصلی را برای ما ترسیم کردند. اول این‌که در کار قرارگاهی باید همه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی صداوسیما شناخته شود. در گام بعدی سازماندهی انجام شود و باز آرایی و چینش دقیق هم‌افزا بین ظرفیت‌ها شکل گیرد و در گام سوم عملیات‌های مشترک رسانه‌ای به صورت هم‌افزا و هدفمند انجام می‌شود. مظفری با بیان این‌که برای تحقق این سه گام در حال طراحی و اجرای تدریجی زیست بوم جدید رسانه‌های صدا پایه هستیم، بیان کرد: ما می‌خواهیم برای قرارگاه رسانه‌های صداپایه زیست بوم جدید با عنوان «قرارگاه هم‌افزایی صدای مردم» راه‌اندازی کنیم، یعنی فضای عملیاتی رادیو از فضای اداری و رسمی به‌تدریج به فضای قرارگاهی تبدیل شود و ایجاد ظرفیت‌های باشگاهی سازماندهی شده غیررسمی و شبکه‌سازی رسانه‌ای، زمینه برای جهاد تبیین فراهم شود. قائم مقام معاونت صدا بر این باور است که برای تحقق جهاد تبیین باید مردم پای کار باشند. ما به دنبال آن هستیم که در زیست بوم جدید خود مردم تولید رسانه‌ای انجام دهند، چون مالکان اصلی رسانه مردم هستند. لذا ما فقط بسترسازی کنیم تا مردم و نهادهای مردمی پای کار بیایند و تولید رسانه‌ای کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که بار اصلی تحول رسانه‌ای به دوش خود مردم است، تصریح کرد: باید شرایط به صورتی شود که رسانه ظرفیت ایجاد کند تا چند صدایی شکل گیرد. یعنی کسانی که تا‌به حال صدای‌شان شنیده نشده، براساس اصل عدالت رسانه‌ای شنیده شود.
مظفری با بیان این‌که برای حرکت به سمت زیست بوم جدید گروه‌های برنامه‌ساز را باز تعریف کردیم، بیان کرد: الان هر کدام از شبکه‌های تخصصی ما سه گروه تخصصی دارند که اسامی و ماموریت‌شان بازآرایی شده است. گروه‌های برنامه‌ساز شبکه‌های تخصصی، اختصاصی و عمومی هم باز تعریف شد و برآیند آنها ۱۰موضوع تخصصی تعریف شد. هرآنچه تولید محتوا در رادیو شده یا بشود، ذیل این ۱۰حوزه تخصصی تعریف می‌شود که درواقع توسط ۱۰قرارگاه تخصصی خط مشی گذاری و راهبری می‌شوند.
قائم مقام معاونت صدا توضیح داد: ما برای این ۱۰حوزه تخصصی ۱۰شورای تخصصی تعریف کردیم. معاون صدا یا قائم مقام صدا رئیس این شوراهای تخصصی است و دبیری این شورا به‌عهده مدیران شبکه‌های تخصصی است. این ۱۰شورا شامل شورای تخصصی اجتماعی می‌شود که دبیرش مدیر شبکه ایران است. شورای تخصصی علم و فناوری، دبیری آن به‌عهده مدیر رادیو جوان است. به گفته وی، دبیری شورای تخصصی معارف به‌عهده مدیر رادیو معارف، دبیری شورای تخصصی تاریخ به‌عهده مدیر رادیو تهران، دبیری شورای تخصصی فرهنگ به‌عهده مدیر شبکه رادیو فرهنگ، دبیری شورای تخصصی سلامت به‌عهده رادیو سلامت، دبیری شورای تخصصی اقتصادی به‌عهده مدیر رادیو اقتصاد، دبیری شورای تخصصی ورزشی به‌عهده مدیر رادیو ورزش، دبیری شورای تخصصی سیاسی به‌عهده رادیو گفت‌وگو و دبیری شورای تخصصی سرگرمی، طنز و تفریحات به‌عهده مدیر شبکه صباست. مظفری با بیان این‌که شوراهای تخصصی، تمام گروه‌های برنامه‌ساز شبکه‌ها را در معاونت صدا جمع‌آوری می‌کند، بیان کرد: برای این‌که این شوراها به جریان پژوهشی وصل شود و عقبه علمی و تحقیقاتی داشته باشد، به ازای هر شورای تخصصی میز پژوهش تعریف کردیم. پژوهشگرهای برتر را مسئول این میزها قرار دادیم و پشت میزهای پژوهش، اندیشکده‌های برتر کشور را قرار دادیم. یعنی با خانه اندیشه‌ورزان تفاهم‌نامه نوشتیم و ۱۳۴ اندیشکده را به میزهای پژوهشی وصل کردیم.
قائم مقام معاونت صدا با بیان این‌که در لایه بعدی به استان‌ها پیشنهاد همکاری هم افزای درون سازمانی دادیم، بیان کرد: قرار شده حوزه معاونت استان‌های سازمان صداوسیما برای هر استان ۱۰نفر را به ما معرفی کند تا نفرات عضو گروه‌‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... شوند و ظرفیت‌های استانی نیز به‌کار گرفته شوند و در نهایت با عضویت ایشان در شوراهای قرارگاه‌های تخصصی ۰‌۱ گانه هم‌افزایی بین معاونت صدا و استان‌ها شکل می‌گیرد. وی درباره تهیه پیش نویس تفاهم‌نامه با معاونت سیاسی صداوسیما توضیح داد: در این تفاهم‌نامه تمام دبیران و سردبیران ۵۲ میز تحریریه معاونت سیاسی را عضو ۱۰گروه‌ تخصصی مفروض کرده‌ایم و براین اساس ما هم‌افزایی را با معاونت سیاسی برقرار کردیم. مظفری با اشاره به این‌که با سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که با کارهای ما مرتبط هستند هم تفاهم‌نامه نوشتیم، افزود: در گام بعدی آمادگی داریم با گروه‌های برنامه‌ساز معاونت سیما هم همکاری سازماندهی شده‌ای را تعریف کنیم تا عضو اتاق‌های اندیشه‌ورزی و عملیاتی ما شوند. حتی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و نهادهای دولتی هم می‌توانند برای مشارکت در حکمرانی رسانه‌ای نوین در مراحل بعدی نماینده معرفی کنند تا هم افزایی برون سازمانی با حداکثر توان محقق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها