صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان باید مداوم ارزیابی شود

سرپرست آموزش و پرورش در آیین سپاس معلم با بیان اینکه باید صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به صورت مداوم پایش و ارزیابی شود، گفت: با شناخت نقاط قوت و ضعف، معلمان در مسیر پیشرفت و افزایش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمی قرار می‌گیرند.
سرپرست آموزش و پرورش در آیین سپاس معلم با بیان اینکه باید صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به صورت مداوم پایش و ارزیابی شود، گفت: با شناخت نقاط قوت و ضعف، معلمان در مسیر پیشرفت و افزایش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۴۰۶۶۱۴

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در آیین سپاس معلم که در اداره کل شهرستان‌های استان تهران و با حضور معلمان نمونه آن شهرستان برگزار شد، با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم، از صراحت معلمانی که نظرات خود را برای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت بدون پرده پوشی بیان کردند، تشکر کرد و گفت: برای عبور از مشکلات باید واقع بین بود، و مسائل را اولویت بندی کرد. زیرا مشکلاتی که داریم به طور ناگهانی به وجود نیامده که بتوانیم این مشکلات را به سرعت رفع کنیم. باید مشکلات دسته بندی و اولویت بندی شود و مشکلات با اولویت بالا، حل شوند.

وی ادامه داد: اگر فرایندی در مسیر خودش نباشد و کوتاهی‌هایی در آن صورت گرفته باشد، به هر مقدار زمانی که کوتاهی شده باشد، دو برابر زمان نیاز است که به نقطه صفر بازگردیم، زیرا در این مدت عادت‌هایی شکل گرفته است که ترک این عادت‌ها توام با مقاومت است، بنابراین با واقع بینی در محاسبه زمان و همراهی سایر بخش‌ها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در جامعه تعداد زیادی نهاد خدمت رسان به مردم داریم؛ جامعه باید بررسی کند که به کدام نهاد و دستگاه بیشتر نیاز دارد تا بهره وری بیشتری شود. کلید پاسخ به این سوال بسیار ساده است؛ معلم صاحب همه شغل‌ها و حرفه‌ها را تربیت می‌کند، بنابراین حقوق معلم باید از همه مشاغل و حرفه‌ها بیشتر باشد و تا زمانی که سایر مشاغل جایگاه بالاتری از معلمان داشته باشند، سرعت پیشرفت آن جامعه متوازن نخواهد بود. اگر می‌خواهیم کاستی‌های کشور را رفع کنیم، باید جایگاه، شان و منزلت معلم، در صدر جامعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه انتقاد کردن به شناخت مساله کمک می‌کند، اما در کنار آن باید راهکار نیز داد، اظهار کرد: موضوع اصلی این است که مسائل را می‌شناسیم، راهکار‌ها را می‌دانیم، اما، منتظریم مسائل از بیرون حل شود، باید بدانیم که چاره مشکلات درونی است. آموزش و پرورش برای حل مشکلاتش باید به درون خود رجوع کند.

صحرایی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل خودساخته است، گفت: باید سیستم‌ها را درست و فرایند‌ها را یکپارچه کنیم. باید آگاه بود که اضافه شدن هر کتاب، ۱۰ هزار معلم می‌خواهد، از خود باید بپرسیم چرا به این میزان کتاب درسی وجود دارد؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره با اینکه تنوع مدارس باید کاهش پیدا کند، بیان کرد: اولویت آموزش و پرورش؛ مدرسه دولتی است، باید به این دغدغه که فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، پایان دهیم.

وی با اشاره به اینکه مقام و منزلت معلم در معیشت خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وظیفه مجلس و دولت درست کردن معیشت معلم است، اما آیا مشکلات فقط همین است؟ مشکلات دیگری نیز وجود دارد که باید از درون حل شود و در بیشتر مواقع نیاز به کمک از بیرون نیست.

صحرایی با تاکید بر اینکه، گزینش معلمان نباید فقط در بدو ورود باشد، گفت: گزینش مستمر معلمان به معنای بررسی صلاحیت عمومی آنان نیست بلکه به معنی ارزیابی و پایش مداوم صلاحیت حرفه‌ای و دانش روز معلمان است.

وی با بیان اینکه برای افزایش کیفیت مدارس دولتی، باید صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به صورت مداوم، پایش و ارزیابی شود، افزود: امیدواریم، با شناخت نقاط قوت و ضعف؛ معلمان در مسیر رشد، پیشرفت، افزایش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمی قرار گیرند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: منزلت معلمان از طرف کسی به آنان داده نمی‌شود، منزلت معلم از ماموریت و رسالت معلم نشات می‌گیرد. معلمان افرادی هستند که خداوند بالاترین ارزش را برای آنان قائل است. گرانبهاترین ارزش هر جامعه‌ای، دانش‌آموزان هستند، که در دست نظام تعلیم و تربیت قرار دارند و این موضوع تعیین کننده شان و جایگاه معلم است.

صحرایی با بیان اینکه گفتمان نظام تعلیم و تربیت باید تغییر کند، گفت: به عنوان یک معلم که از دل روستا آمده و در بهترین کلا‌س‌های درس تدریس کرده‌ام، توصیه می‌کنم از قید‌های مطلق استفاده نکنیم. نگوییم چه کسی افراد شاخص تربیت کرده است؟ مشکلاتی داریم که به شرط اولویت‌بندی و واقع‌بینی می‌توان آن‌ها را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه علم نافع یعنی آنچه ارائه می‌شود، باعث شود تا فرد نیازش برطرف شود، تاکید کرد: به هر طریق ممکن مشکلات حل خواهد شد. اینکه گفتیم پردیس تربیت مدیر احداث می‌شود یعنی از داخل خود آموزش و پرورش شروع به فعالیت کردیم، اینکه گفتیم مدارس وابسته احداث می‌شود، نیز از دل آموزش و پرورش بیرون آمده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اولویت آموزش و پرورش توجه به تربیت معلم در دوره ابتدایی است، دوران ابتدایی پنجره فرصت‌ها است، دوره ابتدایی، سن تغییر و تحول و تاثیرگذاری است.

صحرایی با بیان اینکه برای هرکاری باید برنامه داشت، گفت: نباید در آموزش و پرورش دچار روزمرگی شویم، اگر برنامه وجود داشته باشد، همه مشکلات حل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید کارشناس محور باشد نه وزیر محور، همان روزی که فکر کردیم محل اجرای سند تحول، دفتر وزیر است، به سراغ مدرسه نرفتیم، مسیر اصلی تحول را گم کردیم. باید به مدرسه بازگشت، بازگشت به مدرسه نه تنها کلید مشکلات آموزش و پرورش است بلکه کلید حل مشکلات کشور است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، همه باید به مدرسه برگردیم./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها