او هر بار صحبت کرده، خروجی کارش را محصول عنایت خداوند دانسته و گفته که موفقیتها را خروجی تلاش خودش نمیداند. همین هم حاصل فروتنی اوست چون تولید یک برنامه که طبق نظرسنجیهای مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، توانسته ۲۶.۷ درصد بینندگان را به خود جذب کند، کار سادهای نیست. موزون که به واسطه تسلطش به حوزه پژوهشگری، محتوای پر و پیمانی را تقدیم مخاطبان کرده، معتقد است که این برنامه بهدنبال تکراریشدن است تا مخاطب با مفهوم معاد آشناتر شده و آن را یک امر عادی و پذیرفته بداند. موزون به مساله لزوم همکاری و همراهی جامعه پزشکی با برنامههای اینچنینی هم تاکید میکند و معتقد است که این مساله میتواند برای خود حوزه پزشکی مفید باشد. عوامل برنامه «زندگی پس از زندگی» روز چهارشنبه و حدود یک ساعت در واحد ۱۶۲ سازمان صداوسیما حضور داشتند و به پرسشها و بازخوردهای مخاطبان گوش دادند. عباس موزون، تهیهکننده و مجری برنامه زندگی پس از زندگی در کنار سیداحمد میراحمدی، نویسنده و پژوهشگر این برنامه، بعد از پاسخگویی در واحد ۱۶۲، به میان خبرنگاران آمدند تا پاسخگوی پرسشهای آنها باشند.
عباس موزون، تهیهکننده و مجری برنامه زندگی پس از زندگی در نشست خبری عوامل برنامه که بعد از حضورشان در واحد ۱۶۲ بود، در پاسخ به پرسش جامجم در خصوص احتمال به اشباع رسیدن برخی مفاهیم مطرحشده در برنامه بیان کرد: قاعده برنامههای تلویزیونی این است که مخاطب بیشتر را به خود جذب کنند اما میخواهم یک چیز را درباره برنامه زندگی پس از زندگی بگویم: ما بهدنبال تکرار هستیم. بهدنبال این هستیم که مخاطب آنقدر مفهوم معاد برایش تکراری شود که بگوید مفاهیم برنامه را میداند. اصلا ما آمدهایم تا این مفهوم برای مردم عادی شود. درواقع عالم غیب است که باید عادی باشد و مردم بتوانند آن را درک کنند. من میگویم باید بتوان این عالم غیب را دید. تنها کافی است که مثل کودک، معصوم باشیم اما جدای از این تاکیدمان برای تکرار محتوا، در تلاش هستیم تا برای خارجکردن محتوا از اشباع، فرم را تغییر دهیم. مثل امسال که دکور تغییر کرد و بیشتر در خدمت محتوا بود.
جامعه پزشکی با ما همکاری کند
وی ادامه داد: این برنامه هر سال با ۱۰درصد رشد مخاطب همراه میشود و تاکنون سه بار بالای ۹۳درصد مخاطب بوده و رکورد رضایتمندی تاریخ سیما را زده است. شاید برای خیلی از برنامهسازان عجیب باشد اما ما بهدنبال تکرار و تبیین محتوا هستیم تا مفهوم عالم غیب برای مردم آشناتر شود. موزون در پاسخ به دیگر پرسش روزنامه جامجم درخصوص ارتباط جامعه پزشکی با برنامه زندگی پس از زندگی و تعامل با آنها، عنوان کرد: جامعه محترم پزشکی در قبال تجربهگران سه دسته هستند: یا باور دارند، یا باور ندارند یا تردید دارند. من از هر سه گروه خواهش میکنم یک بار برای همیشه کنارمان باشند تا صحت این مساله را بررسی کنیم. آنوقت اگر احساس کردند مساله دروغ یا اشتباهی است، مسیر خود را بروند. اجازه بدهند این اتفاق تاریخی تکرار شود. گزارشی از سوی یک پزشک به ما شد که بهدلیل آگاهی نداشتن نسبت به تجربهگران، برخورد نامناسب با بیمار داشته و حتی دست او را به تخت بسته یا تجویز تزریق بیماران روانی را کرده بود. اگر جامعه پزشکی به من بگوید که همراهشدنشان با برنامه زندگی پس از زندگی چه فایدهای برای آنها دارد، خواهم گفت که قطعا در ارائه دستورالعملهای درست برای حوزه پزشکی هم موثر است. کما اینکه بسیاری از تجربهگران گزارش میکردند که چه کارهای درمانی برایشان مفید یا مضر بوده است. من نباید پنجماهونیم دوندگی کنم که به آرشیو یک بیمارستان دست یابم. تا زنده هستم و فرصت ساخت چنین برنامهای وجود دارد، بیایید و همراهی کنید. وی همچنین عنوان کرد: از سازمان صداوسیما هم درخواست دارم برای گفتمانسازی در حوزه دانشگاهی و پزشکی، برخی نشستهای علمی را برگزار کند تا علاوه بر گفتمانسازی عام که تاکنون شکل گرفته، این گفتمانسازی در میان خواص هم شکل بگیرد.
روش صحتسنجی در برنامه زندگی پس از زندگی
موزون به دلایل نفوذ این برنامه در میان مخاطبان اشاره کرد و گفت: وقتی به کاری باور داشته باشید و تلاش کنید آن را برای رضای خدا انجام دهید، خدا همه اسباب لازم را برای جذب مخاطب و محبوب شدن آن میکند. روزگاری بود که من برای تست اجرا به سازمان صداوسیما آمده بودم و بعد از انجام تست که از اتاق مربوط خارج میشدم، صدای تمسخر افرادی که تست گرفته بودند را شنیدم. گذشت و برنامه زندگی پس از زندگی توانست در چشم مخاطبان دیده شود. من که آن زمان تمسخر را شنیده بودم عزمم برای کاری که میخواستم انجام دهم جزم شده بود و به لطف خدا مجری برتر مرد شدم. همه اینها را از جانب خداوند میبینم و معتقدم اگر به تاریخ باور داشته باشید، بههرحال به نتیجه مطلوب میرسید.
وی ادامه داد: این باور به نیستی خودمان و هستی خداوند باید در همه حال در ما جاری باشد. درواقع لحظه سقوط ما وقتی است که حس کنیم کاری انجام دادهایم و فراموش کنیم که اسباب فعل خداوند بودیم. موزون همچنین به برخی فاکتورها برای صحتسنجی تجربه تجربهگران اشاره کرد و گفت: تجربههای بسیاری در فضای آکادمیک غربی انجام شده تا به یکسری فاکتورهای صحتسنجی برسند. به مرور مولفههایی برای بررسی اشتراکات تجربههای ثبتشده عنوان شده. من هم برای این صحتسنجی سنجههای مختلفی دارم. مثلا مصاحبههای مختلفی در زمانهای مختلف انجام میدهیم که گاهی چند ماه به طول میانجامد. در فصل چهارم هم تلاش کردیم با استفاده از بصریکردن محتوا و استفاده از گرافیک، آن را بهتر از قبل به مخاطب نشان دهیم.
سیداحمد میراحمدی، نویسنده و پژوهشگر برنامه زندگی پس از زندگی هم در این نشست و درخصوص اهمیت بحث پژوهش در چنین برنامهای گفت: ما پژوهشهای متعدد دینی داریم و منابع شیعی هم، سرشار از مفاهیم مرتبط با معاد است. اگر مفاهیم قرآن را بررسی کنیم متوجه میشویم که یکششم آن مرتبط با معاد است.
به دنبال ثبت تجربه تجربهگران خارجی هستیم
وی ادامه داد: البته پژوهشهای مربوط به این برنامه هم با هدایت آقای موزون بوده که نقطهقوت برنامه است. موضوعات پژوهشی در این میان در چند حوزه هستند: یکی منابع اصیل اسلامی است که مرتبط با لحظه مرگ و خروج روح از کالبد است و دیگری منابع روانشناسی مرتبط با ویژگیهای انسان، روح و نفس.
تهیهکننده برنامه زندگی پس از زندگی درخصوص تنوع طیف مخاطبان این برنامه گفت: تنوع طیف چیزی است که باعث میشود برنامه قدری از تکرار خارج شود اما ما تا دقیقه آخر نمیدانیم چه اتفاقی میافتد. خدا ما را هدایت میکند تا به سوژه مربوط برسیم. همین امسال زمان کم داشتیم و در دقایق آخر فردی حاضر به مصاحبه و حضور در برنامه شد که تا قبل از این راضی نمیشد. درواقع این آدمها هستند که ما را انتخاب میکنند.
وی ادامه داد: من از سازمان خواستم تا برای حضور تجربهگران خارجی هزینه کند. دلیلش هم این است که بسیاری از برنامههایی که اقدام به تمسخر برنامه ما میکنند و بدون استدلال درست، آن را زیر ذرهبین میبرند، به تجربهگران خارجی توجهی نمیکنند. من معتقدم که تجربهگران خارجی باید بیشتر از اینها باشد. من دوست دارم ۳۰ قسمت برنامه بسازم که بهطورکلی مربوط به تجربهگران خارجی و با حضور آنها باشد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد