اریبهشت، ماه طبیعت است، وقت نوزایی. بیراه نیست اگر بگوییم تماشای جاذبه‌های طبیعی این سرزمین در این ماه با دیگر زمان‌های سال از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
کد خبر: ۱۴۰۶۱۳۲
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار

تماشای دشت‌های ایلام، یا جنگل‌های شمال در اردیبهشت تفاوت بسیاری با ماه‌های دیگر سال دارد. البته در این ماه رویدادهای طبیعی هم رخ می‌دهد که تنها محدود به این ماه شگفت است.

گل دادن درختان حرا در خلیج‌ فارس

گونه‌ شگفت‌انگیز حرا با نام علمی اَوِسینا مارینا به افتخار دانشمند شهیر ایرانی، ابن سینا که اولین بار آن را تشخیص داد، نامگذاری شده است. حرا بردباری زیادی نسبت به شرایط مختلف اکولوژیک دارد و نسبت به تغییرات دما و شوری آب از مقاومت زیادی برخوردار است. این جنگل‌های دریایی از اواسط اردیبهشت شکوفه داده و چشم‌اندازی بی‌بدیل از تلفیق گل و دریا را به گردشگران هدیه می‌دهند. گل حرا زرد روشن و بسیار خوشبوست. در میان هر یک از شکوفه‌ها یک تا دو براکته تخم مرغی شکل وجود دارد و در کاسه‌ گل شکافی عمیق آن‌ را به چند قسمت تقسیم کرده است.

شکوفایی گل‌ های محمدی در کاشان

گل محمدی یکی از مهم‌ترین انواع گل رز در جهان است. این گل که یکی از مشهورترین گیاهان در تاریخ باغبانی است، به دلیل داشتن رایحه‌ای خوش و تنوع گونه‌ای، در بسیاری از نقاط جهان پرورش داده می‌شود. گل محمدی کاربردهای بسیاری دارد و در صنایع غذایی، داروسازی و پزشکی، عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاشان یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگران در فصل بهار محسوب می‌شود و روستاهای اطراف کاشان، نیاسر و قمصر در اردیبهشت مملو از گردشگر می‌شود. شکوفایی گل‌های سرخ در این منطقه، حال و هوای ویژه‌ای برای ساکنان و گردشگران فراهم می‌آورد.

شکوفایی گل‌ های کیوی در مازندران

در دو دهه گذشته بخش‌های وسیعی از زمین‌های شمال‌کشور به کاشت درختان کیوی اختصاص داده شده است. درخت کیوی دارای زمان خفتگی سه ماه و نیمه برای تامین نیاز سرمایی خویش است. این درخت در نیمه‌ دوم اسفند ماه و پس از طی زمان خفتگی‌اش جوانه می‌زند. پس از ۱۰روز از جوانه‌زنی، نخستین برگ‌های کیوی ظاهر می‌شود. در اواخر فروردین آرام آرام غنچه‌های گل کیوی رشد می‌کنند و در اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد این غنچه‌ها شکفته می‌شوند. این گل‌ها دارای بویی ملایم و خوش هستند. باغ‌های کیوی در شمال و خاصه استان مازندران در اردیبهشت منظره زیبایی از این گل‌های متراکم و کوچک به گردشگران ارائه می‌دهند.

تولد لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در قشم

از نیمه دوم اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت لاک‌پشت‌های پوزه عقابی اقدام به تخمگذاری در سواحل می‌کنند. مهم‌ترین مرکز این فعالیت روستای شیب‌دراز در جنوب جزیره قشم است. از فروردین سال۸۱ به همت مهندس بیژن دره‌شوری و با حمایت منطقه‌ آزاد قشم و سازمان ملل و با تلاش کم‌نظیر اهالی بومی جزیره‌ قشم (روستای شیب‌دراز) پروژه‌ی حفاظت از لاک‌پشت پوزه عقابی که از گونه‌های در خطر انقراض جهان محسوب می‌شود، آغاز شد. هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشای این پدیده و عکاسی به روستای شیب‌دراز سفر می‌کنند. از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد بچه‌لاک‌پشت‌ها آرام آرام از تخم خارج شده و به دریای نیلگون خلیج‌فارس پناه می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها