«جام‌جم» در آستانه چهل‌و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای مهم علمی کشور را بررسی می‌کند

گام‌های محققان ایرانی در مرزهای علم و دانش

با وجود این واقعیت که بزرگ‌ترین قطعه نقره‌ای که کشف شده، هم‌وزن گاومیشی بالغ است، این باور وجود دارد که تمام موجودی نقره در جهان را می‌توان در مکعبی با اضلاع ۵۵ متر مربعی جای داد.
با وجود این واقعیت که بزرگ‌ترین قطعه نقره‌ای که کشف شده، هم‌وزن گاومیشی بالغ است، این باور وجود دارد که تمام موجودی نقره در جهان را می‌توان در مکعبی با اضلاع ۵۵ متر مربعی جای داد.
کد خبر: ۱۴۰۵۹۸۲
نویسنده رفعت رحیم‌زاده حناچی | گروه دانش و سلامت

جالب است بدانیم این مکعب از همسان خود در مورد فلز «طلا» (با ابعاد ۲۳ متر که به نوبه خود عجیب است) نیز بزرگ‌تر است. نقره در زندگی روزمره فلزی سودمند شمرده می‌شود؛ از کاربرد آن در جواهرات، سکه‌ها و حتی قاشق و چنگال‌های قدیمی گرفته تا علومی مثل پزشکی و الکترونیک همواره کارآمد بوده‌است. این فلز ارزشمند در ساختار تقریبا تمامی رایانه‌ها، تلفن‌ها، خودروها و نیز در ساخت «قلم‌های نقره‌ای» که برای رسم مدارهای الکتریکی به‌کار می‌روند، استفاده می‌شود؛ هرچند گاهی به میزانی اندک. با وجود این، نقش نقره در زندگی روزمره و تجاری به اینجا محدود نمی‌شود؛ ردپای نقره را می‌توان در قطعات دستگاه تشخیص فرکانس رادیو نیز دنبال کرد و نیز بسیار محتمل است که این فلز درخشان و گرانبها هم‌اکنون در قالب گردنبند، زینت‌بخش شما باشد.
باور بر این است که بیش از نیمی از نقره موجود در جهان، از فرآیندهای صنعتی حاصل می‌شود و سؤال این است که چه میزان نقره در جهان وجود دارد؟ بر اساس آمار تخمینی سال ۱۳۹۷/۲۰۱۸، میزان نقره کشف‌شده در طول تاریخ بیش از ۱.۶میلیون تن با حجمی معادل مکعبی به اضلاع ۵۵ متر بوده‌است. باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به جایگاه دوم نقره در میان فلزات گرانبها (پس از طلا)، امکان دورریزی و ضایعات آن نسبت به طلا نیز بیشتر است؛ چنانچه آمار مذکور بیان می‌کند حدود نیمی از این میزان نقره از دست رفته یا در صنعت به کار برده شده است.
بر اساس اعلام «موسسه جهانی ذخایر نقره»، استخراج نقره از معادن، ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در آناتولی یا ترکیه امروزی آغاز شد. پس از آن استخراج نقره در حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا یونان نیز پیشروی کرد. این صنعت در یونان تا آنجا پیش رفت که نقره مورد نیاز برای ساخت سکه‌های آتن را نیز تأمین می‌کرد. در بازه‌ای طولانی پس از آن و در حدود سال ۱۰۰ میلادی، بیشتر فعالیت‌های استخراج نقره از معادن در اسپانیا انجام می‌شد؛ جایی که این فلز در کنار ادویه‌های معطر، یک کالای تجاری به حساب می‌آمد. طی دوره‌ای بسیار طولانی پس از آن نیز نقره در آمریکا کشف شد و تولید آن تا دهه ۱۸۷۰ میلادی از حدود ۱.۱میلیون تا ۲.۲میلیون کیلوگرم در سال رشد کرد.
در عصر حاضر، بزرگ‌ترین تولیدکننده نقره کشور مکزیک است که حدود ۵۶۰۰ تن در سال ۱۳۹۹/۲۰۲۰ تولید داشته است. کل نقره تولیدشده در سال مذکور ۲۵هزار تن بوده که میزان تولید در کشور پرو بیش از همه بوده و چین، روسیه و شیلی در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. اگرچه تصور ما از مکعبی با اضلاع ۵۵ متر آنچنان بزرگ نیست، میزان نقره‌ای که در این مکعب فرضی جای می‌گیرد، بسیار زیاد است. هنوز میزان قابل‌توجهی از نقره در دسترس است و بر اساس شواهد کشور پرو با داشتن ۹۳هزار میلیون تن نقره، بیشترین ذخایر نقره جهان را در خود جای داده‌است و کشورهای استرالیا و لهستان با اختلافی اندک در رتبه‌های بعدی هستند. در حال حاضر نقره همچنان از معادن کشف می‌شود و به‌طور تخمینی هنوز ۵۰۰ هزار تن نقره کشف نشده در انتظار استخراج است.

منبع:iflscience.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها