گزارش «جام‌جم» از پشت صحنه ویژه‌برنامه رمضانی شبکه۳در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و داوران

رمضان، چراغ محفل را روشن می‌کند

در گردهمایی برنامه رمضانی شبکه ۳ عنوان شد:

خط‌شکنی «محفل» برای ترویج قرآن

چه آنهایی که دل در گرو برنامه‌های رمضانی دارند و چه برخی که دوست دارند محتوای متفاوت ببینند، همه متفق‌القول معتقدند که محفل توانست در حوزه برنامه‌های مناسبتی ساختارشکنی کند.
چه آنهایی که دل در گرو برنامه‌های رمضانی دارند و چه برخی که دوست دارند محتوای متفاوت ببینند، همه متفق‌القول معتقدند که محفل توانست در حوزه برنامه‌های مناسبتی ساختارشکنی کند.
کد خبر: ۱۴۰۵۲۹۲

برنامه‌ای که از همان ابتدا بنای خود را بر حال خوب مخاطب قرار داد تا یک محتوای شسته و رفته قرآنی را همراه با فضای شاد به او ارائه کند.

محفل در این یک ماه که روی آنتن رفت، مخاطبان بسیاری را از آن خود کرد. از قرآن‌خواندن‌های یک‌دفعه‌ای و غافلگیرکننده تا نکاتی که هر کدام از اساتید درباره شرکت‌کنندگان می‌گفتند؛ همه در راستای ساخت و ارائه یک برنامه منسجم در حوزه قرآن بود.

محفل در نهایت یک مراسم گردهمایی بزرگ هم برگزار کرد تا دلبستگان برنامه خودش را یکجا جمع کند. مراسمی که با همان حال و هوای همیشگی بود و باز هم دل بسیاری از مخاطبان را لرزاند.

گردهمایی بزرگ برنامه تلویزیونی محفل شبکه سه سیما با حضور وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از فعالان قرآنی، مخاطبان برنامه محفل و همچنین کارشناسان برنامه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد که گزارش این مراسم در ادامه آمده است.

برنامه «محفل» به عنوان بزرگ‌ترین برنامه قرآنی صداوسیما از سوم فروردین مصادف با آغاز ماه رمضان قبل از افطار پخش شد و تا پایان ماه ضیافت الهی از شبکه سه ادامه داشت که با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن و استعدادهای برتر قرآنی ایران و جهان همراه بود.

احمد ابوالقاسمی، حامد شاکرنژاد، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، رضوان درویش از سوریه و حسنین الحلو از کشور عراق، کارشناسان ایرانی و بین‌المللی برنامه محفل بودند و اجرای این برنامه را رسالت بوذری برعهده داشت. این برنامه قبل از افطار از شبکه سه و ساعت ۲۳ از شبکه قرآن پخش می‌شد. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از سخنانش در این مراسم گفت: جلسات قرآنی در دهه ۷۰ اتفاقات بزرگی را رقم زد و اجازه بدهیم تا قرآنی که برای مردم آمده به خوبی ترویج شود. محفل شروع خوبی است و اجازه بدهیم این حال و هوا ادامه داشته باشد. وی با بیان خاطره‌ای از جلسات قرآنی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ افزود: امروز با پخش برنامه محفل در ماه مبارک رمضان دوباره یک حال و هوای شورانگیز قرآنی در کشور ایجاد شده است.

آثار هنری، پنجره‌ای به قلوب مردم

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کارهای هنری، پنجره ورودی خوبی برای قلوب مردم است و جا دارد به صدا و سیما تبریک می‌گویم که خط‌شکنی کرده و افراد جدیدی را معرفی کردند که مردم برخی از آنها را در برنامه قرآنی محفل دیدند. وی با تلاوت آیه ۱۳۷ سوره بقره و ضرورت‌گرفتن رنگ خدایی گفت: انقلاب اسلامی مهد قرآن است که گوهرهای فراوانی دارد. بسیاری از قدرتمندان مسابقات قرآنی به صف هستند که امیدوارم صدا و سیما آنان را کشف کنند. خاموشی افزود: تلویزیون امسال سفره نور را پهن کرد و مردم بر سر این سفره نشستند. حاج قاسم سلیمانی قرآنی بود و آیات بسیاری را زنده کرد. ما هم تلاش کنیم تا یک آیه را در زندگی خود زنده کنیم. وی ادامه داد: برنامه محفل در ماه رمضان یعنی در بهار قرآن اجرا شد و امیدوارم صدا و سیما در طول سال نیز برنامه‌های درخور بسازد. صدا و سیما در روستا و شهر نشان می داد که چگونه جلسات قرآنی را برپا می کردند. وی افزود: برنامه محفل باعث جذب مردم شد و این نقطه شروع بود و امیدوارم تمام محافل قرآنی ادامه یابد.

شور و شوقی که ندیده بودم

در بخشی از این مراسم، حسنین الحلو به بازخوردها و پیام‌هایی که از مخاطبان گرفته است، اشاره و اظهار کرد: پیام‌های مختلفی از ایران، ترکیه، افغانستان و کشورهای دیگری دریافت کردم که شاید بالغ بر روزانه ۴۰۰ پیام می‌شود. برخی بخش‌های این برنامه در فضای مجازی بازدیدهای میلیونی داشته است. حامد شاکرنژاد نیز در این بخش به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ۳۵ سال است که در عرصه قرآن مشغول تلاوت هستم، بعد از پخش‌شدن برنامه محفل از رسانه ملی هرجا بین مردم‌ حضور داشتم، شور و اشتیاقی را مشاهده کردم که در این مدت ندیده بودم. احساس می‌کنم افرادی به این عرصه اضافه شده‌اند که تا پیش از این اصلا ارتباطی با جامعه قرآنی نداشته‌اند. سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه محفل نیز در یک جمله به توصیف این برنامه تلویزیونی پرداخت و گفت: برنامه محفل حاصل تلاش یک‌ گروه بااخلاص بوده و این اخلاص بود که باعث شد گروه تولید ساعات طولانی ضبط برنامه را با کمترین خستگی به سرانجام برساند.

دلایل موفقیت برنامه محفل

در ادامه رضوان ‌درویش، داور و میزبان برنامه محفل از کشور سوریه نیز به بیان نکاتی در مورد این برنامه پرداخت و بیان کرد: من انتظار موفقیت این برنامه را داشتم. به این دلیل که گروهی که کار می‌کردند، فعال بودند؛ همه مانند یک کندوی‌ عسل بودند و فعالیت زیادی داشتند. نکته دوم موفقیت این برنامه هم اساتید و داوران حاضر در این برنامه بودند. رضوان درویش در مورد بازتاب این برنامه گفت: بازتاب این برنامه در سطح داخلی و خارجی عالی بود. پیام‌هایی که از سمت مردم ایران دریافت کردم، بسیار زیاد بود. اغلب در پیام‌های خود گفته بودند ما مردم ایران شما را دوست داریم، چرا که محب اهل بیت هستید و من در پاسخ به آنها می‌گفتم همه مردم سوریه دوستدار اهل بیت هستند. این مبتهل برجسته سوری تصریح کرد: در خارج از ایران نیز پیام‌های بسیاری دریافت کردم. پیام‌هایی که حاوی بخش‌هایی از برنامه بود و می‌گفتند این بخش‌ها در صفحات غیرقرآنی هم پخش شده است. برنامه محفل شامل همه طیف و قشری می‌شد و این باعث شده بود برنامه زیباتر شود. در ادامه احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان درباره بازخوردهای برنامه محفل گفت: برنامه‌های قرآنی کشور به قبل و بعد از محفل تقسیم می‌شود. قبلا اگر یک پیام برای ما در مورد مسائل قرآنی یا آموزش قرآن ارسال می‌شد، خوشحال می‌شدیم اما الان به قدری پیام می‌آید که خسته می‌شویم.

تقدیر از محفلی‌ها

در بخشی از این برنامه جمعی از خادمان آستان مقدس رضوی که در بین آنها محمدجواد پناهی و مهدی حسنی، دو قاری و حافظ بین‌المللی قرآن نیز حضور داشتند، همراه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی به جایگاه آمدند تا هدیه ویژه حرم حضرت رضا(ع) را به داوران و میزبانان برنامه محفل تقدیم کنند. این هدیه شامل قطعه‌ای از سنگ مضجع نورانی حضرت رضا(ع) و سفر به مشهد مقدس بود.همچنین مادران زینب شیری، مریم شفیعی، زهرا خلیلی، امیرهادی بایرامی، حنانه خلفی، مطهره و مشکات، رقیه رستم‌جبری، عطیه عزیزی و... به جایگاه رفتند، مادرانی که در برنامه محفل همراه فرزندان خود حضور داشتند، اما مجالی برای معرفی آنها که تمام زحمات حافظ قرآن‌شدن فرزندان‌شان برای آنها بوده نداشتند و در مراسم گردهمایی برنامه محفل مورد تشویق بی‌امان حاضران در سالن قرار گرفتند. در این بخش به نمایندگی از تمام مادران و فرزندان از زینب شیری تجلیل شد. جایزه این حافظ خردسال یک یخچال کودکانه که همواره آرزوی داشتن آن را داشته است، بود. همچنین در این بخش اعلام شد هدیه‌ای از سوی رئیس بنیاد شهید برای این حافظ قرآن در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها