مسیری که بدون حجاب طی شد (بخش بیستم)

اتهام آزار جنسی برای نمایندگان کنگره آمریکا

مسیری که بدون حجاب طی شد

آزار و اذیت صدها ورزشکار زن

وجود مربیان مرد برای تیم‌های ورزشی زنان یا برعکس، اگرچه بسیار گفته شده محیط ورزشی است و همه به اصطلاح فرهنگی ـ ورزشی و به اصطلاح چشم و دل سیر هستند، اما نابهنجاری‌های بسیاری به بار آورد که فاجعه‌بارترین آنها در مورد تیم ملی ژیمناستیک آمریکا اتفاق افتاد.
کد خبر: ۱۴۰۴۶۲۰
نویسنده سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما

بد نیست اخبار و گزارش‌های آن واقعه بی‌سابقه را به ترتیب و روز به روز مشاهده بفرمایید تا دریابید در این گونه محیط‌های مختلط زنان و مردان چه اتفاقاتی می‌افتد، آن هم در کشورهای مدعی حقوق بشر و رفع تبعیض جنسیتی و برابری زن و مرد و....

اولین خبر این بود که سه عضو سابق تیم ملی ژیمناستیک زنان آمریکا، که یکی از آنها به مدال المپیک دست یافته‌بود، از آزار جنسی خود توسط پزشک تیم ملی پرده برداشتند.

در گزارشی که شبکه سی‌ان‌ان یکشنبه 19 فوریه 2017 پخش کرد، جان مانلی وکیل آمریکایی به نیابت از 40 زن شکایتی را علیه دکتر لورنس نصار (پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا) تنظیم کرده‌بودند.

بر اساس گزارش این شبکه، نصار در طول دو دهه به آزار جنسی صدها ژیمناستیک کار زن می‌پرداخته است. یکی از قربانیان این پزشک 9 ساله بوده است.

مانلی گفت: می‌دانیم دست کم 60 ژیمناسیک‌کار زن شکایت کرده اند اما پیش‌بینی می‌کنم تعداد به صدها زن و شاید بیشتر برسد.

او بر این باور است که لورنس نصار از سال 1996 در ارتباط با همه اعضای تیم‌های زیر دستش مرتکب این کار شده‌است.

نصار 53 ساله، نوامبر سال گذشته، به اتهام اذیت و آزار جنسی دختر شش‌ساله یکی از دوستانش در ایالت میشیگان، دستگیر شد. در دسامبر گذشته نیز متهم شد هزارها تصویر و ویدئوی پورنو از کودکان نگهداری می‌کرده‌است.

ده‌ها ژیمناستیک‌کار، این پزشک را متهم کرده اند هنگام معالجه، آنان را مورد آزار و تعرض جنسی قرار می‌داده است. نصار این اتهام‌ها را رد کرده و گفت درمان وی بر اساس قوانین پزشکی صورت می‌گرفته است.

هاوارد، ژیمناستیک‌کار 33 ساله آمریکایی در این زمینه گفت: من را ماساژ داد و از من خواست لباس‌های زیر خود را درآورم، سپس من را مورد آزار جنسی قرار داد.

این ورزشکار آمریکایی افزود: فکر می‌کردم نباید چیزی بگویم چرا که او دکتری شناخته شده‌ بود و شانس داشتم با او کار کنم.

دختران المپیکی آمریکا علیه آزار جنسی دکتر تیم شهادت دادند

ماجرای پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا ادامه یافت تا این‌که پس از بازی‌های المپیک 2016 ریو، چهار نفر از دختران برنده مدال المپیک برای کاروان آمریکا با حضور در دادگاه برابر دکتر لورنس نصار، از تجارب آزاردهنده سوء استفاده جنسی خود سخن گفتند. دکتر لورنس نصار که برای سال‌ها پزشک ملی‌پوشان ژیمناست آمریکا بود در دادگاه رو در روی ده‌ها نفر از ۱۰۰ شاکی خود قرار گرفت و دست کم ۱۰ مورد آزارجنسی را پذیرفت که می‌تواند برایش حبس ابد به دنبال داشته باشد.

روز جمعه (۱۹ ژانویه 2018- ۲۹ دی 1396) جوردن وایبر، برنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز به جمع دیگر ژیمناست‌های قهرمان پیوست تا چشم در چشم لورنس نصار۵۴ ساله، از خاطرات زجرآور تعرض و آزارجنسی بگوید.

جوردن وایبر، الی رایزمن، گبی داگلاس و مک‌کایلا مارونی، چهار دختر ژیمناست برنده مدال المپیک بودند که همگی گفتند دکتر لورنس نصار آنها را آزار داده است.

جوردن روز جمعه در حالی که هیجانی شده بود و چانه‌اش می‌لرزید در دادگاه شهر لنسینگ میشیگان حضور یافت تا بیانیه خود را برابر قاضی قرائت کند. او گفت: من تصور می‌کردم تمرین سخت و اردوی آمادگی برای المپیک دشوارترین کاری بود که پیش رو داشتم اما بعد فهمیدم دشوارتر از آن این بود که دریابم من قربانی لورنس نصار هستم.

قاضی دادگاه به جمع بزرگی از قربانیان دکتر نصار اجازه داد با حضور در دادگاه، چشم در چشم او از تجربه خود بگویند.

جوردن وایبر گفت بار نخستی که دکتر نصار به او دست درازی کرده، او فقط ۱۴ سال داشته است.

او گفت دکتر نصار تنها مردی بود که مجوز حضور در اردوی دختران ژیمناست در تگزاس را داشت و گاهی اوقات بدون این که کسی بر او نظارت داشته باشد، در اتاق هتل محل اقامت دختران تیم ملی هم می‌رفت.

جوردن وایبر در اظهارات خود همچنین گفت که به نظر او نه تنها دکتر نصار، کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون المپیک آمریکا هم مقصر هستند. حالا به نظر می‌رسد که مقصر اصلی حتی نه کمیته المپیک و فدراسیون المپیک آمریکا یا هر جای دیگری بلکه مقصر اصلی، سبک زندگی و شیوه رفتاری و رابطه‌ای است که اختلاط افسارگسیخته زن و مرد رواج داده است حتی در محیط‌های مختلف که بعضا به خصوصی‌ترین حریم‌های افراد ارتباط پیدا می‌کند.

الی رایزمن دیگر ژیمناست قهرمان المپیک رو به دکتر ناصر کرده و گفت: لری حالا نوبت توست که به حرف‌ من گوش کنی. جای ما در پشت میز عوض شده. ما حالا اینجاییم و صدای‌مان بلند است و بنا هم نداریم که برویم... لری، ببین که من اینجا هستم. دوباره توانمند شده‌ام. دیگر قربانی تو محسوب نمی‌شوم. من حالا یک نجات‌یافته و بازمانده آن ماجرا هستم، لری، تو حالا باید متوجه شده باشی که اون گروه از دخترانی که بی‌رحمانه و برای مدتی طولانی آزار داده بودی، به یک ارتش در برابرت بدل شده‌اند و حالا این تو هستی که (در برابر آنها) هیچ نیستی.

حالا این سوال اصلی می‌تواند باشد که مقصر چنین فجایعی کیست؟ آیا آن پزشک آمریکایی تنها مقصر است یا فدراسیون‌های ورزشی یا جامعه آمریکا وغرب که چنین فضاهایی را برای سوء استفاده بیمارانی همچون لورنس نصار فراهم می‌آورد تا بزرگ‌ترین ضربات روحی به دختران نوجوان و جوان وارد آید. به نظر می‌رسد، سبک زندگی مختلط و برهنگی در مقابل چشمان غیر و نادیده گرفتن جاذبه‌های جنسی که در تمام مکاتب انسانی و دینی برای مراقبت آنها، هشدارهای لازم داده شده از مهم‌ترین و محوری‌ترین عوامل به‌وجود آمدن چنین فجایعی است. آنجا که در دین اسلام، هرگونه اختلاط زنان و مردان نامحرم را از جمله در محیط‌های عمومی مانند ورزشی، هنری، دانشگاهی و مانند آن روا نمی‌دارد.

مربی مرد برای زنان یا پزشک و ماساژور مرد برای تمرینات ورزشی زنان یا هرآنچه در یک محیط کاملا زنانه، اختلاط با مردان را پیش آورده و بعضا مجوز نوعی سلطه را اعم از مربیگری یا ریاست یا بالادست را به مردان بدهد، اساس به‌وجود آمدن مفسده‌های جبران ناپذیر در سطح جوامع مختلف خواهد بود، آنچنان‌که اینک بنا به گفته اغلب کارشناسان غربی در اروپا و آمریکا از حد فاجعه و بحران هم عبور کرده است.

175 سال حبس برای عامل بزرگ‌ترین کودک‌آزاری تاریخ

خبر محاکمه و حکم دادگاه آزار و اذیت اعضای تیم ژیمناستیک آمریکا در طول سال‌ها، این‌گونه انتشار یافت: دادگاهی در میشیگان آمریکا، پزشک سابق تیم المپیک دختران ژیمناست این کشور را به سبب آزارجنسی ۱۵۶دختربچه ورزشکار متهم شناخت. او پیشتر‌ به علت تمایل به پورنوگرافی کودکان به ۶۰ سال زندان محکوم شده بود.

روز چهارشنبه (۲۴ ژانویه 2018/ ۴ بهمن 1396) لورنس نصار، پزشک سابق تیم دختران ژیمناست آمریکا به ۱۷۵سال زندان محکوم شد.

قاضی، خانم روزماری اکویلینا هنگام اعلام حکم پس از بیان این‌که مجازات پزشک ۵۴ ساله را افتخار می‌داند، خطاب به نصار گفت: «من حاضر نیستم که حتی سگ‌هایم را برای معالجه پیش شما بفرستم.»

پیش از صدور حکم یاد شده، آنجلا پاویلاتیس، دادستان کل ایالت میشیگان برای متهم تقاضای ۴۰ تا ۱۲۵سال حبس کرده بود.

در پرونده لورنس نصار که بزرگ‌ترین کودک آزاری تاریخ آمریکا به‌شمار می‌رود، بیش از 1000 مورد آزارجنسی کودکان مطرح شده بود. دادگاه اظهارات ۱۵۶نفر از قربانیان را که تعدادی از آنان از برندگان مدال المپیک بودند، ثبت کرده است.

به گفته خانم پاویلاتیس، دکتر نصار به مدت ۲۵سال دختر‌بچه‌های ژیمناست را به بهانه معاینه یا ماساژ مورد تعرض قرار داده و در برخی موارد تا ۲۰دقیقه آنها را آزار می‌داده است. برخی از قربانیان هنگام بیان خاطرات زجرآور خود از آن دوران به‌‌شدت می‌گریستند.

۱۸۰ زن یک مرکز ماساژ در آمریکا را به سوءاستفاده جنسی متهم کردند

اختلاط ورزشی زن و مرد و حضور مربیان یا ماساژورهای مرد برای زنان (که همواره از افتخارات غرب‌زده‌ها و شبه روشنفکران به شمار آمده و این موضوع را نشانه تمدن، تجدد، پیشرفت و مخالف با ارتجاع و سنت دانسته‌اند)،ایجاد نابهنجاری‌های اجتماعی و تعرضات جنسی را از حیطه تیم‌های ورزشی فراتر برد و به عرصه باشگاه‌های ورزشی عمومی رسید که به هرحال تعداد بسیار بیشتر و عمومی تر از زنان در معرض برخوردهای جنسی قرار می‌گیرند.

رادیو صدای آمریکا (VOA) از قول شمار زیادی زن در آمریکا گزارش داد در شعبه‌های مختلف یک مؤسسه ارائه‌کننده خدمات ماساژ به آنها تعرض جنسی شده است. موارد تعرض در سطوح مختلفی بوده است. این افراد می‌گویند در موارد بسیاری به شکایت آنها بی‌توجهی شده است. بیش از ۱۸۰مشتری زن ماساژ اِنوی (Massage Envy) اتهامات سنگینی علیه این مؤسسه مطرح کردند.

بنا به نوشته پایگاه اینترنتی بازفید در 17نوامبر2017، این افراد گفتند در شعبه‌های مختلف این مؤسسه زنجیره‌ای در سطوح مختلف آزار جنسی دیده‌اند و با وجود این‌که به متصدی شعبه‌ها، پلیس، شرکت مادر یا کارمندان شکایت برده‌اند اما از برخی شکایت‌ها بدون هیچ‌گونه رسیدگی، سال‌ها می‌گذرد.

ماساژ انوی یک ارائه‌کننده معروف خدمات بهداشت و سلامت در آمریکا به شمار می‌رود که شعبه‌های مختلف آن به روش فرانشیز (استفاده از نام و الگوی تجاری مؤسسه مادر در ازای پرداخت حق فرانشیز) فعالیت می‌کنند. بیش از 1۱۰۰ شعبه ماساژ انوی در ۴۹ ایالت آمریکا وجود دارد.

بسیاری از زنانی که به ماشاژ انوی اتهام زده‌اند، می‌گویند که فرد ماساژدهنده آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده یا رفتاری از خود نشان داده که به‌طور واضح تعرض جنسی بوده است. آن‌طور که بازفید نوشته، شکایت‌ها در بسیاری موارد راه به جایی نبرده‌اند.

در گزارش این پایگاه خبری به تجربه زنی اشاره شده که در سال ۲۰۱۵ به اتهامی مشابه به پلیس شکایت برده است؛ وقتی پلیس از فرد خاطی بازخواست کرده، او اذعان کرده که از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در مجموع به ۹ زن آزار جنسی رسانده است. قربانی می‌گوید متصدی شعبه به شکایات توجهی نکرده بود.

با انتشار وسیع این گزارش، شرکت ماساژ انوی نسبت به اتهام‌ها موضع‌گیری کرده است. بنا بر بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی دارد، ماساژ انوی آزار جنسی مشتریان را مایه دلشکستگی برشمرده و نسبت به آن ابزار تأسف کرده است. خبرگزاری فرانسه گفته که این مؤسسه همچنین قصد دارد سیاست‌های خود را در راستای مقابله با آزارهای جنسی بهینه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها