گپ‌و‌گفتی با توران ولی‌مراد، کارشناس مسائل زنان و خانواده

بی‌توجهی به مسأله حجاب خشونت علیه هویت انسانی زن است

حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را ‌همه باید بدانند.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۶۱

این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ‌ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به‌طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید ‌متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی؛ نه. من قبلا هم گفته‌ام؛ یک وقتی در سفری از سفرهای استانی که می‌رفتم، در جمع علما گفتم ‌این را؛ علمای آنجا جمع بودند؛ گفتم چرا گاهی بعضی از شما این خانمی را که حالا فرض کنید یک مقداری موهایش بیرون است ‌یا به تعبیر رایج بدحجاب است ــ که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب؛ حجابش ضعیف است ــ متهم می‌کنید؟ بنده وارد این شهر ‌شدم، جمعیت آمدند استقبال؛ شاید اقلا یک‌سوم جمعیت این جور خانم‌ها هستند، دارند اشک می‌ریزند؛ این را نمی‌شود گفت ‌ضدانقلاب است؛ این چطور ضدانقلابی است که این‌جور با شوق و با‌حرارت و با‌انگیزه می‌آید و مثلا فرض کنید در فلان مراسم ‌دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت می‌کند؟ اینها بچه‌های خودمانند، دخترهای خودمانند. 
من چند بار تا حالا در خطبه‌ نماز ‌عید فطر این را تکرار کرده‌ام که در مراسم ماه رمضان، در شبهای اَحیا ــ عکس‌هایش را برای من می‌آورند، حالا من که آنجاها را ‌نمی‌توانم [بروم] اما تصویرش را برای من می‌آورند ــ زن‌ها با ریخت‌های مختلف، قواره‌های مختلف اشک می‌ریزند؛ من حسرت می‌خورم ‌به آن‌جور اشک ریختن!  می‌گویم ای کاش من هم می‌توانستم این‌جور مثل این دختر، مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور ‌می‌شود متهم کرد؟ 
بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از ‌حوزه‌ دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم؛ چرا؟ البته همه‌ ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف ‌کنیم؛ هرچه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر است.  بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست اما این موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از حوزه‌ دین و انقلاب و مانند اینها خارج ‌بکنیم و خارج بدانیم؛ چرا؟ البته همه‌ ماها یک نقص‌هایی داریم، باید نقص‌ها را برطرف کنیم؛ هر چه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر ‌است.‌

بیانات رهبری در دیدار اقشار مختلف بانوان - 1401.10.14

منبع:‌ ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها