در روایتگری وقایع عقب‌ماندگی داریم
علی‌اصغر عزتی‌پاک، چهره سال هنر انقلاب در عرصه داستان‌نویسی:

در روایتگری وقایع عقب‌ماندگی داریم

۹هنرمند سال انقلاب اسلامی معرفی شدند

تعهد به حقیقت

مراسم هفته هنر انقلاب اسلامی «هنر متعهد به حقیقت» با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف سینمای مستند، سینمای داستانی، انیمیشن، تئاتر، موسیقی، معماری، پژوهش و عکاسی در حوزه هنری برگزار شد.
مراسم هفته هنر انقلاب اسلامی «هنر متعهد به حقیقت» با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف سینمای مستند، سینمای داستانی، انیمیشن، تئاتر، موسیقی، معماری، پژوهش و عکاسی در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۴۱۹۹

در این مراسم چهره‌های گوناگون فرهنگی از‌جمله کاظم نظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمهدی جوادی مدیر بنیاد سینمایی فارابی، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، سیدحسام‌الدین حسینی مدیر مرکز رسانه‌ای سلوک، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین مسافرآستانه، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، پرویز اقبالی، سعید صادقی، سیدعباس میرهاشمی، ایوب آقاخانی، محمدمهدی سیار، انوش معظمی، انسیه شاه‌حسینی و... حضور داشتند.

ایوب آقاخانی؛ چهره برگزیده هنرهای نمایشی
در ابتدای این مراسم کوروش زارعی، مدیرکل حوزه نمایشی حوزه هنری که دوره بیماری‌شان را طی کرده و برای اولین‌بار پس از بیماری در مراسم‌ها شرکت کرده روی صحنه دعوت شد و درباره چهره هنر سال ۱۴۰۱ در هنرهای نمایشی گفت: حوزه هنری خانه هنرمندان است و هنرمندان بسیاری کارشان را از اینجا آغاز کردند. سالی که گذشت سال سختی برای جامعه فرهنگ و هنر بود اما هنرمندان متعهد انقلابی پای انقلاب ایستادند و نگذاشتند چراغ هنر انقلاب در رخدادها خاموش شود. از همه هنرمندان تئاتر تشکر می‌کنم که در این سال سخت کوشیدند تا جشنواره‌ها و رویدادها باشکوه برگزار شود.در ادامه کلیپ چهره سال هنرهای نمایشی، ایوب آقاخانی پخش شد و کوروش زارعی و کاظم نظری از او برای اثر «تریلوژی‌های جنگ» تقدیر کردند.

علی‌اصغر فهیمی‌؛ چهره برگزیده پژوهش هنر
سخنران بعدی این مراسم سجاد صفارهرندی بود. او ضمن گرامیداشت لیالی قدر و با یادی از زنده‌یاد عماد افروغ که چند روز پیش دار فانی را وداع گفت، بیان کرد: سال گذشته از حیث فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انقلاب، سالی پربار را پشت سر گذاشتیم. چه از حیث نظری و بنیادی و چه از نظر کاربردی و راهبری، کارهای ارزشمند و آثاری ارزشمند و پر‌مایه‌ای عرضه شد و این روند، کار ما را در انتخاب چهره برگزیده پژوهش هنر دشوار می‌کرد اما بعد از جمع‌بندی هیأت گزینش به گزینه نهایی چهره سال پژوهش انقلاب رسیدیم. پس از آن تقدیر از دکتر علی‌اصغر فهیمی‌فر به‌عنوان هنرمند سال ۱۴۰۱ انقلاب اسلامی در بخش پژوهش با حضور دکتر ساعی، رئیس دانشگاه سوره انجام شد.

سیدعباس میرهاشمی؛ چهره برگزیده عکاسی
سید‌احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران حوزه هنری نیز در این نشست گفت: هنرمندانی که در این شب‌ها به‌عنوان هنرمند انقلابی تقدیر می‌شوند عمر خود را وقف این کار کردند که قدردان همه آنها هستیم. او افزود: هنرمندی که در این شب ‌در رشته عکاسی تقدیر می‌شود هنرمندی است که سال‌ها پیش انجمن عکس انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کرد. او علاوه بر سابقه بی‌نظیر خود در ثبت عکس‌های مهم انقلاب و دفاع ‌مقدس، سال گذشته دبیری جشنواره هنرهای تجسمی فجر را عهده‌دار بود که با دشواری‌ها و فشارهای گوناگونی روبه‌رو بود اما مجاهدانه آن را برگزار کرد.پس از آن از سید‌عباس میرهاشمی به‌عنوان هنرمند سال انقلاب اسلامی در بخش عکس با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری تقدیر شد.

جواد خدایی؛ چهره برگزیده معماری
مصطفی مومنی‌راد، مدیر مرکز معماری اسلامی ‌سخنران بعدی بود که به مسأله معماری به‌عنوان یکی از مسائل اصلی هنر اشاره کرد و تاکید کرد: مرکز معماری در این سال‌های اخیر نگاه ویژه‌ای به مسأله محوری داشته است که دکتر جواد خدایی با چنین نگاه و روحیه‌ای مورد توجه گروه داوری ما قرار گرفت. خدایی تلاش‌های بسیاری بر حرم رضوی و بافت شهری اطراف آن داشت و تلاش کرد رویدادهای ناخوشایندی را که در حوزه معماری و شهرسازی اطراف حرم مطهر رضوی رخ داد، رفع کند و وضعیت درستی را ایجاد و تثبیت کند.تقدیر از دکتر جواد خدایی با حضور دکتر معماریان در ادامه این نشست انجام شد. جواد خدایی در زمینه طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی فعالیت‌هایی انجام داده است و به همین منظور در این بخش انتخاب شد.

محمدمهدی سیار؛ چهره برگزیده موسیقی
در ادامه، میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری روی صحنه آمد و گفت: در سال‌های گذشته تلاش داشتیم تا آثاری تولید شود که در حوزه‌های موسیقی پژوهشی، نواحی و... حائز‌اهمیت بوده‌اند. برای انتخاب چهره سال موسیقی انقلاب، گروهی از کارشناسان تشکیل شد که پس از بررسی‌ها در نهایت دکتر محمدمهدی سیار به‌دلیل تولید آثار شاخص در زمینه تصنیف و ترانه و جریان‌سازی حوزه موسیقی کشور انتخاب شد. در ادامه مراسم، میلاد عرفان‌پور به همراه امیرحسین سمیعی، معاون هنری شهرداری تهران با اهدای تندیس چهره هنر انقلاب از محمدمهدی سیار تقدیر کردند.

محسن اسلام‌زاده، محمد خیراندیش، حسین دارابی و جلیل سامان؛ چهره‌های برگزیده سینما
در پایان محسن اسلام‌زاده برای مستند «هیچکس منتظرت نیست» به‌عنوان چهره هنر سال۱۴۰۱ در فیلم مستند، محمد خیراندیش برای ساخت انیمیشن «پسر دلفینی» به‌عنوان چهره هنر سال۱۴۰۱ در بخش انیمیشن، حسین دارابی برای ساخت فیلم سینمایی «هناس» و فیلم کوتاه «محافظ» به‌عنوان چهره هنر سال۱۴۰۱ در بخش سینمای داستانی و جلیل سامان برای سریال «زیرخاکی» به‌عنوان چهره هنر سال۱۴۰۱ در بخش تولیدات تلویزیونی معرفی و تقدیر شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها