تعطیلات نوروز و روزهای آغازین سال نوی شمسی، فرصت بسیار خوبی بود تا کمی از فضای روزمرگی سال گذشته فاصله بگیریم و دمی را برای خود بگذرانیم و حالمان را خوب کنیم. بازار برنامه‌های هنری هم در این ایام حسابی داغ بود و هنرمندان با دستی پر به استقبال طرفداران و مخاطبان‌شان رفته و ساعات خوشی را با آنها سپری کردند.
کد خبر: ۱۴۰۲۷۷۵
نویسنده گروه فرهنگ و هنر روزنامه جام جم

در این میان بازار موسیقی داغ‌تر از سایر هنرها بود و هنرمندان از تولید و نشر تک آهنگ و نماآهنگ گرفته تا کنسرت و اجرای زنده خوانندگان ــ ‌که از تهران تا سراسر کشور گسترده بود ـــ تلاش کردند نوروز متفاوت و شادی را برای مخاطبان خود سپری ایجاد کنند. در اولین صفحه موسیقی جام‌جم در سال ۱۴۰۲ فرصت مغتمنی است تا مروری بر فعالیت هنرمندان موسیقی در نوروز از تولید نماآهنگ و تک آهنگ تا کنسرت داشته باشیم:

غوغای خواننده‌ها در سراسر کشور

اجراهای زنده موسیقی گرچه در نیمه دوم سال گذشته با رکود همراه بود اما در اواخر سال موج وسیعی به راه افتاد و نشان داد که هم هنرمندان موسیقی و هم مخاطبان تشنه کنسرت هستند. این موج در نوروز نیز با شوق و شعف بیشتری ادامه یافت و خواننده‌های زیادی روی صحنه رفتند.

در این ایام هنرمندان زیادی از جمله معین زندی(تهران، کیش و گیلان)، مهدی احمدوند(تهران، مازندران، بندرعباس، قشم)، آرون افشار(تهران،کیش)، احمد سلو(تهران)، گرشا رضایی(تهران، قشم)، امید حاجیلی (تهران، کیش)، علیرضا طلیسچی(تهران، کیش، چابهار)، بهنام بانی(تهران، کیش، گیلان)، مسعود صادقلو(کیش، گیلان، قشم)، احسان خواجه‌امیری(تهران) و اشوان (تهران، گیلان و بندرعباس)، حمید هیراد(کیش)، علی زندوکیلی (کیش)، آرمین زارعی(کیش)، رضا صادقی(کیش و گیلان)، مجید رضوی(کیش، قشم)، گروه ماکان(بندرعباس، چابهار، کیش، قشم، گیلان)، ایوان(کیش، قشم، بندرعباس)، علی یاسینی (گیلان و مازندران)، میثم ابراهیمی (کیش، چابهار)، ناصر وحدتی (گیلان)، رضا بهرام(گیلان)، بابک جهانبخش (گیلان، بندرعباس)، سالار عقیلی و مجید اخشابی (اصفهان)، مسعود جلیلیان (سنندج)، علی عبدالمالکی (چابهار) در جمع هواداران به اجرای کنسرت پرداختند.

تک آهنگ‌هایی که بوی بهار می‌داد

همزمانی ایام نوروز با بهار رمضان، فرصت مناسب دیگری بود برای علاقه‌مندان به موسیقی مذهبی تا از این فرصت برای انتشار آثار آیینی استفاده کنند. مرکز هنری رسانه‌ای «نهضت» از مجموعه‌های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی یکی از فعال‌ترین حوزه‌ها در این ایام بود. این مرکز ابتدا نماآهنگ «کارت صدآفرین» را به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با اجرای گروه سرود دختران میعاد و براساس مناجاتی از میثم مطیعی منتشر کرد و در توضیحی بر آن نوشت: در توضیحات تکمیلی این نماآهنگ آمده است: «این نماآهنگ هدیه به تمام فرشتگان زمینی است که برای اولین بار در ماه مهمانی خدا پا به عرش الهی می‌گذارند.»

نماآهنگ «روزه اولی‌» اثر دیگری از موسسه نهضت بود که با نوای محمدحسین پویانفر و گروه سرود احسان منتشر شد. محمدحسین پویانفر با انتشار نماآهنگ روزه اولی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «دختر دلبندم/ پسر عزیزم سلام به روی مثل ماه تو! «الف‌ باء» را که خواندی... به حرف «ر» که رسیدی... حتما این کلمه‌ها را تمرین کردی: «رمضان»، «روزه»، «روضه» حالا که امسال... روزه گرفتن را شروع کردی؛(حتی همان کله‌گنجشکی را) معنا و مفهوم این کلمه‌ها را... بیشتر درک می‌کنی! حالا که در طول روز... گرسنه و تشنه می‌شوی... دلت یک لیوان آب می‌خواهد... یا چند قاشق برنج و مقداری خوراکی... یادت نرود! یادی از امام حسین کنی! یاد رقیه‌ سه‌ساله‌اش(سلام خدا بر آنها)... یادی از علی‌اصغر شش‌ماهه‌اش! آنها را... آدم‌بدهای از خدا بی‌خبر... گرسنه و تشنه شهید کردند! یاد امام حسین و کربلا بودن را... خدا و فرشته‌ها خیلی دوست دارند؛ خیلی! روزه‌ات قبول و التماس‌ دعا.»

سومین اثر بهارین این مؤسسه، آلبوم «پرچم افتخار» بود که همزمان با فرارسیدن روز جمهوری اسلامی ایران پیش روی مخاطبان قرار دارد.

«حرف بزن» به خوانندگی محمد معتمدی اثری عاشقانه‌ بود که در قالب تیتراژ ویژه‌برنامه افطار شبکه یک سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت از جمله این آثار بود. در این تک‌آهنگ محمد مهدی سیار ترانه‌سرا، فرید سعادتمند آهنگساز و نوید صالح‌زاده میکس و مسترینگ عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

گروه هم‌آوایی الغدیرطهران نیز همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نماآهنگ متفاوت «نیکونام‌های پروردگار» برگرفته از قطعه معروف «اسماءالحسنی» را پیش روی مخاطبان قرار داد.

در این ایام قطعه «روزهای بی‌قرار» با آهنگسازی حسام ناصری و با صدای علیرضا قربانی نیز منتشر شد.

تک‌آهنگ که علیرضا قربانی در یادداشتی درباره آن نوشت: «... ما چیزی غیر از هم نداریم... امسال نیز به آخرین دقایقش رسید. سالی که ما مردم ایران بسیار عزیزان‌مان را جوانان زیباروی و شجاع‌مان را از دست دادیم و بر مزار آنان اشک، باران شد و موی به نشانه سوگ بریدیم و ما عهد بستیم دست همدیگر را رها نکنیم برای ایران آباد... قطعه روزهای بی‌قرار هدیه‌ای از فرزند کوچک ایران به مردم بزرگ کشورم...»

رونمایی ۴۰ هزار نفری از جدیدترین اثر سالار عقیلی

اثر «ربنا» با صدای سالار عقیلی و تولیدشده به سفارش شهرداری اصفهان را که برای اولین بار در جشن «هم‌آغاز» با حضور ۴۰ هزار نفر رونمایی شد می‌توان یکی دیگر از اتفاقات خاص نوروز امسال بنامیم؛ اتفاقی که در نوع خود می‌تواند نویدبخش سالی نیکو از حیث حمایت نهادها در حوزه تولیدات فرهنگی و موسیقایی باشد.
هرچند پس از انتشار ویدئویی پرزرق و برق از اجرای «ربنا» توسط سالار عقیلی در اصفهان و انتقاد برخی کاربران فضای مجازی، این خواننده موسیقی ایرانی درباره این انتقادها واکنش نشان داد و از منع استفاده از این اثر از سوی او برای تمام رسانه‌ها نوشت. در متن منتشر شده از سوی «سالار عقیلی» آمده است: «مخاطبان گرامی ربنای استاد محمدرضا شجریانتمثیلی از بلندای نام و هنر بی بدلیل این بزرگمرد بی‌تکرار است که چنان در جان و ذهن مردم این سرزمین نهادینه گشته و آنچنان قدرتمند و در اوج صلابت خوانده‌شده که به استواری دماوند در تاریخ این مملکت جاودان و دست‌نیافتنی می‌ماند و هرگونه تلاش برای کمرنگ کردن این اثر به عنوان میراث معنوی این سرزمین محکوم و مذموم است.

در کنسرت نقش‌جهان اصفهان آوازی براساس دعای ربنا که جز متن نوشتار هیچ ارتباط و داعیه‌ای برای قیاس با شاهکار استاد شجریان نداشته، برای حضار اجرا شد که استفاده از کلام یا اشعاری که توسط استاد شجریان با لحن و فضای دیگری اجرا گردیده به معنای جایگزینی و در مقام قیاس با استاد بی‌تکرار ما نبوده و در آثار دوستان اهل هنر مسبوق به سابقه است، اجازه‌ای برای جایگزینی این اثر به جای ربنای عزیز استاد شجریان هرگز از طرف بنده به هیچ رسانه‌ای داده نخواهدشد.»

جشنواره برادری اقوام ایرانی

در نوروز امسال شاهد جشنواره‌ای تحت عنوان «جشنواره آیینی، سنتی برادری اقوام ایرانی» متناسب با فرهنگ اسلامی‌-ایرانی در چهار استان غربی کشور بودیم. این جشنواره با حضور گروه‌‌های موسیقی برجسته از اقوامی نظیر آذری، کرد، عرب، شمالی، لر و... برگزار شد و با استقبال قابل توجه شهروندان همراه بود و با ارزیابی میدانی، پرمخاطب‌‌ترین برنامه‌ نوروزی بود.

عیدانه شهرداری تهران در ایام مهمانی خدا

یکی دیگر از برنامه‌های ویژه نوروزی که همزمان با ایام رمضان برگزار شد، دهکده «بهار ایران» ویژه برنامه اداره‌کل فرهنگی شهرداری تهران در هفت بوستان ملت، نهج‌البلاغه، آزادگان، ولایت، پلیس، لاله و حضرت ولی‌عصر(عج) شهرری است. در این برنامه شش ساعته علاوه بر اجرای گروه سرود و تواشیح، گروه‌های موسیقی اقوام و بین‌الملل نیز برنامه دارندو طبق برنامه قرار است هر شب علاقه‌مندان مهمان یک گروه موسیقی محلی از اقوام مختلف کشورمان از جمله لرستان، بوشهر، خراسان و... و یک گروه موسیقی بین‌المللی از کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان و قزاقستان باشند.

کنسرت‌ها تا نیمه ماه رمضان ادامه دارند

طبق برنامه کنسرت‌های نورزی که از ۴فروردین در سراسر کشور برگزار شدند، قرار است تا ۱۷ روز اول رمضان ادامه یابند. بر این اساس، رضا بهرام ۱۵ و ۱۶فروردین، گروه «ایهام» ۱۷ فروردین و بابک جهانبخش ۱۸ فروردین در برج میلاد تهران، سیروان خسروی ۱۵ فروردین، اشوان ۱۶فروردین، معین زندی ۱۷فروردین، ناصر زینلی ۱۸فروردین در هتل اسپیناس، بهنام بانی ۱۵ فروردین، آرمین زارعی ۱۶ و ۱۷ فروردین و امید حاجیلی ۱۸ فروردین در سالن میلاد نمایشگاه، علی زندوکیلی ۱۷ فروردین در وزارت کشور و احسان یاسین ۱۶ و ۱۷ فروردین در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کنند.

بهارخوانی پای سفره هفت سین

یکی از جذابیت‌های نوروز که مخاطب زیادی را پیگیر خود می‌کند، بهارخوانی هنرمندان مطرح موسیقی است. امسال نیز برخی هنرمندان کوشیدند تا در وصف این ایام، آثاری از خود به یادگار بگذارند. مشهورترین این آثار، بی‌شک آهنگ «عید من تویی» با بهره‌مندی از بعضی گویش‌های کشورمان بود که با آهنگسازی امیر حقیقت و خوانندگی غلامرضا صنعتگر، شهروز حبیبی، امیر حقیقت و داریوش محسن‌زاده منتشر شد.

ترانه‌سرایان این نماآهنگ امید حسام (فارسی)، سعید سلیمان‌پور (ترکی)، مرتضی حیدری‌آل‌کثیر (عربی) و محمد دهقانی (بندری) بودند.

پرواز همای نیز جدیدترین اثر خود را به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ با عنوان «نوروز» منتشر کرد.

نماآهنگ «بهار» با آهنگسازی آرمان مهربان و خوانندگی دو هنرمند ایرانی و افغانستانی صادق شیخ‌زاده (ایران) و عارف جعفری(افغانستان) از دیگر آثار سال نو بود که با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با آهنگسازی آرمان مهربان و شعری از علیرضا قزوه به مناسبت فرارسیدن سال نو تولید و منتشر شد.

از دیگر آثار نوروزی امسال را موسسه هنری رسانه‌ای زامیر(رسانه‌ای نو برای بانوان) به مناسبت نوروز ۱۴۰۲ با عنوان نماآهنگ «ایران رنگی»منتشر کرد. این نماآهنگ که با هفت گویش لری، مازنی، ترکی، گیلکی، کردی، عربی و کورمانجی تولید شده، روایتگر همبستگی و همدلی اقوام مختلف ایرانی است.

شعر آهنگ «ایران رنگی» از محمدجواد الهی‌پور، آهنگسازی و تنظیم آن به‌عهده آریا شمس و اجرای آن با گروه سرود نجم‌الثاقب است.

یکی دیگر از عیدانه‌های امسال را امیرحسین کاکازاده، موسس مجموعه «سرودستان» با عنوان «عیدی» منتشر و به رسم همیشگی این قطعه را تقدیم به همه کودکان و مردم عزیز ایران کرده است.

در این قطعه عیدانه سعی شده تا حال و هوایی متفاوت برای مخاطبان خود ایجاد کند و مانند دیگر آثار «سرودستان» سعی در شناساندن مفاهیم گوناگون در قالب شعر و سرود به کودکان و به اقوام مختلف داشته باشد.

قطعه عیدی با شعری از الهه فتحی و آهنگسازی امیر قدیانی تولید شده و نوازندگی گیتار کلاسیک با رسول محمدی و نوازندگی ویولن با اهورا خدامی بوده و میکس و مسترینگ توسط علی غلامی انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها