هیچ چیز بیشتر از دیدن موهای آسیب دیده در ابتدای روز باعث ناراحتی نمی‌شود. موهای آسیب دیده، برای داشتن ظاهری زیبا و مرتب، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند.
هیچ چیز بیشتر از دیدن موهای آسیب دیده در ابتدای روز باعث ناراحتی نمی‌شود. موهای آسیب دیده، برای داشتن ظاهری زیبا و مرتب، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند.
کد خبر: ۱۴۰۱۵۰۷

اگر  به دلایلی مانند حرارت، رنگ کردن مکرر موها و دکلره کردن مو، موهایتان آسیب دیده و خشک و شکننده شده یا اینکه دچار موخوره شده‌اید؛ باید راه‌های مراقبت از موهای آسیب دیده را یادبگیرید تا بتوانید سلامت را به موهای خود بازگردانید. در ادامه نکاتی را برای مراقبت از موهای آسیب دیده به شما آموزش می‌دهیم و نیز محصولاتی را که برای مراقبت از موها به شما کمک می‌کنند، را نیز معرفی می‌کنیم. این محصولات شامل شامپو‌ها و سایر موارد هستند.

اگر شما بدانید که چه کار اشتباهی باعث آسیب دیدن موهایتان شده بهتر می‌توانید از موهای خود مراقبت کنید. استفاده بیش از حد یا نادرست از رنگ مو، مواد دکلره و سایر محصولات مو می‌تواند در بلند مدت به موها آسیب بزند.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بیاموزید که چگونه از آسیب رسیدن به موهای خود جلوگیری کنید و نیز چگونه با موهای آسیب دیده رفتار کنید که ظاهر بهتری داشته باشند تا زمانی که بتوانید آن‌ها را کوتاه کنید. ممکن است برای برطرف کردن نیاز موها نیاز به احیای آن‌ها داشته باشید.

رنگ به مو آسیب می‌زند.

چه قصد رنگ کردن موهای سفید را داشته باشید و چه بخواهید که رنگ موهای فانتزی را امتحان کنید؛ باید بدانید که رنگ کردن موها در خانه برای موها عوارضی را به دنبال دارد که ممکن است تاثیر آن‌ها حتی از ماندگاری رنگ مو هم بیشتر باشد. رنگ‌های شیمیایی، رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که موها لطافت خود را از دست بدهند و زبر و خشک شوند. اگر بخواهید موهای خود را روشن کنید، ممکن است لازم باشد قبل از رنگ موها را دکلره کنید.

روش‌های کم کردن آسیب به مو بر اثر رنگ کردن

اختلاف رنگ زیاد ایجاد نکنید کارشناسان توصیه می‌کنند که از رنگ‌هایی استفاده کنید که با رنگ طبیعی موهای شما حداکثر سه درجه اختلاف داشته باشد و نیز بهتر است که از رنگ‌های تیره به جای رنگ‌های روشن استفاده کنید. مراقبت از موهایی که به رنگ‌های غیر طبیعی درآمده اند، سخت تر است.

کمتر موهای خود را رنگ کنید. فاصله زمانی بیشتر بین دفعات رنگ کردن مو، می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند. سعی کنید حداقل ۸ تا ۱۰ هفته بین دفعات رنگ کردن مو فاصله بیندازید.

برای اینکه این کار امکان پذیرتر باشد:

  • موهای خود را کمتر بشویید.
  • فقط از شامپو‌ها مناسب برای موهای رنگ شده استفاده کنید.
  • موهای خود را با آب خنک بشوئید. شستن مو با آب داغ باعث باز شدن کوتیکول مو شده و منجر به تغییر رنگ مو می‌شود.

برای رنگ کردن مو به یک آرایشگر حرفه‌ای مراجعه کنید با وجود اینکه رنگ کردن مو در آرایشگاه‌ها ممکن است هزینه زیادی داشته باشد، اما بهتر است که رنگ کردن موهایتان را به یک متخصص بسپارید. یک آرایشگر حرفه‌ای می‌داند که چگونه از محصولات استفاده کند تا حداقل آسیب به موها وارد شود.

چگونه آسیب‌های موجود بر اثر رنگ کردن مو را کاهش دهیم؟

از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون در پخت و پز بسیار محبوب و رایج بوده و برای موها نیز مفید است. تحقیقات نشان داده که روغن تراپی مو به آبرسانی مجدد موها و نیز صاف کردن کوتیکول‌ها کمک می‌کند. روغن زیتون به نرم شدن مو کمک کرده و روطوب ار دست رفته مو را بازیابی می‌کند. این روغن ارزان بوده و استفاده از آن آسان است. باید روغن تراپی با روغن زیتون را چند روز بعد از رنگ کردن موها انجام دهید..

از شامپو و نرم کننده مناسب برای مواهی رنگ شده استفاده کنید. این محصولات با pH مناسب برای جلوگیری از خشکی ساقه مو و  نشت رنگ به بیرون فرموله شده اند. با استفاده از این محصولات، رنگ مو دوام بیشتری پیدا می‌کند و موها نیز ظاهر بهتری بدست می‌آورند.

دکلره کردن به مو آسیب می‌زند.

اگر تاکنون مو‌های تیره خود را روشن کرده باشید؛ حتما می‌دانید که دکلره کردن چه آسیبی به موها وارد می‌کند. از ماده دکلره برای از بین بردن رنگ طبیعی موها استفاده می‌شود. این ماده باعث باز شدن کوتیکول مو شده و به داخل رشته مو نفوذ می‌کند. و در داخل مو باعث حل شدن رنگدانه‌های مو می‌شود. این کار باعث خشک و شکننده شدن موها می‌شود. این تغییرات دائمی در ساختار مو می‌تواند منجر به کاهش استحکام مو و کش آمدن تار‌های مو شود.

روش‌های کم کردن آسیب به مو به دلیل استفاده از دکلره

به موهای خود مرطوب کننده بزنید. قبل از دکلره کردن، موهای خود را رطوبت رسانی کنید و از فعالیت‌هایی که به مو آسیب می زنند، مثل حرارت دادن به مو، به مدت چند هفته خودداری کنید. از محافظ آفتاب استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. موهای دکلره شده بیشتر در اثر اشعه ماورا بنفش آسیب می‌بینند.

از محصولات نرم کننده استفاده کنید.

مراقب کلر باشید. کلر علاوه بر اینکه رنگ سبز ناخوشایندی به موها می‌دهد؛ با از بین بردن رطوبت مو باعث خشکی و شکنندگی موها نیز می‌شود.

برای جلوگیری از این امر:

  • قبل از رفتن به استخر موهای خود را با آب تازه بشویید. این کار باعث کاهش اثر کلر در تغییر رنگ و خشک کردن موها می‌شود.
  • همچنین باید به محض بیرون آمدن از استخر موهای خود را کاملا بشویید.

چگونه آسیب‌های موجود بر اثر دکلره را کاهش دهیم؟

از روغن بادام استفاده کنید. این روغن خوشبو باعث نرم شدن و تقویت موها می‌شود. قبل از خشک کرن موها، مقداری روغن بادام را به انتهای موها بزنید تا از خشکی و ایجاد موخوره جلوگیری شود. ممکن است ندانید که چه عاملی به موهای شما آسیب رسانده است

گاهی اوقات ممکن است دلایل واضحی برای مشکلات موهای شما وجود نداشته باشد. در این صورت از موهای خود مراقبت کنید تا علائم کاهش یابد. ممکن است مجبور باشید چند روش را امتحان کنید تا بهترین روش را برای درمان مشکل خود پیدا کنید.

موهای گره خورده

موهای آسیب دیده به راحتی گره می‌خورند. کوتیکول های برجسته اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند و با شدت بیشتری نسبت به کوتیکول‌های سالم به تار‌های دیگر مو گیر می‌کنند. کمبود رطوبت نیز باعث گره خوردن موها می‌شود.

روش کم کردن آسیب به موی گره خورده

با دقت موها را شانه بزنید و گره‌ها را باز کنید. برس کشیدن را از انتهای موها شروع کنید و به آرامی گره‌ها را باز کرده و به سمت بالای مو حرکت کنید. برس کشیدن موها از بالا باعث ایجاد فشار زیادی به موها شده و موهای آسیب دیده را می‌شکند، همچنین باعث وز شدن موها نیز می‌شود. فقط موهای خشک را برس بزنید. فقط زمانی موهای خود را شانه بزنید که خشک باشند، البته مگر اینکه موهایتان فر باشد.

در این صورت می‌کنید از یک شانه با دندانه‌های بزرگ استفاده کنید، اما به هر حال بهتر است که صبر کنید تا موها خشک شوند. موهای خیس شکننده تر بوده و بیشتر در معرض کشیدگی بیش از حد و آسیب به ساقه مو هستند.

کمتر موهایتان را برس بکشید. شاید عجیب باشد، اما برس زدن بیش از حد هم به مو آسیب می‌زند. موهای خود را قبل از شستن و در طول روز فقط در صورت لزوم شانه بزنید. موها را به آرامی شانه کنید.

علاوه‌براین از اولاپلکس استفاده کنید. اولاپلکس تراپی یک درمان چند مرحله ای و تقویت کننده مو است که پیوندهای دی سولفیدی را در مو ایجاد می‌کند. پیوند‌های دی سولفیدی مو در اثر رنگ کردن، مواد شیمیایی و حرارت شکسته می‌شوند. موهایتان را ببندید قبل از انجام هر فعالیتی موهای خود را به آرامی ببندید یا به طور ملایم ببافید. این فعالیت شامل دویدن، یا رانندگی با شیشه‌های پایین هستند.

چگونه آسیب‌های موجود در موهای گره خورده را کاهش دهیم؟

رطوبت رسانی کنید. موهایی که فاقد چربی طبیعی هستند، اغلب زبر، کدر و مستعد الکتریسیته ساکن و گره خوردن هستند. موهایی که به درستی هیدراته و آبرسانی شده اند، کمتر گره می‌خورند. اگر نرم کننده به تنهایی کافی نبود می‌توانید از ماسک مو هم استفاده کنید.

موی آسیب دیده معمولا خشک است.

موهای آسیب دیده اغلب فاقد چربی طبیعی و رطوبتی هستند که بیرون کوتیکول را می‌پوشاند. بدون این چربی و رطوبت، مو درخشش خود را از دست می‌دهد.

روش‌های کم کردن آسیب به موی خشک

موهایتان را کمتر بشویید. شامپو برای از بین بردن تجمع چربی و محصول روی پوست سر طراحی شده است. اما همانطور که شامپو چربی‌های اضافه را از بین می‌برد چربی طبیعی مو را هم کاهش می‌دهد. سعی کنید برای حفظ چربی طبیعی موهایتان حداکثر یک روز درمیان موهای خود را با شامپو بشوئید.

از اسکراب کف سر استفاده کنید. اسکراب کف سر می تواند به کاهش مشکلاتی مانند خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش کمک کند، به ویژه در مواردی که مشکل به دلیل تجمع پوست‌های مرده ایجاد شده باشد. معمولا اکثر سالن‌های زیبایی خدمات اسکراب کف سر را ارائه می‌دهند و برای انجام آن می‌توانید به سالن زیبایی نزدیک محل زندگی خود نیز مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها