کد خبر: ۱۴۰۱۲۴۸
نویسنده دکتر محمدرضا مهاجری‌تهرانی

تعداد مبتلایان دیابت در جهان بیش از ۵۰۰میلیون نفر است ‌اما با توجه به افزایش مبتلایان به این بیماری، احتمال می‌رود که در ۲۰سال آینده این تعداد به بیش از ۷۰۰میلیون نفر برسد.

طبق آمار به‌دست آمده در ایران حدود ۶.۵میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که متاسفانه حدود نیمی از این افراد از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. طبق آمار مربوط به مبتلایان دیابت در کشور، آقایان حدود ۱۰درصد این افراد و خانم‌ها ۱۱درصد را شامل می‌شوند که اغلب بالای۴۰ سال سن دارند. به همین میزان که افراد مبتلا به دیابت داریم به همان میزان هم افراد مبتلا به پیش‌دیابت داریم، یعنی میزان قندخون آنها بین ۱۰۰تا ۱۲۵ است. اما آنچه بارها گفته شده موضوع درمان و پیشگیری از دیابت است.

آمار ابتلا به دیابت در کشورهای در‌حال‌توسعه رو به افزایش است ولی در کشورهای توسعه‌یافته سیر نزولی طی می‌کند‌. متاسفانه اکنون در کشورهای در‌حال‌توسعه‌، کمتر از ۳۰درصد به امر کنترل دیابت توجه می‌شود در حالی که این آمار در کشورهای توسعه‌یافته به ۷۰درصد می‌رسد. برای نزولی کردن روند دیابت و پیشگیری از ابتلا در کشور نیازمند توجه و عزم ملی به‌خصوص از سمت وزارت بهداشت، بیمه‌ها و رسانه‌ها هستیم که با اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در سطوح مختلف مانند دانشگاه‌ها، ‌شهرداری‌ها و سایر نهادها، این زنگ خطر جدی را در جامعه گوشزد کنیم. مهم‌ترین موضوع در بحث دیابت، تغییر سبک زندگی است و اگر به دیابت مبتلا هستید، این مسأله بسیار مهم است، زیرا آنچه می‌خورید بر قند خون شما تاثیر می‌گذارد. شما محدود نیستید هیچ غذایی نخورید، بلکه فقط به اندازه نیاز بدن خود غذا مصرف کنید. مقدار زیادی سبزیجات، میوه و غلات کامل بخورید. تلاش کنید آب کافی بنوشید و ورزش کنید. سبک زندگی با ورزش کمک می‌کند قند خون شما پایین آمده و دیابت خود را کنترل کنید. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد. همچنین ورزش و فعالیت بدنی باعث می‌شود وزن شما کاهشی شده و به حد متعادل برسد. استرس دشمن هر دردی است و دیابت نیز از این ماجرا مستثنی نیست‌. استرس زندگی خود راکنترل کرده و سعی کنید این استرس شما را به سمت سیگار نکشد.

دکتر محمدرضا مهاجری‌تهرانی | فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها