دیدار تیم های فوتبال قلمداران هنر جنوب و مهاجرین خوزستان بوشهر؛

قلمداران هنر جنوب به یاد خاطره شهید خداکرم روزگار به میدان می روند

گفت‌وگوی اختصاصی «جام‌جم» با مرضیه جعفری سرمربی تیم فوتبال خاتون‌بم و دارنده ۹جام قهرمانی

با مردم خوی همدردیم

همدردی راه خود را پیدا می‌کند. حتی اگر بیش از ۱۸۰۰کیلومتر فاصله باشد؛ از بم تا خوی. و این بار فوتبال بهانه می‌شود... یادآوری وجود زنان قهرمانی که از آوار غم‌های زلزله بم برخاسته‌اند، نوید پایان سرمای استخوان‌سوز زمستان خوی را می‌دهد...
کد خبر: ۱۳۹۹۳۴۵
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

باز هم مرضیه جعفری و دخترانش، صدرنشین فوتبال زنان ایران شدند و بدون باخت، نهمین جام قهرمانی لیگ برتر را در بم بالای سر بردند اما خاتون‌بم، این جام را برای ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده خوی در مراسمی بدون جشن و شادی تحویل گرفت. در این گفت‌وگو مرضیه جعفری به پرسش‌های جام‌جم درباره لیگ پانزدهم، اتفاقات آن و قهرمانی خاتون‌بم پاسخ داده است.

نهمین قهرمانی هم در کارنامه شما ثبت شد، به‌اضافه‌ دو نایب قهرمانی و دو سومی. با این همه جام و افتخار، آیا رقم قرارداد خانم جعفری و دخترهای خاتون بم به قراردادهای لیگ مردان شباهتی پیدا کرده؟

شرایط و رقم قراردادها در دو سال اخیر بهتر شده. نه‌فقط برای تیم ما در تیم‌های بالای جدول مثل سپاهان و سیرجان و حتی بعضی تیم‌های دیگر مثل البرز و ایلام هم پرداخت‌های خوبی داشتند اما همه اینها فقط در مقایسه با خودمان است، یعنی در فوتبال زنان.

فکر می‌کنید در مقایسه با دسته‌های مختلف لیگ مردان، جامعه چقدر شما و دختران خاتون بم را می‌شناسد؟
شناخت هم ب‌تدریج بیشتر شده. ما حمایت رسانه‌ای خوبی از سوی باشگاه خودمان داریم که در سال‌های اخیر تأثیرگذار بوده. فوتبال زنان هنوز پخش زنده تلویزیونی ندارد ولی پخش زنده اینترنتی راه افتاده که به هر حال کمک می‌کند. رسانه‌ها هم همراهی بهتری دارند اما خب این هم در مقایسه با خودمان است نه آقایان.

این فصل برای شما و خاتون بم چطور گذشت؟

قبل از هر چیز از دکتر اسماعیلی، مدیرعامل خاتون‌بم تشکر می‌کنم. در این اوضاع اقتصادی، ایشان به‌عنوان بخش خصوصی، حمایت خوبی از ما کردند. دخترها هم خیلی زحمت کشیدند. خط دفاع ما قوی عمل کرد. دروازه خاتون‌بم در ۱۴بازی بسته بود و تنها پنج گل دریافت کردیم. دو هفته پیش از پایان لیگ، قهرمانی ما مسجل شد.

این‌که در هر دوره تیم‌هایی در لیگ زنان شروع می‌کنند ولی با عدم حمایت مالی به پایان فصل نمی‌رسند، یک ماجرای غم‌انگیز و تکراری‌ست. دور قبل هم سرنوشت چند تیم این‌طور بود. این فصل هم کیان‌نیشابور. در مجموع هم سه بازی تیم شما برگزار نشد.

بله. به‌دلیل شرایط اقتصادی، حامیان مالی و صاحبان باشگاه‌ها، خیلی وقت‌ها حرفه‌ای برخورد نمی‌کنند. مثلا می‌گویند بم دور است و حساب می‌کنند اگر تیم‌شان به میدان بیاید، احتمالا نتیجه را از دست می‌دهد، بنابراین به تعهدات پایبند نمی‌مانند و انصراف می‌دهند. اینها به فوتبال زنان آسیب می‌رساند. البته خانم ناظمی امسال قول دادند برای فصل بعد برخوردهای انضباطی و محرومیت‌ها جدی‌تر شود.

این انصراف‌ها، خانم‌گلی را هم از تیم شما گرفت و زهرا قنبری با ۲۱ گل متوقف شد.

دقیقا. بازی‌ها کنسل شد و آمار گل‌زنی پایین آمد. این اتفاقات در مجموع می‌تواند روی انگیزه بازیکنان هم تأثیر بگذارد.

با این قهرمانی، کسب دومین سهمیه و البته تجربه‌ سال گذشته، آیا این‌بار خاتون بم را در فینال جام باشگاه‌های آسیا خواهیم دید؟

سال گذشته بازی خوبی داشتیم. امسال جام باشگاه‌های زنان حالت پایلوت و آزمایشی ندارد. تیم‌های شرکت‌کننده بیشتر و مسابقات حرفه‌‌ای‌تر برگزار می‌شوند. در آسیا تیم‌های قوی و خوبی داریم. تمام تلاش خود را خواهیم کرد. البته کنفدراسیون فوتبال هنوز تاریخ و محل برگزاری را مشخص نکرده است.

در مراسم اختتامیه، تیم شما به‌دلیل همدردی با زلزله‌زدگان خوی شادی نکرد.

ما خاتون‌بم هستیم. زلزله و غم آن را می‌شناسیم. وقتی که شهر انگار بوی مرگ می‌دهد. امسال جشن نگرفتیم و فقط مراسم اهدای مدال و جام برگزار شد. ما با مردم خوی همدردیم.

این زلزله‌‌های اخیر خوی، ترکیه و سوریه و ورزشکارانی که زیر آوار کشته شدند و شباهت این حوادث غم‌انگیز با خاطره تلخ از دست رفتن دختران تیم فوتسال شما در آوار بم و اتفاقات تلخ دیگری که پشت سر گذاشتید به عنوان پرسش پایانی از امید و پشت‌سر گذاشتن غم‌ها بگویید.

من از همسرم برای همراهی‌اش در این مسیر تشکر می‌کنم. همیشه گفته‌ام فوتبال در درجه اول برای من یعنی شادی مردمم، شادی بم. از قهرمانی با بم، خاطرات زیادی دارم. یک بار خانمی به من گفت در دوره دوم شیمی‌ درمانی‌اش، نتایج تیم ما را دنبال می‌کرده و با هر پیروزی خوشحال می‌شده و این همان امیدی ا‌ست که شما می‌گویید. من بارها عزیزانم را از دست داده‌ام و غم دید‌ه‌ام اما همیشه به این فکر کرده‌ام که زندگی ادامه دارد. من با فوتبال ادامه دادم و به عشق شادی مردم، حتی برای یک لبخند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها