شست‌وشوی پرده‌های خانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه‌تکانی است که در ماه‌های پایانی سال و رسیدن فصل بهار خانم‌های خانه‌دار با آن مواجه‌اند و گاهی وقت‌ها می‌تواند حسابی دردسرساز شود. اما این کار هم مانند دیگر نکات خانه‌داری فوت‌وفن‌هایی دارد که کار پرده‌شویی را در خانه‌تکانی آسان‌تر می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۷۷۹۴

پرده‌ها انواع مختلفی دارند از ساتن و مخمل گرفته تا تور و حریر. اما اغلب ما در خانه‌های‌مان پرده‌های تور و حریر داریم که رنگش سفید یا روشن است. پس شست‌وشوی پرده‌های تور و حریر یکی از اساسی‌ترین مراحل کار خانه‌تکانی است در ادامه راهکارهایی ساده و با استفاده از مواد طبیعی به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید پرده‌های‌تان را حسابی شفاف و تمیز کنید.
هیچ‌گاه اجازه ندهید پرده توری یا حریر آن‌قدر کثیف شود که نیاز به شست‌وشوی اساسی داشته باشد. اگر بخواهید یک پرده را به نیت سفیدی و تمیزی هر دفعه بارها بشویید، به ریزبافت آن آسیب جدی وارد می‌شود. همچنین اگر پرده را در فواصل کوتاهی بشویید، پارچه چرک مرده نمی‌شود، گرد و خاک از بین می‌رود و میزان ذرات آلرژی‌زا و عوامل بیماری در خانه کمتر می‌شود.برای شستن پرده ابتدا آن را در یک لگن یا وان بزرگ قرار دهید و ظرف را از آب ولرم رو به سرد پر کنید تا چند دقیقه در آب خیس بخورد و گرد و خاک‌ها گرفته‌شود. بهتر است اول یک‌بار پرده را خیس کنید و آب گل آلود را خالی کنید و مجدد لگن یا وان را پر از آب کنید. این کار به خصوص در شستن پرده‌های چرک‌مرده توصیه می‌شود.
هنگامی که پرده کاملا خیس شد، مقداری مایع یا پودر پاک کننده معمولی به پرده اضافه کنید. پاک‌کننده شما نباید آن‌قدر قوی باشد که به بافت لطیف تور یا حریر آسیب برساند و نباید آن‌قدر ضعیف باشد که پرده توری یا حریر را پاک نکند. 
پیشنهاد می‌کنم از پودر صابون یا صابون بچه که در عطاری‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد، استفاده کنید. صابون بچه‌های قدیمی که همگی با آن آشنا هستیم، پرده‌ها را درخشان می‌کند.پس از چند بار آبکشی پرده‌ها داخل لگن یا ظرف‌تان، آب سرد بریزید و مقدار بسیاری کمی سرکه به آب اضافه کنید. سرکه کمک می‌کند رنگ پارچه در شست‌وشو حفظ شود و سفید کردن پرده‌های توری با موفقیت انجام شود.
در عین حال هیچ‌گاه پرده توری یا حریر سفید را برای مدت طولانی درون ظرف آبی که دارای سرکه است، رها نکنید؛ چون ممکن است اثر منفی بگذارد و رنگ پرده را تغییر دهد.می‌توانید از نمک و جوش شیرین هم برای سفیدکنندگی بیشتر و درخشان کردن پرده‌هایتان استفاده کنید و در همین مرحله ای که سرکه اضافه کردید به جای آن نمک یا جوش شیرین بریزید.اگر می‌خواهید پرده‌تان چروک نشود، هنگامی که پرده توری یا پرده حریر کمی نم دارد، آن را از چوب پرده آویزان کنید.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها