لنج باری با هشت خدمه در مسیر بندر چابهار به دبی آتش گرفت و غرق شد. چهار ملوان با کمک قایق نجات و ناخدای کشتی هندی از مرگ نجات پیدا کردند و جستجو برای یافتن چهار ملوان دیگر ادامه دارد. ملوانان حدود یک روز طول کشید تا قایق بادی را باز کرده و خود را به داخل آن برسانند.
کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۸
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

به گزارش جام جم آنلاین ، ناخدای لنج باری ظهر روز سوم بهمن امسال وقتی دستور حرکت را به خدمه می داد ، نمی دانست این آخرین سفر با این لنج و خدمه اش است. عقربه های ساعت ۱ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر را نشان می داد که لنج بندر چابهار را به مقصد بندر دبی ترک کرد. باری نداشتند و قرار بود برای تحویل محموله باری به بندر دبی بروند و زود برگردند.

همه چیز عادی بود تا اینکه به ۱۹ مایلی بندر زرآباد رسیدند. ناگهان موتورخانه آتش گرفت و زبانه های آتش کل لنج را در آغوش گرفت. ناخدا و خدمه تلاش کردند آتش را مهار کنند اما قدرت آتش به زور آنها می چربید. قایق نجات را داخل آب انداخته و برای فرار از مرگ به دل دریا زدند. هر چه تلاش کردند قایق بادی را باز کنند بی فایده بود . هوا تاریک شده بود و هر چه زمان می گذشت ، تعدادشان کمتر می شد و ملوانان در تاریکی دریا ناپدید می شدند. چهار نفر باقیمانده بودند و تلاش های چند ساعته آنها بالاخره جواب داد و روز بعد قایق نجات باز شد و آنها خود را به داخل قایق بادی رساندند.

قاسم دلیر، رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این باره به جام جم گفت: « لنج ها و کشتی ها برای مواقع اضطراری مجهز به قایق نجات هستند . این قایق یک ضامن دارد که با کشیدن آن باد می شود و سرنشینان لنج یا کشتی می توانند با رساندن خود به داخل قایق از مرگ نجات پیدا کنند. سرنشینان لنج باری خیلی تلاش کرده بودند قایق را آماده کنند اما آنطور که تعریف کرده اند ، ضامن عمل نکرده و چند ساعت با آن کلنجار رفته اند تا باز شده است. داخل این قایق مواد خوراکی و آب همراه تفنگی برای اعلام وضعیت اضطرار به کشتی های عبوری هست.»

وی ادامه داد: «دیدن قایق نجات در دریا نشان از وضعیت اضطراری است . ناخدای یک کشتی هندی با دیدن قایق ملوانان ایرانی به سمت آنها رفته و نجاتشان داده بود. ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه پنجم بهمن ماه، پیامی اضطراری از کشتی هندی دریافت کردیم که چهار نفر با ملیت ایرانی و اهل چابهار را در دریای عمان نجات داده اند. کشتی به سمت چابهار آمد و ششم بهمن چهار ملوان ایرانی را در فاصله ۱۵ مایلی ساحل از خدمه کشتی تحویل گرفتیم و بعد از اقدامات درمانی تحویل خانواده شان شدند.»

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره سرنوشت چهار ملوان دیگر گفت: «لنج باری بر اثر آتش سوزی شدید غرق شده و در این مدت با کمک بالگرد، شناور جستجو و بومیان منطقه، محل حادثه و اطراف آن را جستجو کردیم اما ردی از سرنشینان لنج به دست نیاوردیم. این جستجوها همچنان ادامه دارد.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها