بررسی راهکارهای حفظ سلامت چشم در آلودگی هوا

چشم‌ها را باید شست

این روزها آلودگی هوا بیش از هر موضوع دیگری در کشور و به‌ویژه شهرهای بزرگی چون تهران جلب توجه می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۰۴۱
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

از جمله نکات مهمی که معمولا پزشکان و متخصصان در زمان آلودگی توصیه می‌کنند، پیرامون مشکلات ریوی و قلبی و عروقی می‌گذرد اما مشکلات ناشی از آلودگی، تنها محدود به این دو بیماری نمی‌شود و تبعات دیگری هم برای سلامت افراد به دنبال دارد. یکی از این پیامدها، مشکلات چشمی است که ممکن است گریبانگیر افراد شود. چشم‌ها معمولا بدون محافظ در معرض مستقیم آلاینده‌ها و آلودگی هوا قرار دارد و همین امر ممکن است افراد را در هر سنی در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی قرار دهد؛ از این رو، همان‌طور که توصیه می‌شود، افراد به‌ویژه در روزهای آلوده صورت و دست‌ها را مرتب شست‌وشو دهند، شست‌وشوی چشم‌ها نیز جزو مواردی است که باید آن را جدی گرفت. برخی راهکارهای ساده و دم‌دستی شاید در ظاهر کمکی نکند اما به طور قطع می‌تواند از تشدید مشکلات و عفونت‌های چشمی جلوگیری کند. در گفت‌وگو با دکتر هرمز شمس، متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران درباره حفظ سلامت چشم‌ها در روزهای آلوده نکاتی را جویا شده‌ایم.

دکتر هرمز شمس عنوان می‌کند که مشکلات چشمی مانند حساسیت و ناراحتی‌های چشمی، درد و سوزش که معمولا به دنبال آلودگی ایجاد می‌شود، در سال‌های اخیر به دنبال آلوده‌تر شدن هوا شدت یافته است. وی به جام‌جم می‌گوید: «آلودگی هوا اثرات مختلفی روی سلامت چشم‌ها به‌جا می‌گذارد؛ خشکی چشم، عوارض مختلفی چون گرفتاری لبه پلک و مژه‌ها ایجاد می‌کند. عفونت و تحریک‌های چشمی، حساسیت شدید و خستگی چشم از جمله عوارضی است که بیشتر مردم بر اثر آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ به آن مبتلا شده‌اند. از این رو انجام برخی اقدامات درمانی و پیشگیرانه می‌تواند به بهبود وضعیت چشم‌ها و حفظ سلامت آنها به‌ویژه در روزهای آلوده کمک کند.»

راهکارهایی برای محافظت

دکتر شمس در ادامه توضیح می‌دهد که شست‌وشوی صورت، استفاده از اشک مصنوعی و استفاده از هرگونه عینک‌های طبی یا آفتابی بزرگ که بتواند از چشم‌ها در برابر آلودگی تا حدی محافظت کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. افراد تا حد امکان در روزهایی که هوا آلوده است از قرار گرفتن در مناطق و اماکن پرجمعیت و شلوغ و مملو از رفت و آمد وسایل نقلیه مانند مرکز شهر خودداری کنند. این اقدامات به‌ظاهر ساده به‌راحتی می‌تواند مانع از آلودگی چشم و مشکلات بعدی آن شود.

شمس تأکید می‌کند که شست‌وشوی چشم‌ها و صورت یک یا دو بار در روز کفایت می‌کند و اگر دچار خشکی چشم نیستند، می‌توانند حتی برای شست‌وشوی چشم‌ها از چای تازه‌دم و خنک استفاده کنند. چای به خودی خود یک ماده ضدعفونی‌کننده است که از قدیم به عنوان ماده شست‌وشودهنده‌ای برای تمیز و ضدعفونی کردن چشم‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند اما توصیه نمی‌کنیم افراد از سرم شست‌وشو به دلیل شوری آن، برای چشم استفاده کنند، مگر این‌که لازم باشد و چشم دچار تورم شده باشد. در غیر این صورت تنها از همان آب ساده یا چای می‌توانند به عنوان شست‌وشودهنده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی و دم‌دستی استفاده کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها