به بهانه بازپخش «برادر جان»

روایت جذاب نمایشی حق‌الناس

«برادر جان» یکی از مجموعه‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان سال98 شبکه سه سیما بود که این روزها از شبکه آی‌فیلم درحال بازپخش است.
کد خبر: ۱۳۹۶۰۲۸
نویسنده مهدی امیدی - روزنامه‌نگار
یکی از وجوه قابل توجه این سریال، حضور گروه بازیگران توانمند و چشمگیر آن است؛ به ویژه علی نصیریان که نقش‌آفرین برجسته و خاطره‌ساز است. اتفاقا «برادر جان» آخرین حضور نصیریان در یک مجموعه تلویزیونی تاکنون محسوب می‌شود. علاوه بر آن، لعیا زنگنه، حسن پورشیرازی، ‌آفرین‌ عبیسی، حسام منظور، کامران تفتی، نسیم ادبی، سعید چنگیزیان، سجاد افشاریان، جلیل فرجاد، شیوا ابراهیمی، مارال فرجاد و... بازیگر این سریال هستند. 
در خلاصه داستان سریال «برادر جان» آمده است: برادری، برابری و جانفشانی سه برادر که زبانزد است و خدا و خلق از آنها در آسایش، به ناگه دچار حادثه‌ای می‌شود که نامش حق‌الناس است.
مجموعه تلویزیونی «برادر جان» یک مضمون اخلاقی و دینی را در بستری اجتماعی به تصویر می‌کشد. این سریال نیز همچون دیگر آثاری که فیلمنامه آنها توسط سعید نعمت‌ا... نوشته شده یک ملودرام پرکشمکش درباره روابط انسانی و اجتماعی است. محور درام در این سریال را «حق‌الناس» تشکیل می‌دهد. اما سازندگان «برادر جان» با درک درست این واقعیت که مضامین اخلاقی نباید به طور مستقیم و شعارگونه به خورد مخاطب داده شوند، ابتدا یک داستان چندلایه و پرشخصیت را مطرح کرده‌اند. شخصیت‌هایی که در قسمت اول، مثل یک معما طرح شدند و هر یک رازهای شگفت‌انگیزی با خود دارند.
شخصیت‌پردازی دقیق و رازگونه در «برادر جان» نقطه قوت اصلی و عامل درگیرشدن مخاطب با داستان است. این جذابیت در کاراکتر محوری داستان، یعنی چاوش بیشتر دیده می شود؛ او مردی متفاوت و با مرام و مسلکی خاص و اصیل و همچون پهلوانان است که با یک بحران بزرگ در زندگی‌اش مواجه می شود. این سریال در گام اول، فضایی معماگونه از روابط بین این شخصیت‌ها را ایجاد کرد که در ادامه رمزگشایی خواهند شد و مخاطب را شگفت‌زده خواهد کرد. کنجکاوی برای کشف آنچه عامل برانگیختگی و تضاد و همچنین عشق و علاقه بین برخی آدم‌های درون این سریال شده، عامل اصلی پیگیری و تعقیب آن از سوی مخاطب خواهد بود.
«برادر جان» با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی، تصویری دراماتیک از حق‌الناس و معادباوری است. این سریال فضا و حال و هوای زندگی مردم در قشر سنتی و به اصطلاح جنوب شهری را تماشایی کرده است و جزئیات زیست آنها را برملا می‌سازد.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها