فوتبال اروپا در شوک کسر ۱۵امتیازی از یوونتوس

«بانوی‌پیر» زمین خورد

یوونتوس و هوادارانش فقط در عرض ۱۰روز از عرش به فرش رسیدن را تجربه کردند. این تیم حدود ۱۰روز قبل و پیش از بازی مقابل ناپولی در سریA در هشت بازی متوالی پیروز شده بود و بعد از یک شروع بد در ابتدای فصل، خودش را به بالای جدول رسانده بود.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۴۹
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

آنها امیدوار بودند با متوقف کردن ناپولی باز هم در مسیر قهرمانی قدم بردارند اما ناپلی‌ها با پیروزی ۵ بر یک، یکی از سنگین‌ترین شکست‌های بانوی پیر را در فوتبال ایتالیا رقم زدند. بیانکونری هنوز از حال و هوای این باخت بیرون نیامده بود که خبر جمعه شب دادستانی فوتبال ایتالیا، این تیم و کل فوتبال اروپا را در شوک فرو برد. بر اساس حکم صادره از سوی این دادستانی، تیم فوتبال یوونتوس به دلیل تخلف در حسابداری و حساب‌سازی به کسر ۱۵ امتیاز محکوم شد. تا پیش از این حکم، یووه با ۳۷ امتیاز در کنار اینتر در رده سوم قرار داشت، اما حالا با ۲۲ امتیاز به رده دوازدهم سقوط کرده است. البته این فاجعه ممکن است جنبه‌های بیشتری هم پیدا کند. طبق گزارش سایت کالچو مرکاتو، اتحادیه فوتبال اروپا هم دست به کار شده و می‌خواهد این باشگاه را به دلیل تقلب از حضور در مسابقات اروپایی محروم کند. طبق گزارش‌ها یوفا ممکن است یوونتوس را به مدت سه سال از حضور در مسابقات اروپایی محروم کند. در صورت اجرایی شدن این تصمیم، «بانوی پیر» در سال‌های آینده با مشکلات مالی فراوان مواجه خواهد شد.

آمارهای جعلی

اواسط جام‌جهانی قطر اعلام شد اعضای هیات‌مدیره این باشگاه ایتالیایی به صورت دسته‌جمعی استعفا کرده‌اند. ماجرا از این قرار بود که دادستانی فوتبال ایتالیا بررسی حساب‌های این باشگاه را شروع کرده و به موارد عجیبی بر‌خورده بود. این باشگاه به دلیل نقل‌وانتقالات مشکوک با مقادیر بالا و به منظور به دست آوردن سود سرمایه، مورد بررسی و زیر ذره‌بین قرار گرفته بود. محققان صورت‌های مالی سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ این باشگاه را مورد بررسی قرار داده‌ بودند. دادستانی تورین و بازرسان این پرونده بر این باورند که باشگاه یوونتوس گزارش‌های مالی خود را برای آن سه سال جعل کرده است؛ یکی دیگر از تخلفات مدیران یووه، مخفی کردن پرداختی‌ها به برخی بازیکنان از جمله کریستیانو رونالدو بود. این باشگاه همچنین در زمان اوج همه‌گیری کرونا اعلام کرد که بازیکنانش تا چهار ماه دستمزد خود را خواهند بخشید اما ظاهرا باشگاه حقوق سه ماه آنها را پرداخت و در این زمینه قراردادهایی خصوصی با آنها امضا کرد. در این پرونده، برخی مدیران این تیم نیز با محرومیت رو‌به‌رو شدند. بر این اساس، آندره‌آ آنیلی ( رئیس باشگاه یوونتوس ) دو سال، فدریکو کروبینی (مدیر ورزشی یوونتوس) ۱۶ ماه، فابیو پاراتیچی (مدیر ورزشی پیشین یوونتوس) دو سال و نیم و پاول ندود (نایب‌رئیس باشگاه یوونتوس) هشت ماه محروم شدند. نکته مهم این که این محرومیت‌ها توسط یوفا و فیفا نیز قابل‌ اجراست، بنابراین موقعیت پاراتیچی در تاتنهام به عنوان مدیر ورزشی این تیم در معرض خطر جدی است. چند ساعت بعد از اعلام این خبر، یوونتوس بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: باشگاه فوتبال یوونتوس منتظر انتشار دلایل این تصمیم است و از هم اکنون درخواست تجدید‌نظر را به دیوان عالی عدالت ورزشی مطابق با شرایط قانون عدالت ورزشی اعلام می‌کند.

بازتاب رسانه‌ای

اعلام این خبر جنجالی کافی بود تا رسانه‌های ایتالیایی و بین‌المللی واکنش‌های مختلفی نسبت به آن داشته باشند. در همین راستا، روزنامه‌ ایتالیایی کوریره دلو اسپورت تیتر «آسفالت‌شده» و گاتزتا دلو اسپورت هم تیتر «فاجعه یوونتوس» را برای شماره دیروز خود انتخاب کرد. بعد از آن نوبت به روزنامه‌های انگلیسی رسید. روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در این باره نوشت: «یوونتوس رکورد جدیدی را در سقوط آزاد به ثبت رساند.» روزنامه سان نیز با اشاره به نام یک فیلم معروف، نوشت: «سرقت ایتالیایی! یوونتوس به دلیل تخلف در نقل و انتقالات با کسر ۱۵ امتیاز روبه‌رو شد. پاراتیچی به مدت ۵/۲ سال محروم شد.»

روزنامه میرور هم با اشاره به اتفاقات قبلی و سابقه این باشگاه اضافه کرد:«یوونتوس با ۱۵ امتیاز در لیگ ایتالیا جریمه شد. آنها حالا وارد رسوایی جدیدی شده‌اند.» روزنامه اسپانیایی مارکا هم با این تیتر به این خبر واکنش نشان داد: « زلزله در فوتبال: جریمه ۱۵ امتیازی برای یوونتوس.» موندو دیپورتیوو هم با ابراز رضایت از این تصمیم فدراسیون فوتبال ایتالیا اظهار کرد: «محرومیت برای یوونتوس درس عبرت دیگران است، ۱۵ امتیاز کم شد!»

باید تیم باشیم

بعد از اعلام این خبر شوک‌آور، بسیاری از بازیکنان یووه ترجیح دادند سکوت کنند اما لئوناردو بونوچی، کاپیتان یووه با انتشار تصویری از حلقه اتحاد و شادی بازیکنان و اعضای این تیم، نسبت به کسر ۱۵ امتیاز از یووه واکنش نشان داد.‌ این مدافع ایتالیایی در اینستاگرامش نوشت:« ما در کنار تو هستیم. امروز بیشتر از هر زمان دیگری مهم است که کنار یکدیگر باشیم. همچنان در مسیرمان رو به جلو ادامه خواهیم داد.» بعد از او ماتیا پرین و دانیلو نیز عکس دسته‌جمعی بازیکنان یووه را منتشر کردند اما هیچ توضیح و حرفی در این باره نزدند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها