نگاهی به جشنواره ملی در صداوسیما

پژواک مستندسازان این بار در قاب رادیو

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت1402 برگزار می‌شود. این جشنواره قرار است با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» کار خود را آغاز کند و هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار مستند در برنامه‌های رادیویی است.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۶۷
نویسنده علی براتی - روزنامه‌نگار

آن‌طور که گفته شده، جشنواره از اول مهر با اعلام فراخوان، کار خودش را آغاز خواهد کرد و مراسم اصلی آن روزهای 19،20و21اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد. در جدیدترین اخبار، شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به مستند رادیویی تا دهم بهمن‌ماه زمان دارند آثارشان را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. به گفته دبیر جشنواره، تمامی مراحل فرآیند دریافت و داوری آثار از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره انجام می‌شود و داوران هیچ اطلاعی از نام تولیدکننده اثر ندارند و صرفا در ملاک‌های داوری مشخص شده داوری خواهند کرد. در همین رابطه با حمیدرضا افتخاری، دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

جشنواره پژواک را باید یک جشنواره تخصصی در حوزه برنامه‌های مستند بدانیم؛ شاید برخی از مخاطبان ما با آن آشنا نباشند. گفت‌وگو را با معرفی این جشنواره آغاز کنیم.
این جشنواره امسال دومین دوره خودش را با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» برگزار می‌کند و هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی و معرفی برترین آثار مستند رادیویی در سطح ملی و ایجاد رقابت سازنده بین مستندسازان و همچنین کشف و رشد استعدادهای حوزه برنامه‌سازی است. اشاره‌ای که شما در پرسش‌تان داشتید بجا بود. واقعا جشنواره پژواک را می‌توان یک جشنواره تخصصی برنامه‌های مستند در رادیو دانست؛ مستندهایی که با رویکردی خلاقانه و نوآورانه بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، عدالت و عدالت‌خواهی، تقویت روحیه و احساس هویت و انسجام ملی، عدالت و عدالت‌خواهی تقویت روحیه و احسای هویت و انسجام ملی، توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی و همین‌طور فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی (با رویکرد هدایت فرهنگی) تاکید می‌کنند، ‌در این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

 گفته شده که شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد است.
در بخش مردمی همه علاقه‌مندان به غیر از برنامه‌سازان صداوسیما که در رادیو مشغول فعالیت هستند، می‌توانند شرکت کنند. شرکت عموم مردم در جشنواره رادیویی پژواک آزاد است و امسال از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم در بخش مردمی با دو ساختار «مستند روایی» و «مستند گزارشی» در جشنواره شرکت و مستندهای 20دقیقه‌ای تولید کنند و با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www.pejvak.irib.ir  آثارشان را از بخش فراخوان ارسال کنند.

 در بخش حرفه‌ای چطور؟
برنامه‌سازان صداوسیما فقط در بخش حرفه‌ای می‌توانند شرکت کنند. در بخش حرفه‌ای دو قسمت داریم؛ یک بخش موضوعی است که در واقع بخش اصلی است و می‌تواند فارغ از ساختار تولید شود. در این بخش شش موضوع «انقلاب اسلامی، دفاع‌ مقدس، استقلال و همبستگی ملی»، «جهاد تبیین و هدایت فرهنگی»، «جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده»، «محیط‌زیست»، «شعار سال: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و «پاسداشت زبان فارسی» بخش موضوعی است. در بخش ساختاری، برنامه‌سازان حرفه‌ای می‌توانند در شش بخش مستند محض، مستند بازسازی، مستند داستانی، مستند گزارشی، مستند چهره‌نگاری (مستند پرتره/ بیوگرافی)  و مینی‌فیچر(MiniFeature) شرکت کنند ولی باید موضوع آنها هم در قالب همان شش موضوع بخش اصلی باشد.
 
چرا فراخوان ارسال آثار تمدید شد؟
فراخوان برای حضور در جشنواره، اوایل مهر ماه امسال اعلام شد ولی متاسفانه با توجه به شرایطی که در کشور به‌وجود آمد، تصمیم گرفته شد بخش ویژه‌ای را به جشنواره اضافه و راه‌اندازی کنیم که این دو بخش با موضوع «شهدای مدافع امنیت» و «حوادث تروریستی» مثل حادثه ایذه و حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) و... هستند که هم مردم عادی و هم برنامه‌سازان حرفه‌ای می‌توانند در این دو بخش به ساخت مستند بپردازند و برای ما از طریق سایت جشنواره به آدرس www.pejvak.irib.ir آثارشان را ارسال کنند. به‌رغم این‌که آخرین ارسال آثار تا اول بهمن بود ولی به‌دلیل استقبال خوبی که از‌سوی مخاطبان با آن مواجه هستیم، ‌تاریخ ارسال آثار تا دهم بهمن‌ماه تمدید شده و با توجه به این‌که باید زمانی هم برای داوری آثار اختصاص داده شود، ‌به همین دلیل این مدت دیگر تمدید نخواهد شد. همچنین 24اسفند برنامه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی اعلام و چهارم اردیبهشت 1402 نیز اسامی نامزدهای دریافت جایزه اعلام خواهد شد.
 
چه ملاک‌هایی برای انتخاب برگزیدگان جشنواره دارید؟
برای یک برنامه مستند، ملاک داوری متناسب با ملاک‌های تولید یک برنامه رادیویی است ولی برای آثار جشنواره پژواک، پنج ویژگی شامل پژوهش‌محور بودن آثار، ژرف‌اندیشی و عمیق بودن نگاه به مسأله و موضوع، وضوح و کیفیت شنیداری و همین‌طور پرداخت هنرمندانه فنی، اصالت محتوای اثر و بدیع بودن آن و کارایی(هدف‌گذاری و انتخاب رویکرد مناسب) ملاک‌های اصلی برای انتخاب یک برنامه مستند در جشنواره است.

 آثار برگزیده، پخش تلویزیونی یا رادیویی خواهند داشت؟
از مخاطبان رادیو که علاقه‌مند به کار تولیدات رادیویی هستند، می‌خواهم این جشنواره را جدی بگیرند. آثاری که به مرحله داوری راه پیدا کنند از طریق شبکه رادیویی مستند پخش می‌شود و این جشنواره فرصتی است که علاقه‌مندان به تولیدات رادیویی مستند، خودشان را محک بزنند.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها