کد خبر: ۱۳۹۴۷۷۳
نویسنده مهدی جاوید - کارشناس مسائل سیاسی

کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند پروژه ناتمام ترامپ علیه سپاه پاسداران را کامل کنند؛ پروژه‌ای که سپاه را یک گروه تروریستی معرفی می‌کند و می‌کوشد از دامنه اثرگذاری آن بکاهد.از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و با شکست پروژه نظامی غربی- شرقی علیه ایران در جنگ هشت‌ساله، نظریه‌پرداز‌های سیاسی و نظامی در آن‌سوی مرزها، رمز پیروزی ایران را نیرویی انقلابی- مردمی دانستند که نه مانند ارتش‌های رسمی در بند قواعد رزم کلاسیک است و نه مانند گروه‌های شبه‌نظامی، بیرون از قواعد سازمانی عمل می‌کند. همان نیرویی که پاسدار مقتدر انقلاب اسلامی است.

سپاه پاسداران با استفاده همزمان از مزایای دو وجهه مردمی و نظامی، حوزه اثرگذاری خود را از مرزهای ایران فراتر برد و به یک سرمشق مناسب برای ملت‌هایی تبدیل شد که می‌خواهند برای مبارزه با نئواستعمارگرایی، خارج از چارچوب مرسوم ارتش‌ها، نیروهایی مردمی و حرفه‌ای برای دفاع از آرمان‌های خود، تربیت و سازماندهی کنند.

همین الگوگیری از سپاه باعث شده است در سال‌های اخیر، موجی از تهدیدات علیه سپاه آغاز شود و نه فقط در سطح دیپلماتیک، نظامی و امنیتی، بلکه در سطوح رسانه‌ای و فرهنگی، هجمه‌های کم‌نظیری علیه سپاه انجام شود که زمینه‌چینی برای مواجهه با سپاه را شکل دهد. حالا با توجه به قدرت روزافزون سپاه در سطح منطقه و به‌ویژه نقش این ارگان مهم در شکست پروژه تروریستی در جهان اسلام، اروپا در ادامه راه آمریکا می‌خواهد به بهانه برخی ادعاها، تجمعات و تبلیغات رسانه‌ای، سپاه را گروهی تروریستی معرفی کند و برخلاف قواعد حقوق بین‌الملل، یک نیروی نظامی رسمی را مساوی گروهی تروریستی بداند. اروپایی‌ها که نگران خودکفایی دفاعی ایران و رشد صنعت تسلیحاتی کشورمان هستند و از نفوذ و محبوبیت بالای سپاه، چه در ایران و چه در سطح منطقه واهمه دارند، با تروریستی نامیدن سپاه می‌خواهند به زعم خود، ضربه‌های امنیتی اخیری را که از ایران خورده‌اند، جبران کنند و افزون بر آن، مانع از دست دادن اندک پایگاه منطقه‌ای خود شوند. به تعبیر دیگر، انگیزه اصلی اروپا از تداوم راه ترامپ علیه سپاه، هراس از اصلی‌ترین نیروی منطقه‌ای است که مانع موج تازه استعمار در جهان اسلام می‌شود.

بی‌تردید همان‌طور که در سال‌های گذشته، تروریستی نامیدن سپاه از سوی واشنگتن نتوانست مانع رشد قدرت و محبوبیت پاسداران انقلاب اسلامی شود، تحرکات اخیر اروپایی‌ها که ضعف آنها در جنگ اوکراین بر همگان آشکار شده نیز نمی‌تواند از اقتدار سپاه بکاهد و تنها دست اروپا را در سیاست‌بازی منطقه‌ای رو خواهد کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها