گفت و گو با سیروس دهقان شیری، محافظ و همراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

ببینید | راز تاثیرگذاری و ماندگاری شهید سلیمانی، در شخصیت فرهنگی و مردمدار حاج قاسم نهفته بود!

در سومین سالگرد شهادت، سری زده‌ایم به 10کتاب خواندنی درباره سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی

سلام سطرها به سپهبد

انتخاب 10کتاب از بین آثاری که درباره یا برای حاج‌قاسم سلیمانی به رشته تحریر درآمده، کار راحتی نیست. تنها چاره‌ای که داشتیم، انتخاب از بین کتاب‌هایی بود که آنها را خوانده بودیم و به کیفیت و خواندنی بودن‌شان، اطمینان داشتیم. بی‌شک کتاب‌های زیادی هم درباره سردار وجود دارد که هنوز توفیق خواندن‌شان دست نداده‌است. این پیشنهادها، فقط عرض ارادتی است به ساحت سرداری که با شهادتش، کل جهان را مبهوت و شیعیان را داغدار کرد.
کد خبر: ۱۳۹۳۰۸۴
نویسنده صابره سلمانیان - خبرنگار

داغ دلربا
میثم امیری 
انتشارات خط مقدم

این کتاب به تشییع پیکرشهید سردار قاسم سلیمانی در دی ماه 98 در شهرهای مختلف کشور می‌پردازد و مخاطب را با خود در این سفرها همراه می‌کند. میثم امیری با قلمی روان در این کتاب سعی کرده‌است همه مخاطبان را با خود تا پایان کتاب نگه دارد و انگار که مخاطب در آن لحظات حضور دارد. در بخشی از این کتاب آمده‌است: «بامداد جمعه، سیزده دی 1398، سردار را زدند. صبحش، مردم کرمان ریختند بیرون. دو دست روی پیشانی گذاشتند و روی جدول کنار خیابان نشستند و گریستند. صدای عبدالباسط، با سوز بامدادی کویر آمیخته می‌شد. خانه‌ها، درد و تحیر کرمانی‌ها را تاب نداشت. آسمان شهر، سکوت کویر را نمی‌خواست؛ سرمایش را می‌خواست. این، وقتی بود که قوم ایرانی در کالبد کرمانی، «چیزی» حس کرد. سردار، پنج روز از اهواز تا کرمان، روی دست ایرانیان بود؛ دست‌های گرم و پینه‌بسته؛ دست‌های ظریف و ورزیده؛ دست‌های پرچروک و کودکانه. این دست‌ها - دست‌های همه ملت ایران-حلقه و پروانه شد.»

سیمای سلیمانی
حجت‌الاسلام علی شیرازی
انتشارات خط مقدم

حجت‌الاسلام علی شیرازی در «سیمای سلیمانی»، بنا دارد مخاطب را با ویژگی‌های شهید بزرگ جبهه مقاومت، سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی از زبان دیگران آشنا  کند. خاطرات گرد‌آوری‌شده در این کتاب شامل ناگفته‌هایی از سران کشور، مسئولان سیاسی، فرماندهان و نزدیکان سردار دل‌هاست.‌ سیمای سلیمانی، نوشته و تدوین حجت‌الاسلام علی‌ شیرازی از سوی انتشارات خط‌مقدم در هفت فصل منتشر شده‌است.

سلیمانی عزیز 2
مهدی قربانی
انتشارات حماسه‌یاران

پس از استقبال بی‌نظیر خوانندگان از کتاب «سلیمانی عزیز» انتشارات حماسه ‌یاران تصمیم گرفت بار دیگر سراغ خاطرات مرد تمام‌نشدنی جبهه مقاومت برود. بی‌شک هنوز سال‌ها زمان لازم است تا بتوان به درستی و شایستگی سردار دل‌ها را شناخت و شناساند و نباید به کم اکتفا کرد. اما هر چه یاد این شهید عزیز را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است. به گفته دست‌اندرکاران این کتاب، این مجلد تحفه‌ای ناچیز است به قدر توان‌مان تا علاقه‌مندان به سیره و مکتب حاج‌قاسم را از سرچشمه زلال خاطرات او سیراب کند. دور از ذهن نیست که برخی روایت‌های این اثر پیشتر شنیده و خوانده شده‌باشند. اما هدف اصلی ثبت خاطراتی است که هر کدام به مثابه گنجی گران قیمت‌اند. تا هم از گزند فراموشی در امان بمانند، هم به واسطه ارائه در قالب یک مجموعه خاطره، خواننده را در شناخت بیشتر شخصیت ممتاز شهید سلیمانی یاری دهند.

یزله بر دجله
نرگس لقمانیان/ فاطمه ملکی
انتشارات راه‌یار

او محبوبیتی بی‌نظیر داشت؛ محبوبیتی که مرز نمی‌شناسد و در قلب مردم کشورهای مختلف رخنه کرده‌است؛ در قلب همه آنهایی که فهم درستی از انسانیت دارند. حاج‌قاسم نقطه ثقلی بود برای نجات محور مقاومت نه فقط برای ایران؛ بلکه برای سوریه، لبنان، یمن، عراق، فلسطین، افغانستان و گوشه گوشه دنیا. «یزله بر دجله» خاطرات مردم عراق است از این واقعه ماندگار. روایتی از تشییع باشکوه فرماندهان جبهه مقاومت و یاران شهیدشان در شهرهای عراق؛ مشایعتی که بیش از هر واقعه تاریخی برای مردم عراق زنده‌کننده حس و حال مشابه اربعین بود. این روایت‌ها حاصل ۲۵ساعت مصاحبه تلفنی است که همزمان، ترجمه و تدوین شده‌است. یزله بر دجله، فضای اجتماعی عراق را در مراسم تشییع و در جو ملتهب مخالفان ترسیم می‌کند. این کتاب سعی دارد علاوه بر بیان خاطرات تشییع‌کنندگان، اتفاقات شام شهادت را هم که کمتر کسی از آنها آگاهی دارد، برای مخاطب روایت کند.

بر شانه‌های کارون
جمعی از نویسندگان
انتشارات راه‌یار

جنوب را بیش از هوای تنوری و شرجی‌اش، به آدم های‌گرم و رفیقش می‌شناسند. همین است که در واژگان آبادانی‌ها غربت، کلمه غریبی است. قاسم هم که قربانش بروم، ته رفیق‌بازها بود. رفاقت را از بر بود که بعد از شهادت هم، خاک‌شدن کنار همرزمش حسین یوسف‌اللهی، آرامش می‌کرد. معرفت جنوبی‌اش بود که سیل، پایش را دوباره به خوزستان باز کرد. برگشت، با همان نگاه صمیمی و طنین صدای پرمهر سال۶۰. پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، پیکر ایشان به ایران منتقل شد و در شهرهای اهواز، مشهد، قم، تهران و کرمان تشییع شد. مردم بسیاری در این مراسم شرکت کردند. کتاب «بر شانه‌های کارون» خاطرات مردم اهواز را از ایام شهادت و خاکسپاری حاج‌قاسم سلیمانی روایت می‌کند.

رستم ایرانشهر
فریده الیاسی‌فرد
انتشارات راه‌یار

مردم ایران در سوگ شهادت سردار بزرگ و پرافتخارشان، جلوه‌های بی نظیری از عشق و ارادت به پهلوان و قهرمان بی بدیل زندگی‌شان خلق کردند. مردم خونگرم و ولایت‌مدار استان سیستان و بلوچستان هم که محبتی ویژه به حاج‌قاسم داشتند، غرق در عزای این بزرگمرد شدند. سردار سلیمانی هم به مردم خطه سیستان علاقه‌ای خاص داشت. این پیوند، محبت از سال‌های دفاع‌مقدس ایجاد شده‌اود، از لشکر ۴۱ ثارا... که حاج‌قاسم فرماندهی آن را به عهده داشت. این لشکر از نیروهای سه استان کرمان و هرمزگان و سیستان و بلوچستان تشکیل شده‌اود. گردان۴۰۹ این لشکر از غیورمردان استان سیستان و بلوچستان بودند. شهید حاج‌قاسم میرحسینی از دلاورمردان استان سیستان و بلوچستان هم قائم‌مقام حاج‌قاسم سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارا... بود. تجربه‌نگاری بازتاب شهادت حاج‌قاسم در زندگی مردم استان سیستان و بلوچستان در آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز شد. 

سیل و سردار
محمدعلی بخشی‌پور
انتشارات راه‌یار

این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات به یاد ماندنی سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در جمع مردم سیل‌زده استان خوزستان است که یادآور خاطرات آخرین روزهای حیات پربرکت او نیز محسوب می‌شود. دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر خوزستان در راستای وظایف ذاتی خود مبتنی بر هدایت و ارائه الگوهای صحیح خدمت‌رسانی به اعضای خود، تصمیم به جمع‌آوری خاطرات این شهید والامقام گرفت. این توفیق جز با عنایت الهی به سبب صدق و اخلاص آن شهید میسر نمی‌شد و امید می‌رود این کتاب بتواند برای اعضای جمعیت‌های هلال‌احمر کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و حتی جمعیت‌های صلیب‌سرخ مفید واقع شود.

متولد مارس
علی‌‌اکبری مزدآبادی
انتشارات یازهرا(س)

این کتاب، خاطرات دوستان، همرزمان و نزدیکان حاج‌قاسم سلیمانی است. این خاطرات تجمیع‌شده، از تحولات سوریه و عراق آغاز شده و تا شهادت حاج‌قاسم ادامه پیدا می‌کند. مطالب این کتاب، جدید و بیانگر نکاتی است که خلق و خوی این شهید بزرگوار را به تصویر می‌کشد. ضمن این‌که تصاویر متنوع و عکس‌های جدید و دیده‌نشده از سردار که به‌صورت چهار رنگ در کادر چیده شده، ضمیمه مطالب شده‌است. ژنرال محبوب، شاید بهترین وصف برای شخصیت اصلی این کتاب باشد که برای ما مصداق رُحَماءُ بَینَهُم و اَشِّداءُ عَلَی الکُفّار است. «متولد مارس» ابعاد پنهانی شخصیت شهید سلیمانی را در مواجهه با مردم عادی و غیرنظامی بیان می‌کند و به نوعی، چهره‌ای برون‌جنگی از سردار ارائه می‌دهد؛ مردی که 40سال تمام در معرکه جنگ، لباس رزم پوشید و مجال این را نیافت به گفته خودش: «به زراعت و صناعت میراث پدری برگردد». فقط جنگید و بذر صلح را در اقصا نقاط جهان کاشت.

ذوالفقار
علی اکبری مزدآبادی
انتشارات یازهرا(س)

این کتاب برای اولین بار خاطراتی از دوران دفاع‌مقدس تا مجاهدت‌هایی را که توسط حاج‌قاسم در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته، روایت می‌کند. همچنین در این کتاب تصاویری بدیع و دیده نشده از حاج‌قاسم مشاهده می‌شود. نویسنده کتاب در توضیحی کوتاه راجع به کتاب خود گفته‌است: کتاب «ذوالفقار» به خاطرات شهیدان همرزم سپهبد شهید قاسم سلیمانی از زبان این سردار امنیت پرداخته‌است. این خاطرات از زبان سردار قاسم سلیمانی بیان شده و متعلق به سال‌های 1360 تا 1393 است؛ خاطراتی جذاب و خواندنی که به بیان ابعاد جنگ تحمیلی، روابط و رویداد‌هایی که در خلال هشت سال دفاع‌مقدس برای رزمندگان اسلام رخ داده پرداخته‌است. کتاب ذوالفقار، برای علاقه‌مندان وقایع جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس و همچنین برای ارادتمندان به حاج‌قاسم، کتابی مناسب خواهدبود.

عمو قاسم
محمدعلی جابری
انتشارات کتابک

وقتی سردار سلیمانی شهید شد، همه از دست آمریکا عصبانی شدند. بزرگ‌تر‌ها گفتند: ما همه قاسم سلیمانی هستیم. کوچک‌ترها آرزو کردند روزی سردار سلیمانی بشوند. اما یک سؤال سردار سلیمانی شدن یعنی چه؟! سردار می‌گفت: «ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم.» ملت شهادت، فرزندان خود را با عشق شهادت تربیت می‌کند. بهترین راه برای ایجاد شوق شهادت نسل جدید، آشناسازی آنان با اسطوره‌ها و الگوهایی مانند سردار سلیمانی است... کتاب«عمو قاسم» کوشیده است با بیان 20داستان، کودکان و نوجوانان را با زوایای مختلف شخصیت حاج‌قاسم آشنا کند. تصویرسازی‌های میکائیل براتی و تمرین‌های موجود ذیل هر داستان، بر جذابیت کتاب برای مخاطب افزوده‌است.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها