گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با فاطمه برمکی

جهان بانوی کوراش

کوراش زنان یکی از خبرسازترین رشته‌های ورزش ایران در چند وقت اخیر بوده است. رشته‌ای که تا پیش از این سهم ناچیزی از اعزام‌های بین‌المللی را داشت و توجهی به آن نمی‌شد.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۲۵
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

حالا اما با تغییرات مثبتی که در انجمن کوراش صورت گرفته، بانوان کوراش‌کار ایرانی با جهشی قابل ملاحظه رو‌به‌رو شده‌اند. طوری که به تازگی در رقابتی نزدیک با قدرت‌های این رشته، عناوین دوم و سومی جهان و آسیا را از آن خود کرده‌اند.

تازه‌ترین اتفاق در خورتوجه این تیم مربوط به فاطمه برمکی است؛ دختر پرتلاشی که عنوان برترین کوراش‌کار زن دنیا را به خود اختصاص داده است. دقایقی با قهرمان کوراش آسیا و جهان در وزن مثبت ۸۷کیلوگرم هم‌صحبت شدیم تا از افتخارات این تیم بگوید.

چه حسی دارید از این که به عنوان بهترین ووشوکار زن دنیا انتخاب شدید؟
طبیعتا خوشحالم، ولی راستش را بخواهید اصلا فکرش را نمی‌کردم روزی لقب بهترین زن ووشوکار جهان را به من بدهند. وقتی این خبر را شنیدم واقعا شوکه شدم. با این اتفاق انگیزه‌ام دو برابر شده و دلم می‌خواهد از این به بعد جوری تمرین کنم که همیشه نفر اول آسیا و جهان باشم.

کوراش زنان ایران از وقتی به عضویت فدراسیون ووشو در آمده، خیلی خبرساز بوده. قبول دارید که این جابه‌جایی در کیفیت عملکرد شما تاثیر داشته است؟
بله صددرصد همین طور است. ما تا پیش از این، زیرمجموعه فدراسیون جودو بودیم. در این فدراسیون اصلا اهمیتی به رشته کوراش داده نمی‌شد. اعزام‌ها سالی یک بار بود و آن هم فقط به نورچشمی‌ها می‌رسید. بعد از آن هم که فدراسیون جودو تعلیق شد و کلا کوراش را تعطیل کردند. تعلیق جودو گرچه ناراحت‌کننده است اما حداقل باعث شد کوراش سرو سامان بگیرد و زیر مجموعه فدراسیون ووشو شود. خوشبختانه اینجا همه‌چیز بر اساس عدالت است و مسئولان همه را به یک چشم می‌بینند.
 
تا پیش از این عضو تیم‌ملی جودو بودید. اگر جودو رفع تعلیق شود، دوباره به این رشته برمی‌گردید؟
نه اصلا. حاضر نیستم دیگر در جودو باشم. من و بیشتر بچه‌ها همزمان در دو رشته فعالیت می‌کردیم اما با بی‌مهری‌های مسئولان این فدراسیون همه فرار کردند. الان بیشتر قهرمانان جودو، کوارش کار می‌کنند و خوشبختانه همه چیز هم خوب است. طی پنج شش ماه گذشته تیم‌ملی زنان ایران نایب قهرمان جهان و سوم آسیا شد. ما تا پیش از این نتوانسته بودیم در رقابت‌های جهانی صاحب مدال طلا شویم اما این این طلسم را با حمایت مسئولان جدید شکستیم. امیدوارم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد. چون واقعا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. کوراش جزو رشته‌های بازی‌های آسیایی است و این بازی‌ها برای همه کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. الان به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم سبد مدالی کشور را با مدال‌های طلای کوراش پر کنیم.

 قول طلای بازی‌های آسیایی سال آینده را می‌دهید؟
متاسفانه فکر نمی‌کنم شرایط برای حضور من در این بازی‌ها مهیا باشد. مسابقات زنان در اوزانی برگزار می‌شود که وزن من در آن نیست. من مثبت ۸۷ کیلوگرم هستم. من اگر بخواهم در این بازی‌ها شرکت کنم باید در وزن منهای ۸۷ کیلوگرم مبارزه کنم که این واقعا برایم دشوار است. چرا که باید چیزی حدود ۳۰ کیلوگرم وزنم را پایین بیاورم.با توجه به این که فرصت کافی تا آن زمان ندارم، ترجیح می‌دهم قید بازی‌های آسیایی را بزنم. در عوض قول می‌دهم در رقابت‌های جهانی و قهرمانی آسیایی سال آینده این غیبت را جبران کنم.

 تیم ملی کوراش زنان ایران برای مدت کوتاهی مربی ازبک داشت. فکر می‌کنید حضور این مربی در جهش خیره‌کننده این تیم تاثیر داشت؟
نه به نظر من این طور نیست. حضور ایشان خیلی کوتاه‌مدت بود. ما کادر فنی خیلی خوبی داریم و این نتایج را مدیون آنها هستیم. اما اگر شرایطی فراهم شود که بتوانیم از مربیان ازبک استفاده کنیم بهتر از این می‌شویم. به هر حال ازبکستان مهد کوراش دنیاست. ما باید بپذیریم مربیان زن ایرانی در همه رشته‌ها در مقایسه با زنان خارجی تجربه اجرایی اندکی دارند. چرا که خیلی فرصت حضور در میادین مختلف را ندارند. ما با همین علم مربیان داخلی لرزه به تن ازبک‌ها انداختیم. در مسابقات جهانی هند با اختلاف یک مدال نقره نسبت به آنها نایب‌قهرمان شدیم. امیدوارم این امکان فراهم شود تا مربیان زن ایرانی در کنار مربیان کوراش ازبکستان کار کنند تا حرفه‌ای‌تر شوند. اگر با همین انرژی جلو برویم مطمئنا ازبکستان را هم پشت سر می‌گذاریم.

 در آخر چه صحبتی دارید؟
من هم مانند بقیه زنان ورزشکار از بی‌توجهی مسئولان ورزش کشور گلایه دارم. متاسفانه ورزش زنان ایران با وجود محدودیت‌هایی که دارد همیشه فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شود اما در مقابل، آن طور که باید هم مورد احترام قرار نمی‌گیرد. من تنها زن استان مازندران هستم که با دو مدال طلا و نقره آسیا و یک طلای جهان به ویترین ورزش استان اعتبار بخشیدم ولی مسئولان استانم تنها کاری که برایم کردند دریک پیامک به من تبریک گفتند.

افتخارات فاطمه برمکی :
مدال طلای مسابقات کوراش قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا (تاجیکستان)
مدال طلای مسابقات کوراش قهرمانی ۲۰۲۲ جهان (هند)
مدال نقره مسابقات کوراش قهرمانی ۲۰۱۶ آسیا (لبنان)
مدال طلای کاپ آزاد جودو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها