همزمان با بیست و هفتمین رویداد امید و افتخار صورت گرفت

آغاز خرید غیرحضوری از میادین میوه و تره‌بار به صورت آزمایشی

به‌رغم جوسازی رسانه‌های معاند، رصد بازار حاکی از انباشت کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرده‌فروشان، میادین میوه و تره‌بار است، برای تایید این موضوع کافی است به یکی از مراکز فروش کالا مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر بروید تا با انبوهی از کالای اساسی مواجه شوید.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۵۲

در بازار حبوبات تنوع فراوانی از نخود، ماش تا جوپرک وجود دارد و بازار گوشت نیز به دلیل انباشت عرضه با مازاد فراوانی مواجه است به دلیل همین مازاد عرضه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها برای برقراری تعادل در بخش تولید و توزیع گوشت مرغ از مردم خواستند تا با خرید گوشت‌های مازاد موجود در بازار همراه با مسئولان دولتی شوند تا روند تولید و عرضه با کمترین مشکل ادامه پیدا کند. استفاده از پوشش‌های مشمایی برای تازه نگه داشتن گوشت در واحدهای قصابی نشان از پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضاست.

صادرات مرغ مازاد

در همین خصوص مسعود امرالهی، مدیرکل نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از وضعیت مطلوب تولید مرغ در کشور خبر داد و گفت:در حال حاضر تولید مرغ به صورت روزانه حدود ۸۰۰ تن بیش از نیاز بازار بوده که باعث پیشی گرفتن عرضه از تقاضا شده است.وی ورود تشکل‌های صنعت طیور برای جمع آوری مرغ مازاد نیاز بازار و حذف عوارض صادرات مرغ را از جمله راهکارهای لازم برای جلوگیری از زیان تولیدکننده‌های مرغ برشمرد.

رصد هوشمند بازار

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز در جلسه قرارگاه امنیت غذایی بر اهمیت رصد هوشمند و برخط زنجیره تأمین مرغ کشور تاکید و اظهار کرد: رصد هوشمند زنجیره تأمین گوشت مرغ به صورت آزمایشی آغاز شده و نتایج مثبتی داشته است.با توجه به اهمیت موضوع، تکمیل و تقویت سامانه‌های این بخش در دستور کار قرار دارد. ساداتی‌نژاد با اشاره به نقش اتحادیه‌ها در مدیریت بازار گوشت مرغ کشور هم تصریح کرد: در چند روز گذشته با ورود اتحادیه‌ها و همراهی مردم شاهد مدیریت بازار گوشت مرغ کشور بودیم. تنظیم بازار مردمی که برای اولین بار در کشور رقم خورده است تجربه بسیار خوبی بود و برای نخستین بار در ۴۰ سال صف خرید برای حمایت از تولیدکننده تشکیل شد.

تخم مرغ مازاد در بازار

میزان تقاضا برای کصرف تخم مرغ در فصل سرما افزایش خواهد یافت و به دلیل ارزان بودن تا حدودی توانسته جای گوشت را در سبد خانوار پر کند،در حال حاضر تولید ماهانه تخم مرغ کشور بیش از ۱۰۰هزار تن برآورد می‌شود که در این باره محمد مرادی یکی از فعالان بازار تخم‌مرغ کشور گفت: ابتدای سال با توجه به جمعیت و سرانه مصرف میزان مورد نیاز تناژ تولیدی از سوی وزارت جهاد کشاورزی احصا می‌شود. پس از اعلام نیازمندی سالانه بازار، تکلیف تولیدکنندگان روشن شده و برای تولید برنامه ریزی می‌کنند.به گفته وی؛ عمده تولید تخم مرغ در نیمه دوم سال انجام می‌شود؛ علاوه بر این‌که معمولاً با برودت هوا مصرف تخم مرغ افزایش می‌یابد. مرادی با اشاره به رکوردزنی تولید تخم مرغ می‌گوید«تولیدکنندگان با ظرفیت کامل فعالیت داشته و پیش بینی می‌شود آمار تولید تخم مرغ تا پایان سال به یک میلیون و ۲۰۰هزار تن برسد که این عدد یک رکورد به شمار می‌رود. این در حالی است که آمار تولید تخم مرغ در سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰هزار تن بود». گمانه زنی‌هایی در خصوص افزایش قیمت تخم‌مرغمطرح شده که البته هنوزستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای برای افزایش قیمت تخم مرغ نداشته است.

افزایش عرضه میوه

با توجه به سنت چله نشینی ایرانیان با آغاز فصل سرما، میزان خرید میوه در این شب افزایش چشمگیری خواهد داشت. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: برای تأمین میوه شب یلدا با مشکلی مواجه نبوده و اگر این جشن زمستانه ۱۰روز هم ادامه پیدا کند میادین میوه، انباشت شده از انواع محصولات است. اسداله کارگر افزود: خوشبختانه امسال معضلاتی مانند آفت زدگی محصولات و از بین رفتن میوه‌ها را نداشتیم و کمبودی از ابتدای سال در میادین تره بار وجود نداشت. همچنین هر سال با ورود میوه‌های به اصطلاح نوبرانه و کمبود آنها با نرخ‌های غیرواقعی رو به رو بودیم که در سال‌جاری با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد این پدیده در بازار میوه و تره بار نبودیم. بنابراین امروز تره بارها و حتی میوه فروشان خرد سطح کشور مملو از میوه‌های پاییزی مانند سیب، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، ازگیل، خرمالو، توت فرنگی، هندوانه و… هستند.
به گفته حسین اصغری، مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی تولید هندوانه در فصل پاییز با کمترین میزان مصرف آب و با بهره‌گیری از آب سبز انجام شده و میزان تقریبی مصرف هندوانه در ایام شب یلدا بین ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تن برآورد می‌شود.

کالاهای اساسی تأمین است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: کالاهای اساسی بدون هیچ دغدغه‌ای برای کشور تأمین بوده و تا پایان اردیبهشت کالاهای اساسی دپو شده‌اند. سیدسعید راد اضافه کرد: تا پایان شهریور به واردات روغن نیازی نبوده و نیز برنج با انواع قیمت تأمین شده‌است. تامین کالاهای اساسی آن هم در شرایطی که بسیاری از نقاط جهان به دلیل جنگ و تورم جهانی با مشکل مواجه هستند، سختی‌های فراوانی را به همراه داشته‌است که با این وضعیت، تامین کالاهای اساسی در شرایط مناسبی است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها