تفاوت دارچین با شبه‌دارچین
چوب دارچین اصل چه خواص و ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت دارچین با شبه‌دارچین

اگر در شرایط معمول از نظر روحی فردی متعادل هستید اما با تغییر فصل احساس افسردگی می‌کنید یا برخی علائم مرتبط با آن را تجربه می‌کنید، احتمالا به افسردگی فصلی یا همان اختلال عاطفی فصلی (SAD) دچار هستید.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۴۸

این اختلال معمولا در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد، علائم اغلب در اواخر پاییز شروع می‌شوند، زیرا روزها کوتاه‌تر و هوا سردتر می‌شود و تا بهار یا تابستان بعد ادامه می‌یابند. اگرچه کمتر رایج است اما افسردگی فصلی می‌تواند برعکس نیز اتفاق بیفتد، جایی که این شکل از افسردگی در بهار یا تابستان سر و کله‌اش پیدا می‌شود و در پاییز و زمستان فروکش می‌کند.

علائم شایع افسردگی فصلی شامل احساس غم، بدخلقی، انرژی پایین یا سستی، مشکل در تمرکز بر کارهای روزانه و احساس ناامیدی همه‌جانبه می‌شود. در حالی که این علائم با تغییر فصل برطرف می‌شوند اما تحمل ماهیت چرخه‌ای این وضعیت که سالانه تکرار می‌شود، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

هیچ داروی مشخص و مستقیمی برای درمان این بیماری وجود ندارد. با این حال، راه‌های سالمی وجود دارند که به فرد در مقابله علائم مرتبط با افسردگی فصلی کمک می‌کنند؛ ورزش منظم، گذراندن وقت در فضای باز، خواب کافی و یک رژیم غذایی متعادل، می‌تواند به شما در مدیریت علائم این اختلال کمک کند. بهترین خوراکی‌ها برای افسردگی فصلی: در حالی که هیچ رژیم غذایی خاصی برای جلوگیری از افسردگی فصلی وجود ندارد اما نکات تغذیه‌ای و خوراکی‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کم کردن علائم این بیماری و عدم تشدیدش کمک کنند. یکی از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای، بهره‌گیری از خوراکی‌های غنی از ویتامینD است.

تحقیقات نشان داده افرادی که کمبود ویتامینD دارند، بیشتر در معرض افسردگی هستند و ممکن است بین کمبود ویتامینD و اختلالات خلقی خاص مانند اختلال عاطفی فصلی نیز ارتباط وجود داشته باشد. باتوجه به آن‌که دریافت ویتامینD کافی هنوز از طریق منابع غذایی به تنهایی دشوار است. بنابراین در صورت امکان، سعی کنید زمانی را در زیر آفتاب بگذرانید. علاوه‌بر این، می‌توانید با استفاده از مکمل ویتامینD نیز مطمئن شوید که د‌ز روزانه این ویتامین را دریافت می‌کنید.

نکته بعدی مصرف پروتئین کافی است. دریافت پروتئین کافی در طول روز می‌تواند به شما در مدیریت علائم افسردگی فصلی کمک کند. پروتئین سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد که سبب افزایش حس خوب در بدن‌تان می‌شود. مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. قندهای ساده‌ای که اغلب در غذاهای فرآوری‌شده و میان‌وعده‌ها یافت می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند که ممکن است برای لحظه‌ای احساس خوبی در شما ایجاد کند اما معمولا باعث می‌شود بعدا احساس افسردگی کنید و انرژی‌تان کاهش یابد. شاید عجیب به نظر برسد اما خوراکی‌های تخمیرشده مانند انواع شور، ترشی و ماست می‌تواند برخی از مواد شیمیایی مغز را افزایش دهد که ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند.

مصرف خوراکی‌هایی چون کلم‌پیچ، گل‌کلم، اسفناج، گردو، انار و انواع توت‌ها برای محافظت از سلامت روان شما و حمایت از عملکرد شناختی عالی هستند. ادویه‌های گرم‌کننده زمستانی چون زردچوبه، جوز هندی، دارچین و زنجبیل نیز از راهکارهای بسیار مفید محسوب می‌شود. به‌ویژه کورکومین، ماده فعال زردچوبه یک ضدالتهاب قوی است که از مغز محافظت می‌کند. برای بهبود جذب، زردچوبه را با کمی فلفل سیاه مصرف کنید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها