رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت:

شناسایی ۲۲۸ مورد ابتلا به‌ سرخک در سال ۱۴۰۱ | پوشش بیش از ۹۵ درصدی واکسیناسیون سه گانه

بیماری سرخک تا سال‌ها پیش بیماری مهلکی به شمار می‌رفت و ابتلا به آن عوارض شدیدی چون نابینایی را به همراه داشت، اما با تولید واکسن این بیماری و تزریق گسترده آن در دنیا، شمار مبتلایان به مرور کاهش یافت تا جایی که در سال‌های اخیر این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا ریشه‌کن شده بود اما همه‌گیری کرونا در دوسه سال اخیر و درگیری مردم جهان با این ویروس، بسیاری از خانواده‌ها را از تزریق واکسن سرخک برای فرزندان‌شان غافل کرد و نتیجه آن شیوع سرخک در برخی کشورهای دنیاست که نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۱۹
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

ایران هم به عنوان کشوری که سال۹۹ تأییدیه ریشه‌کنی سرخک را دریافت کرده بود، با گسترش آمار مبتلایان به این بیماری مواجه شده است.

از زمان شروع همه‌گیری کرونا حدود ۴۰میلیون کودک در دنیا یک دز واکسن سرخک را تزریق نکرده‌اند. بر اساس این گزارش، ۲۵میلیون کودک دز اول و ۱۴.۷ میلیون کودک دز دوم سرخک را از دست داده‌اند و به عبارتی، این پایین‌ترین آمار میزان تزریق واکسن سرخک از سال ۲۰۰۸ تاکنون است. سرخک نوعی بیماری ناتوان‌کننده است که سال ۱۴۰۰، ۹میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و عامل مرگ ۱۲۸هزار نفر بوده است. نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری بیش از ۱.۴درصد اعلام شده است. کاهش سطح ایمن‌سازی بدن در برابر این بیماری در ترکیب با نظارت‌های ضعیف به شیوع سرخک در دنیا منجر شده است. میلیون‌ها کودک واکسن‌های حیاتی برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها را مانند سرخک از دست دادند. احیای دوباره واکسیناسیون کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است که از آنها در برابر ابتلا به بیماری‌های واگیردار محافظت می‌کند.

آمار ایران هم رو به افزایش است

حدود ۱۰کشور تا پیش از همه‌گیری کرونا موفق شده بودند بیماری سرخک را در کشورشان ریشه‌کن کنند، اما بار دیگر با کاهش میزان واکسیناسیون شاهد شیوع دوباره این بیماری هستند. آمارها حکایت از آن دارد همان‌گونه که همه‌گیری کرونا آمار واکسیناسیون سرخک را در دنیا کاهش داده، در داخل کشور هم روند کاهشی تزریق واکسن سرخک دیده می‌شود. همه‌گیری کرونا از یک سو و ورود اتباع غیر ایرانی از فروردین به کشور، آمار کودکان مبتلا به سرخک را چند برابر کرده است. با توجه به این‌که پیش از ورود پناهندگان افغان به ایران، سرخک در افغانستان شیوع پیدا کرده بود، ورود این اتباع به داخل ایران زنگ خطر شیوع سرخک را در میان کودکان به صدا درآورد. از این رو، متخصصان هشدار داده‌اند که طرح واکیسیناسیون کودکان باید با جدیت بیشتری پیگیری شود تا بتوان شیوع این بیماری را در نطفه خفه کرد.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها