کد خبر: ۱۳۹۰۵۷۴
نویسنده حجت الاسلام ایمانی‌پور - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

اخیرا در جریان برگزاری دهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیسا‌ها در ژنو، شاهد طرح ادعا‌هایی درخصوص وضعیت جاری در کشورمان بودیم.

برخی از شرکت‌کنندگان، نگاه مبهمی نسبت به ماهیت اغتشاشات اخیر داشته و برخی دیگر، متاثر از نوعی دوگانگی شهودی و القایی در قبال جمهوری اسلامی ایران و مردم عزیزمان قرار داشتند. از یک سو مشاهدات میدانی‌شان در جریان سفر به ایران، حاکی از نقش پررنگ زنان در جامعه ایرانی بود و از سوی دیگر القائات هژمونی رسانه‌ای غرب حاکی از تصویری مشوش و متفاوت از ایران بود. به عبارت بهتر، رفتارشناسی ایرانیان در قاموس ذهنی برخی شخصیت‌های مذهبی غرب تحت‌تاثیر تصویر سازی کاذب رسانه‌ها و سیاستمداران غربی از کشورمان قرار گرفته بود. در این‌خصوص، تلاش شد که نکات کلیدی و مهمی باهدف ارائه روایت صحیح از جمهوری اسلامی ایران، تشریح و تبیین گردد. بیان این نکات از آنجا اهمیت دارد که رسانه‌های غربی، حتی برخی مسئولان و نهاد‌های دولتی با ارائه روایات مغرضانه، یکطرفه و تحریف‌شده از اغتشاشات اخیر کشورمان، امکان تمرکز افکار عمومی بر واقعیات جامعه ایران را از مخاطبان غربی سلب کرده است.
نخستین موضوعی که خطاب به شرکت‌کنندگان گفتگو‌های دینی ایران و شورای جهانی کلیسا‌ها تشریح شد، مربوط به نقش عامل خارجی در بروز اغتشاشات ایران بود. دشمنان در ارائه تفاسیر خودساخته خود، هرگز کلمه‌ای از «مصدر خارجی اغتشاشات» به میان نمی‌آورند! آن‌ها به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا جریانات ضدانقلاب و دولت‌های غربی کمترین تلاشی در ایجاد، تثبیت اغتشاشات و خلق بحران‌های مزمن امنیتی و اجتماعی در ایران نداشته‌اند و صرفا روایتگر وقایع جاری در کشورمان بوده‌اند. بنابراین، درگام نخست و در یک قاعده کلی، باید مصدر اغتشاشات و متعاقبا ماهیت آن‌ها برای مخاطبانی که قصد دارند نگاه غیرمغرضانه‌ای نسبت به ماجرا داشته باشند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

دومین مسأله، مربوط به تشریح استاندارد‌های دوگانه غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران است. دوگانگی‌های ساختگی یا همان پارادوکس‌های هدفمند، با هدف «انحراف از واقعیت» و «اصالت‌بخشی به دروغ و مجاز» خلق می‌شوند. در همین منظومه خطرناک، حادثه تروریستی شاهچراغ یا شهادت جانگداز ده‌ها تن از حافظان امنیت این مرز و بوم به‌راحتی سانسور شده و جای خود را به اشک تمساح منافقین و سلطنت‌طلبان در دفاع از دموکراسی و آزادی دروغین آن‌ها می‌دهد! درنشست ژنو، برای افراد و گروه‌هایی که از حوادث ایران و اغتشاشات اخیر پرسش می‌کردند، تشریح شد که چگونه سیاستمداران غربی و رسانه‌های ضدانقلاب در قبال مرگ هزاران ایرانی در دوران اعمال تحریم‌های یکجانبه دارویی طی سال‌های اخیر سکوت کرده و اکنون خود را وکیل مدافع ایرانیان آزاده قلمداد می‌کنند! این سکوت و دوگانگی وقیحانه، دربرابر دیدگان پرسشگر کسانی که درصدد درک واقعیات ایران بودند به تصویر کشیده شد.

در سومین گام، از طرف‌های اروپایی درخواست شد تا فارغ از شانتاژ تبلیغاتی و سیاسی ساخته و پرداخته جریانات رسمی و نهان قدرت در غرب، به ایران سفر کنند تا بلکه از این طریق، «حقیقت مکتوم» را جایگزین «مجاز آشکار» سازند! در این نشست، موفقیت‌های زنان غیور و عفیف کشورمان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی (از حوزه‌های فرهنگی تا ورزشی و علمی) برای مخاطبان تشریح شد تا این تصور باطل که حکومت‌ها و انسان‌ها باید میان «فمینیسم اغواگرایانه» و «تحجر بازدارنده» فقط یک گزینه را انتخاب کنند از ذهن رصدگران حوادث کشورمان برای همیشه کوچ کند.

در سایه توسعه گفتگو‌های دینی و فرهنگی، می‌توان بسیاری از ناگفته‌هایی را که بیان و تبیین آن‌ها خط قرمز دشمنان نظام و ملت ما محسوب می‌شود به جوامع مذهبی، نخبگانی و حتی افکار عمومی دیگر کشور‌ها منتقل ساخت.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها