هارمونی کلمات به سبک «گندم نشد سیب»
نقد و بررسی مجموعه شعر امیر فلاح در کافه کتاب سوره مهر برگزار شد؛

هارمونی کلمات به سبک «گندم نشد سیب»

نشست رونمایی از مجموعه شعر« گندم نشد سیب» توسط انتشارات سوره مهر برگزار شد.
نشست رونمایی از مجموعه شعر« گندم نشد سیب» توسط انتشارات سوره مهر برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۸۹

به گزارش جام جم آنلاین از حوزه هنری، نشست رونمایی از مجموعه شعر «گندم نشد سیب» اولین اثر امیر فلاح توسط انتشارات سوره مهر در کافه کتاب سمیه برگزار شد. این نشست با حضور حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد، امیر فلاح شاعر اثر و جمعی از اهالی کتاب و رسانه همراه بود.

در این نشست امیر فلاح شاعر مجموعه « گندم نشد سیب» ضمن تشکر از انتشارات سوره مهر برای انتشار کتاب و برگزاری این نشست گفت: چاپ کتاب برای هر نویسنده و شاعری از این جهت که اثری که خلق کرده را مکتوب می‌بیند خوشحال‌کننده است. طبیعتا کتاب اول ذوق بیشتری هم دارد چرا که گویی نویسنده و یا شاعر با کتابی که دارد به رسمیت شناخته می‌شود. برای این اثر تکاپوی زیادی داشتم. این مجموعه در ابتدا مجموعه غزل بود و نام آن هم از یکی از مصرع‌های غزل گرفته شده است اما بعدا این مجموعه به مجموعه شعر سپید تغییر کرد.

این شاعر درمورد چرایی انتخاب این قالب بیان کرد: هنرهایی مانند سینما مخاطب جدی خود را دارد و کار کردن همیشه در آن راحت‌تر است. شعر سپید اما مخاطب خاص خود را دارد.

در ادامه نشست حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد با بیان این که این مجموعه شعر یکی از مجموعه‌های موفق در سال‌های اخیر است گفت: امروز رونمایی از کتابی است که در میان کتاب‌های اول حرف زیادی دارد. مراسم رونمایی از کتاب مراسم خوبی است چرا که جنبه اقتصادی برای نویسنده یا شاعر ندارد. در بقیه هنرها معمولا یک وجه اقتصادی دارد و گسترش رسانه‌ای خبر رونمایی در فروش آن اثر تاثیرگذار است. اما در ادبیات و خصوصا درمورد شعر اصلا این وجه کار پررنگ نیست و برای همین است که اثر بهتری دارد و مفید است. چرا که اثر در منظره قرار می‌گیرد. همچنین این جلسه، یک جلسه حقوقی هم هست. شاعر تا قبل این مراسم و این کتاب یک شخصیت حقیقی دارد. بعد از چاپ این کتاب دیگر شخصیت حقوقی نیز خواهد داشت. تا زمانی که اثر مکتوبی وجود نداشته باشد شخصیت حقوقی نداریم و نقد و نظرات ما از حالت شفاهی بیشتر نمی‌شود. اما بعد از این شاعر می‌تواند از نقد کتبی و تفسیرهای جدی بهره ببرد.

این شاعر درمورد علل و انگیزه نویسندگان و شاعران از نوشتن بیان کرد: دلایل و انگیزه‌های مختلفی از نوشتن وجود دارد. دسته‌ای هستند که اعتقاد دارند که اگر وجود دارند باید عمل کنند و نوشتن یک نوع عمل است. انگیزه بعدی ماندگاری یک اثر و تفکر است . همین دغدغه ماندگاری بود که انسان‌ها روی دیوار غار نقش بزنند. علت دیگر میل به شهرت است که هرگز نمی‌توان انکار کرد که لذت‌بخش است . به طور خلاصه گاهی دلایل خارجی و گاهی دلایل درونی ما را به نوشتن وامی‌دارد. در این مجموعه شعر دلایل متعدد چرایی سرودن را می‌توان پیدا کرد. در برخی از شعرهای مجموعه « گندم نشد سیب» دغدغه شاعر وطن است، گاهی دغدغه ازلی و ابدی و هستی‌شناسانه دارد،گاهی دغدغه سیاسی و اجتماعی است و گاهی هم نوشتن کاملا متعهد به نفس نوشتن است.

شکارسری همچنین درمورد یک‌دست نبودن محتوای شعر اشاره کرد: امروزه یکی از شیوه‌های پروژه کتاب‌سازی این است که شعرها را با تکیه بر مضمون و یا فرم مشترک انتخاب کنیم و اثر یک‌دست ارائه شود. در کتاب‌اولی‌ها معمولا این یک‌دستی وجود ندارد. در این مجموعه هم همین‌گونه است و شاعر موضوعات مختلف را انتخاب کرده است و از هر چمن یک گل چیده است. به همین دلیل این یک کتاب شعر نیست بلکه یک مجموعه شعر است. اما نکته مشترک این شعرها عنصر تخیل قابل تحسینی است که در آن‌ها به کار رفته است. این که بتوان عناصر مختلف جهان را هنرمندانه کنار هم چید به گونه‌ای که مرتبط به نظر برسند قابل تامل است. برخی عقیده دارند که شعر باید خیال‌انگیز باشد و برخی هم اعتقاد دارند که در شعر خیال باشد. من دومی را بیشتر قبول دارم.

وی در پایان گفت: خلق اثر هنری در هر رشته از جمله ادبیات و شعر، بازی نیز هست. هردو برد،باخت،هدف،ابتدا و انتها دارند. شباهت‌های جدی بین بازی و خلق اثر وجود دارد.این فعالیت فانتزی به شدت جدی است.. یک شاعر حرفه‌ای یک بازی جدی را و حرفه‌ای را آغاز می‌کند و می‌داند که این بازی قاعده و قانون دارد. شاعر باید جریان‌های مختلف را بشناسد چرا که شعر گفتن تعامل و تقابل بین‌الاذهان است. در تقابل ذهن‌ها مناظر جدید خود را نشان می‌دهند و شاعر می‌تواند آفرینش جذاب‌تری داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها